Veselības ministrija (VM), kas ir atbildīga par veselības politikas izstrādāšanu, organizēšanu un koordinēšanu, nebija radījusi precīzu normatīvo aktu regulējumu, kas noteiktu skaidru un caurskatāmu ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu organizācijas un finansēšanas kārtību, revīzijā konstatējusi Valsts kontrole (VK).
Revīzijas laikā konstatēts, ka normatīvā akta neprecīzie regulējumi radījuši pamatu tiesvedības procesa uzsākšanai, un ir ietekmējuši finansējuma sadali veselības aprūpes pakalpojumu apmaksai, norēķināšanos ar veselības aprūpes pakalpojumu sniedzējiem u.c.
VK secinājusi, ka ambulatorās veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai piešķirtie valsts budžeta līdzekļi var netikt administrēti efektīvākajā un lietderīgākajā veidā. Veselības obligātās apdrošināšanas valsts aģentūrā (VOAVA) nevienā administrēšanas līmenī nav noteiktas kārtības attiecībā uz šo līdzekļu sadales plānošanu un izlietojuma kontroli.
Revīzijā atklāts, ka VOAVA tiesību aktu pārkāpumu dēļ palielināti valsts budžeta izdevumi primārās veselības aprūpes pakalpojumu apmaksai aptuveni Ls 800 tūkst. apmērā.
VK konstatējusi, ka VOAVA veselības aprūpes sniedzējiem radījusi finansiālu problēmu riskus, veicot ar tiem norēķinus ar vairāku mēnešu kavējumu,
Veselības aprūpes sniedzējiem netika apmaksāti 978,3 tūkst. latu par 2005. gadā virs līgumos noteiktās summas sniegtajiem pakalpojumiem.
VK revīzijā secinājusi, ka daļa ģimenes ārstu kapitācijas naudu, kas ir viens no ģimenes ārstu ieņēmumu veidiem, saņēmuši palielinātā apmērā, bet daļa - samazinātā apmērā, jo to aprēķins ticis veikts, izmantojot normatīvajā aktā nenoteiktu rādītāju. Turklāt normatīvā akta nepilnību dēļ ģimenes ārsti 2005. gada darbības novērtējuma mainīgo maksājumu saņēma tikai pēc 25.10.2006., jo tajā nebija noteikts termiņš, kādā VOAVA jāveic norēķini ar ģimenes ārstiem par gada darbības novērtējuma mainīgo maksājumu.
VOAVA centrālā iestāde, plānojot līdzekļus ģimenes ārstiem par speciālistu sniegtajiem pakalpojumiem 2005.gada 2.ceturksnī, aprēķinā izmantojusi tādu kapitācijas naudas apmēru, kas neatbilda ne normatīvajā aktā noteiktajam - Ls 0,345, ne arī ar VM mutisku rīkojumu noteiktajam - Ls 0,48. Aprēķinos tika izmantots kapitācijas naudas apmērs - Ls 0,38 par vienu pacientu mēne-sī. VOAVA nodaļas minēto finansējumu aprēķināja dažādi.
VK arī norāda uz risku, ka pacienti nesaņem visus tiem nepieciešamos speciālistu sniegtos veselības aprūpes pakalpojumus, jo atlikums no ģimenes ārstiem piešķirtajiem līdzekļiem, kas izmantojami speciālistu apmaksai, palielina ģimenes ārstu ienākumus. 2005.gada 2. un 3.ceturksnī ģimenes ārsti kopumā bija izlietojuši tikai 58,6% no tiem piešķirtajiem līdzekļiem samaksai par speciālistu sniegtajiem pakalpojumiem.
VK secinājusi, ka jārisina problēmas veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības nodrošināšanā, ko pierāda pacientu rindas pie atsevišķu veselības aprūpes pakalpojumu sniedzējiem vairāku mēnešu garumā.
Revīzijā pārbaudes veiktas par VOAVA darbībām, administrējot valsts budžeta līdzekļus ambulatorās veselības aprūpes pakalpojumu apmaksai un ambulatorās veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības nodrošināšanai 2005.gada aprīlī - decembrī. Revīzijas gaitā izlases veidā pārbaudes veiktas VOAVA centrālajā iestādē un VOAVA teritoriālajās struktūrvienībās - Rīgas un Vidzemes nodaļās.