Šā gada pirmajā ceturksnī Liepājas ostas kravu apgrozījums bija 1,445 miljoni tonnu, kas ir par 5,8% vairāk nekā 2015. gada pirmajos trīs mēnešos, informē Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārstāvji.
No kopējā kravu daudzuma beramkravas veidoja 70%, ģenerālkravas – 23 %, bet lejamkravas 7%. 2016. gada pirmajos trīs mēnešos apkalpoti 344 kuģi, bet iebraukuši un izbraukuši 7609 pasažieri. Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvaldnieks Guntars Krieviņš norāda, ka kravu plūsma ir stabila ar pozitīvu tendenci, tomēr kopīgi ar uzņēmējiem jādomā par jaunu kravu piesaisti.
2016. gada pirmajā ceturksnī Liepājas ostā dominē beramkravas, kas jau tradicionāli veido 70% no visām kravām. Šajā segmentā joprojām lielāko daļu veido labība un labības produkti – 1,013 miljoni tonnu jeb 75 % no kopējā beramkravu apgrozījuma, kam seko celtniecības materiāli (cements) – 114,8 tūkstoši tonnu jeb 11,3%. Stabils ir koksnes šķeldas un koksa smalkumu kravu apgrozījums. Tomēr martā nedaudz samazinājies lauksaimniecības kravu apjoms, kas ir likumsakarīgi.
«Lauksaimniecības kravām ir sezonāls raksturs, kas tieša veidā saistīts ar graudaugu ražas novākšanu, apstrādi un secīgu transportēšanu. Vēl aprīlī un maijā ostas kompānijas turpinās kraut graudaugus, bet vasarā to apjomi kritīsies. Tālāk jau viss atkarīgs no šī gada graudaugu ražas un arī no situācijas pasaules tirgos, kas noteiks šo kravu importa un eksporta tendences. Tomēr ostas uzņēmēji ir spējuši piesaistīt ne tikai graudaugu kravas, kas arī citas lauksaimniecības kravas, piemēram, soju, saulespuķu izstrādājums u.c., kas ļauj saglabāt lauksaimniecības kravu apgrozījumu arī vasaras mēnešos,» skaidro Liepājas SEZ pārvaldes Mārketinga un Investīciju daļas vadītājs Ivo Koliņš.
2016. gada martā no Liepājas ostas uz Āfrikas valsti Čadu eksportēja~ 21 tūkst. tonnu minerālmēslu, pārspējot esošo rekordu pakoto preču grupā. Kā norādīja SIA NPK EXPERT vadītājs Ģirts Cēlājs, tas ir specifisks minerālmēslu maisījums, kas tiks izmantots kokvilnas audzēšanai un SIA NPK EXPERT nodrošina aptuveni 70% no nepieciešamā minerālmēslu daudzuma.
Ģenerālkravu grupā stabila joprojām ir RO-RO kravu plūsma, ko nodrošina regulārā prāmja līnija Liepāja –Traveminde (Vācija) un Liepāja – Nīneshamna (Zviedrija). Šā gada pirmajā ceturksnī RO-RO kravu plūsma veidoja 147,2 tūkst. tonnu, kas ir 10% no Liepājas ostas kopējā un 44,6 % no ostas ģenerālkravu apgrozījuma. Ģenerālkravu grupā zināmu kravu apgrozījumu dod kokmateriāli, pirmajā ceturksnī to apgrozījums bija 117,1 tūkst. tonnas. Pozitīvi ir tas, ka martā pārkrauto kokmateriālu apjoms ir 42.5 tūkst. tonnu, kas bija nedaudz vairāk kā gada pirmajos divos mēnešos. Salīdzinoši neliels ir melnā metāla un tā izstrādājumu kravu apgrozījums.
Lejamkravu apgrozījums šā gada pirmajā ceturksnī 101,4 tūkst. tonnu, kas gan bija 47,2% vairāk nekā pagājušā gada pirmajos trīs mēnešos, bet pagaidām gan nav pamata runāt par naftas produktu tirgus aktivizēšanos, jo naftas cenas pasaules tirgū joprojām ir zemas.
2016. gada martā Liepājas ostā kopumā pārkrautas 447 450,41 tonnas, kas ir par 5% vairāk nekā gadu iepriekš. Šā gada martā apkalpoti 117 kuģi, bet iebraukuši un izbraukuši 3159 pasažieri.