Jaunākais izdevums

Apvienojot vairākus stratēģiski svarīgus privātos investīciju projektus, kas balstās uz zaļo enerģētiku, viedo ražošanu un inovācijām, parakstīts nozīmīgs paziņojums par Liepājas Ilgtspējīgās Industrijas centra izveidi Liepājas speciālās ekonomiskā zonā (Liepājas SEZ).

Paziņojumu parakstījuši privātie investori, kuri īstenos attīstības projektus - uzņēmumi Van Oord, Euroports, Smulders, CIS Liepāja, GI Termināls, Fokker Next Gen Latvia, kā arī Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvalde, Liepājas pilsētas dome, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) un Rīgas Tehniskā universitāte.

Kopīgā paziņojuma mērķis ir noteikt attīstības projektiem augstāko prioritāti valdības dienas kārtībā, nodrošinot nepieciešamo valsts atbalstu, gan vienkāršotu procedūru un saskaņojumu veidā, gan nodrošinot nepieciešamo finanšu instrumentu pieejamību un ieguldījumus infrastruktūrā. Šie projekti veicinās Latvijas ekonomikas ilgtspēju, radīs jaunas augsto tehnoloģiju nozares, sekmēs valsts IKP pieaugumu un rūpniecības attīstību.

Liepājas Ilgtspējīgas Industrijas centra izveides mērķis ir kļūt par centrālo spēlētāju Baltijas reģionā zaļās enerģijas un inovatīvo tehnoloģiju jomā. Kopējais plānotais ieguldījumu apjoms varētu pārsniegt 4 miljardus eiro laika posmā no 2025. līdz 2035. gadam.

Plānotie projekti:

  1. Atkrastes vēja atbalsta bāze un lielgabarīta kravu terminālis Liepājas ostā, izveidojot infrastruktūru vēja parku būvniecībai Baltijas jūrā un lielgabarīta konstrukciju ražotņu izvietošanai, ostas piestātņu tuvumā. Realizē uzņēmumi Van Oord, Euroports un Smulders.

  2. Ūdeņraža ražotne un termināls – Ūdeņraža ražošana, izmantojot atjaunīgos energoresursus. Realizē uzņēmums CIS Liepāja.

  3. Ilgtspējīgas aviācijas degvielas (SAF) rūpnīca – SAF degvielas ražošana, kas veicinās aviācijas nozares pāreju uz videi draudzīgākiem enerģijas avotiem. Realizē uzņēmums GI Termināls.

  4. Ar ūdeņradi darbināmu lidmašīnu ražošana – pasažieru lidmašīnu ražošana Liepājas lidostas teritorijā, kas veicinās aviācijas nozares dekarbonizāciju. Realizē uzņēmums Fokker Next Gen Latvia.

  5. CO2 eksporta terminālis – rūpniecībā un enerģētikā emitētā un savāktā oglekļa dioksīda uzglabāšana un transportēšana. Realizē uzņēmums GI Termināls.

Liepājas SEZ pārvaldnieks Uldis Hmieļevskis norāda, ka tas ir vēl nebijis privāto investīciju apjoms ne tikai Liepājas speciālajā ekonomiskajā zonā, bet valstī kopumā, lai radītu pilnīgi jaunu nozari, kas balstīta uz zaļā ūdeņraža, skābekļa ražošanu, CO2 transportēšanu un uzglabāšanu siltumenerģijas pārstrādi, radot unikālas iespējas izveidot un attīstīt vēl citas nozares, kas šos resursus var izmantot kā izejvielu.

“Izvēloties Liepāju kā savu projektu īstenošanas vietu, investori apliecina Latvijas neatlaidību un apņēmību attīstīt zaļo enerģiju un viedo ražošanu. Liepājas Ilgtspējīgas industrijas centra izveide ļaus reģionam kļūt par līderi atjaunojamās enerģijas un rūpniecības inovāciju jomā, piesaistot turpmākas investīcijas un radot jaunas darba vietas arī citās nozarēs. Lai šādu investīciju piesaiste notiktu, ir nepieciešama visu iesaistīto pušu, tajā skaitā arī valsts, pašvaldības un izglītības iestāžu profesionāla sadarbība. Tāpēc esam vienojušies uztvert visus atsevišķos projektus kā vienu veselumu, pozicionējot to kā Liepājas ilgtspējīgas industrijas centru” uzsver Uldis Hmieļevskis.

Liepājas SEZ pārvalde veic darbu, lai šos projektus un investorus savstarpēji vienotu, meklējot iespējas papildus sinerģijai un jaunu projektu attīstībai. Piemēram, ūdeņradi kā izejvielu plāno izmantot SAF degvielas ražošanā un Fokker Next Gen lidmašīnu uzpildei, CO2 kā izejviela nepieciešama SAF degvielas ražošanā. Savukārt bijušās rūpnīcas “Liepājas Metalurgs” transformācija par zaļu industriālo parku ļaus mērķtiecīgi uzrunāt vēl citus ražotājus, kuri kā izejvielas var izmantot H2, CO2, O2 un siltumenerģiju.

Nozīmīga ir Rīgas Tehniskās universitātes loma ilgtspējīgo industriju attīstībā, nodrošinot izglītības un pētniecības programmu izveidi uz RTU Liepājas akadēmijas bāzes. Tāpat nozīmīga ir sadarbība ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru, nodrošinot zaļo koridoru šo projektu īstenošanai un Liepājas pilsētas iesaiste.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Jensen Metal investē 6,2 miljonus eiro trešās ražotnes būvniecībā Karostā

Db.lv,09.07.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Paplašinot darbību un palielinot ražošanas apjomu, viens no lielākajiem metālapstrādes uzņēmumiem Latvijā, LSEZ “Jensen Metal” SIA, šī gada 1. jūlijā uzsācis jaunās ražotnes būvniecību Virssardzes ielā 11, Liepājā. Paredzēts, ka būvniecības process ilgs līdz 2025. gada pavasarim un jau vasarā tajā tiks uzsākta aktīva ražošana.

“Pakāpeniski pieaugot pasūtījumu apjomam un palielinoties darbinieku skaitam, esošajos 26 900 kvadrātmetros, kuros šobrīd izvietoti uzņēmuma trīs galvenie – nerūsējošā tērauda, melnā metāla un furnitūras – ražošanas departamenti, uzņēmumam kļuvis par šauru. Jaunā ražotne ar biroju plānota 5 900 kvadrātmetru platībā un LSEZ “Jensen Metal” SIA tajā plāno investēt 6 200 000 eiro.

Papildus būvniecībai sekos būtiskas investīcijas jaunās iekārtās un ražošanas līnijās, kur ražošanas procesu nodrošināšanai tiks izveidotas ap 90 jaunas darba vietas, tādēļ jau šobrīd norit aktīvs darbs pie jaunu darbinieku, īpaši metinātāju, piesaistes,” informē LSEZ “Jensen Metal” SIA prokūriste Ieva Līmeža.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Lielgabarīta stiklšķiedras konstrukciju ražotnē Liepājā investē 2,5 miljonus eiro

Db.lv,26.06.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Liepājā, LSEZ AS Norplast Piemare jaunās ražotnes pamatos iemūrēta laika kapsula ar vēstījumu nākamajām paaudzēm. Tajā tiks ražotas lielgabarīta stiklšķiedras konstrukcijas un tā ir vēl viena rūpnīca Liepājas SEZ teritorijā un vēl viena ražotne Liepājas ostā.

Jaunā ražotne atradīsies Liepājas ostas 64. Piestātnē, Atslēdznieku ielā 37, Liepājā. Jaunās ražotnes platība ir 1935 m² un šajā projektā kopumā plānots investēt 2,5 milj. eiro.

LSEZ AS Norplast Piemare ir EnTEC Group uzņēmums ar Norvēģijas kapitālu un Liepājā ienāca pirms vairākiem gadiem, bet līdz šim strādāja kā stividorkompānija, kas nodrošināja Saldū saražoto lielgabarīta konstrukciju eksportu.

”Jaunās ražotnes būvniecība ir būtisks solis Entec Grupā ietilpstošā uzņēmuma BRIMER attīstībā Latvijā, jo tas ļaus dubultot ražošanas jaudas Latvijā, un ražot ļoti liela izmēra kompozītmateriālu izstrādājumus naftas ieguves nozarei, kuru ražošana līdz šim Latvijā nebija iespējama. Ražotnes atrašanās tiešā ostas piestātnes tuvumā sniedz loģistikas priekšrocības un atvieglo kravas nosūtīšanu klientiem ,” savā uzrunā pauda Norplast Piemare valdes loceklis Gatis Ginters.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Paplašinot savu darbību, transporta un loģistikas uzņēmums “Vervo” atvēris jaunu filiāli Liepājā.

Šī ir jau ceturtā uzņēmuma filiāle Latvijā, kas nodrošinās vēl plašāku pakalpojumu pieejamību un veicinās uzņēmuma izaugsmi, informē “Vervo” pārstāvji.

“Liepāja ir stratēģiski nozīmīga vieta, tā ir Kurzemes lielākā pilsēta ar spēcīgu industriālo bāzi un trešo lielāko ostu Latvijā, kas nodrošina būtisku lomu gan Latvijas ekonomiskajā attīstībā, gan kravu pārvadājumos. Izdevīgais ģeogrāfiskais novietojums un attīstītā infrastruktūra padara Liepāju par nozīmīgu transporta un loģistikas mezglu Baltijas reģionā. Atradīsimies tuvāk saviem klientiem šajā reģionā un spēsim vēl operatīvāk veikt kravu piegādes ar sauszemes autotransportu, jūras transportu, avio transportu,” stāsta uzņēmuma valdes loceklis Māris Dreimanis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Piešķir 2 miljonu eiro finansējumu Norplast Piemare ražotnes būvniecībai

Db.lv,26.07.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SEB banka piešķīrusi finansējumu 2 miljonu eiro apmērā Liepājas Speciālās ekonomiskās zonas uzņēmumam “Norplast Piemare” AS jaunas ražotnes celtniecībai Liepājas ostā.

Plānotā ražotne būs gandrīz 2000 kvadrātmetrus plaša, un tās būvniecību iecerēts pabeigt jau 2024. gada rudenī. Tajā tiks izgatavoti ļoti liela izmēra kompozītmateriālu izstrādājumi, kuru ražošana līdz šim Latvijā nebija iespējama. Ražotnes atrašanās tiešā ostas piestātnes tuvumā sniegs loģistikas priekšrocības un atvieglos lielgabarīta kravu transportēšanu.

“Norplast Piemare” ir viens no Norvēģijas uzņēmuma “ENTEC Group” meitas uzņēmumiem, kas Liepājā ienāca pirms vairākiem gadiem, kad tā akcijas iegādājās uzņēmums “Entec Norplast”. “Entec Norplast” ir Norvēģijas kapitāla uzņēmums, kas Latvijā dibināts 2001. gadā, un specializējas stikla šķiedras produkcijas ražošanā, kas tiek izmantota kuģu drošības aprīkojumā, naftas ieguvē, transportā, aktīvajā atpūtā, notekūdeņu attīrīšanā, zivju audzēšanā un citās jomās. Uzņēmumam jau ir ražotne Saldū, un tā produkcija tiek eksportēta visā pasaulē.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nekustamais īpašums

Vilina ne tikai jūra, bet arī īpašumu cenas – kāpēc lietuvieši pērk mājokļus Liepājā?

Db.lv,09.08.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Galvaspilsētas mājokļu tirgus astoto gadu pēc kārtas stagnē un jau 59% darījumu notiek bez hipotekārā kredīta piesaistes. Tikmēr Latvijas rietumos tirgus aktivizējas, secināts nekustamo īpašumu aģentūras “Latio” jaunākajā “Mājokļu pircēju pārliecības indeksā”.

Dzīvokļu cenas Liepājas jauno projektu otrreizējā tirgū kritušās par 12%, veicinot darījumu skaita pieaugumu. Interese par mājokļa iegādi vēju pilsēta ir liela; potenciālo pircēju vidū arī lietuvieši, kas dod priekšroku cenai, iegādājoties arī vecākus mājokļus, pat neskatoties uz apjomīgo jauno projektu piedāvājumu netālu esošajā piejūras pilsētā Klaipēdā. Vai Liepāja tiks līdzi augošajam pieprasījumam pēc labas kvalitātes mājokļiem un kā savus nekustamā īpašuma tirgus izaicinājumus risina tuvējie Dienvidu kaimiņi?

“Mājokļu pircēju pārliecības indeksa”* dati par jūliju:

  • 70 dienas – vidēji tik ilgs laiks bijis nepieciešams, lai pārdotu mājokli par tirgus cenu (70 – jūnijā; 75 – maijā; 75 – aprīlī; 76 – martā; 76 – februārī; 78 – janvārī);

  • 8% mājokļu pārdoti viena mēneša laikā no sludinājuma publicēšanas brīža (9% - jūnijā; 9% - maijā; 9% - aprīlī; 9% - martā; 9% - februārī; janvārī – 9%);

  • 15% pārdevēju ir prasījuši tirgus situācijai nesamērīgi augstu cenu (jūnijā – 17%; maijā – 18%; aprīlī – 19%; martā – 21%; februārī - 22%; janvārī – 22%);

  • 59% darījumu notikuši bez kredītu piesaistes (jūnijā – 52%; maijā – 55%; aprīlī - 53%; martā – 50%; februārī – 46%; janvārī – 45%);

  • - 10%** - par tik izdevīgāk šobrīd mājokli ir īrēt nekā pirkt (jūnijā – 4%; maijā – 11%; aprīlī – 11%; martā – 18%; februārī – 14%; janvārī – 14%). Šobrīd izdevīgāk pirkt.

  • 26% darījumu*** Rīgā notikuši ar mājokļiem jaunajos projektos (maijā – 24%; aprīlī – 26%; martā – 26%; februārī – 30%).

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Rosina liegt valsts amatpersonām savienot amatus speciālajās ekonomiskajās zonās un brīvostās

LETA,17.09.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts kanceleja rosina liegt valsts amatpersonām savienot darba pienākumus ar amatu speciālajās ekonomiskajās zonās un brīvostās, liecina Valsts kancelejas Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijai iesniegtais priekšlikums grozījumiem likumā "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā".

Kā teikts priekšlikumā, ņemot vērā, ka ostu pārvaldības reformas virzība šobrīd ir apstājusies, augsti valsts amatpersonas amati tiek savienoti arī ar ostas valdes locekļa amatu Rīgas brīvostas pārvaldē un Ventspils brīvostas pārvaldē, kā arī Liepājas speciālās ekonomiskās zonas (LSEZ) valdes locekļa amatu.

Grozījumu būtība ir novērst interešu konfliktus valsts amatpersonu darbībā. Priekšlikums paredz noteikt, ka valsts amatpersonām nebūs atļauts savienot savu amatu ar valdes locekļa amatu valsts un pašvaldību kapitālsabiedrībās, speciālajās ekonomiskajās zonās un brīvostās.

Šie grozījumi ir izstrādāti, lai risinātu Valsts kontroles revīzijas ziņojumā norādītās problēmas un uzlabotu valsts pārvaldes efektivitāti un caurspīdīgumu, norāda Valsts kancelejā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Liepāja zaļās enerģētikas projektu virsotnē

Jānis Goldbergs,13.11.2024

Liepājas SEZ teritorijā ir izdevies koncentrēt vairākus lielus, finanšu ietilpīgus projektus, kas var strādāt savstarpējā sinerģijā Zaļās industrijas jomā. Tā ir gan vēja parku bāzes izveide Liepājas ostā, gan ūdeņraža ražošana, gan ilgtspējīgas aviācijas degvielas (SAF) izejmateriāla – sašķidrinātās CO2 ražošana, gan Foker ūdeņraža lidmašīnu komplektēšana Liepājas lidostā, gan arī vietas nodrošinājums Liepājas SEZ teritorijā atbalsta industrijai – jaunām rūpnīcām. Tās ir tās lietas, ko visi zīmē kā nākotnes nepieciešamību, bet Liepājā tā jau ir realitāte ar skaidri saprotamiem projektiem, kas ir procesā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Zaļās enerģētikas projektu gaidāmo investīciju kopsumma Liepājas speciālās ekonomiskās zonas teritorijā tuvāko 10 gadu laikā būs mērāma miljardos eiro, bet pirmie 100 miljoni gaidāmi jau 2027. gadā.

To Dienas Biznesam apstiprināja Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvaldnieks Uldis Hmieļevskis. Tas ir iespējams, jo izveidotā uzņēmējdarbības vide, kas apvieno industriālās teritorijas, ostu un lidostu, strādā vienotā pārvaldībā ar saprotamiem un nemainīgiem nosacījumiem.

Zaļo un atjaunojamo enerģētikas projektu attīstība Latvijā 

TEC1, TEC2, Kurzemes loka, un Iecavas biogāzes un biometāna ražotnes projektētāji –...

“Zaļā enerģētika ne tikai mums, bet visai Eiropai un pasaulei ir jaunā industrija. Mēs visi gadsimtu esam dzīvojuši, dedzinot fosilo energoresursu, bet šobrīd mērķis ir pārslēgties uz ko citu. Septembrī viesojāmies Hjūstonā, Teksasā, ASV, kur pirms daudziem, daudziem gadiem tika izstrādātas tehnoloģijas naftas atradnēm. Šobrīd tur top tehnoloģijas Zaļās, atjaunīgās enerģijas ieguvei. Viss jāsāk no nulles. Tā dara Hjūstonā, un tā darām arī mēs. Eiropā trūkst rūpnīcu, kurās ražo komponentus vēja ģeneratoriem, Liepājā šādas rūpnīcas būs. Liepāja ir izdevīgā ģeogrāfiskā lokācijā un ir piemērotākā vieta no loģistikas viedokļa, tā būtu atbalsta bāze vēja parku būvniecībā un apkalpošanā Baltijas jūrā. Vēja turbīnu montāžas kuģu frakti dienā maksā līdz pusmiljonam eiro, kas nozīmē, ka tiem nevajadzētu ceļā pavadīt daudz laika. Tuvumā būs nepieciešamas jaunas rūpnīcas, būs vajadzīgas enerģijas pārstrādes rūpnīcas, kas citādi nozīmē liekās enerģijas akumulēšanu. Vajadzība pēc zaļās enerģijas diktē Liepājas attīstības modeli, un esam šo izaicinājumu pieņēmuši kā iespēju,” tā LSEZ pārvaldnieks U. Hmieļevskis.

Atkrastes vēja parku atbalsta bāze

Atkrastes vēja parku atbalsta bāze 55 hektāru platībā šodienas kartē atrodas ūdenī, Priekšostā, Jaunliepājas pusē netālu no Karostas kanāla. Projekta realizāciju iecerēts uzsākt 2027. gadā, un šis laika ziņā ir vistuvākais projekts. “Liepājas stratēģiski izdevīgajai pozīcijai papildus ir vēl virkne citu priekšrocību, ko esam rūpīgi veidojuši turpat 30 gadu garumā. Ir osta, ir lidosta, ir industriālās teritorijas un attīstības iespējas, kas vienotā pārvaldībā ir izveidota par pievilcīgu uzņēmējdarbības vidi ar labu pieejamību gan pa kuģu ceļiem, gan autoceļiem, gan pa dzelzceļu un ar gaisa satiksmi. Ir moderna industrija, kura turpina ilgtspējīgi attīstīties, elastīgi pielāgojoties pieprasījumam. Liepājas ostai jau ir unikāla viļņlaužu sistēma ar trīs vārtiem un plašu teritoriju priekšostā. Agrāk tā bija nepieciešama, lai pasargātu karakuģus no vētrām. Šodien tāda mērķa vairs nav, un mēs ostas akvatoriju izmantojam citādi. Tas ir mūsu aktīvs un iespēja,” komentē U. Hmieļevskis.

“Pieprasījums pēc šādas bāzes Baltijas jūrā bija, un paši vēja parku būvnieki mums ieteica rīkoties. Izstrādājām koncepciju, kā tas varētu izskatīties, runājām ar kompānijām, kuras varētu šeit investēt. Nīderlandes kompānija Van Oord ir noslēgusi teritorijas rezervācijas līgumu ar Liepājas SEZ pārvaldi un ir piesaistījusi divus nozīmīgus partnerus - Europort un Smulders. Kopā šīs trīs kompānijas kā attīstītājas ir gatavas strādāt pie projekta, kas nozīmē – esam tuvu realizācijai. Investīcijas tikai infrastruktūrai un teritorijas izbūvei vien būs virs 100 miljoniem eiro. Ražošanā, kas tiktu izvietota izveidotajā teritorijā, investīcijas varētu sasniegt vēl 300 miljonus eiro,” tā cer U. Hmieļevskis.

Visu rakstu lasiet 12.novembra žurnālā Dienas Bizness!

Abonēt ir ērtāk: e-kiosks.lv.

Komentāri

Pievienot komentāru