Atjaunojamās enerģijas nozarei nepieciešams kombinēts atbalsts, atstājot gan tiešo maksājumu par saražoto enerģiju, tiesa, būtiski mazāku, gan izmantojot budžetu un patērētājus neapgrūtinošus instrumentus, piemēram, nodokļu atbrīvojumu investoriem uz noteiktu laiku.
Šādu viedokli pauž Latvijas biomasas asociācijas LatBIO valdes loceklis, Latvijas Atjaunojamās enerģijas federācijas valdes priekšsēdētājs Didzis Palejs.
Viņš pauda pārliecību, ka atbalsts ir vajadzīgs, skaidrojot, ka atbalsts gāzei vai citiem fosilajiem energoresursiem ir bijis gadu desmitiem.
Pēc Paleja domām, būtu jāatstāj tiešais maksājums par saražoto enerģiju, kas būtu būtiski samazināts, salīdzinot ar pašreizējo. Viņš vērtēja, ka, iespējams, to nevajag pa tiešo attiecināt uz elektroenerģijas tarifu.
«Valstij ir daudz dažādu ienākumu veidu, kaut vai no Eiropas Savienības (ES) fondiem, un tos var novirzīt enerģijas atbalstam. Tie var būt ienākumi no valsts īpašumu izmantošanas. Ir daudz un dažādi mehānismi, daudz piemēru, uz kuriem var paraudzīties citās ES valstīs,» vērtēja organizāciju pārstāvis.
Viņaprāt, atbalstam jābūt terminētam un termiņam, visticamāk, jābūt piesaistītam attiecīgās iekārtas dzīves ciklam. Tam jābūt nevis emocionāli pateiktam, paskatoties griestos, bet ar ekspertu izvērtējumu, reāli nosakot konkrētai tehnoloģijai reālu termiņu.
Vaicāts par šī atbalsta iespējamo lielumu, Palejs teica, ka ir vairāki varianti. Pēc viņa norādītā, katrai tehnoloģijai ir savas īpatnības - vieniem pietiek ar nedaudz mazāku atbalstu, citiem nepieciešams vairāk. Tomēr esot skaidrs, ka pašreizējo atbalsta līmeni iespējams samazināt ļoti būtiski - varbūt pat vairāk par pusi.
Tomēr šo atbalstu Palejs negribot akcentēt, jo tam, iespējams, jābūt proporcionāli mazākam nekā atbalsta veidam, kas ir budžetu un enerģijas patērētājus neapgrūtinošs. Pēc viņa skaidrotā, šāds atbalsts nozīmētu investoram iedot nodokļu atlaides 100% apmērā, piemēram, uz pieciem gadiem.
«Valstij, protams, veidojas teorētiski negūtie ieņēmumi no nodokļiem, bet, ja nav investora, nav arī ieņēmumu. Investoru piesaistot, rodas cits labums, piemēram, valsts gūst ieņēmumus no nodokļiem, ko maksā saistītās industrijas - ēdināšana, transports, izejmateriālu ražošana,» sprieda nozares pārstāvis.
Viņš skaidroja, ka valstij palielināsies neto nodokļu ienākumi, samazināsies sociālie izdevumi, jo radīsies papildu darba vietas, iedzīvotājiem palielināsies ienākumi, pašvaldībām veidosies papildu nodokļu ieņēmumi no saistītajām struktūrām. Ieguvēji būs gan valsts, gan pašvaldība, bet investoram nebūs jāmaksā ienākuma nodoklis, sociālais nodoklis. Pēc pieciem gadiem uzņēmums varētu atgriezties nodokļu maksātāju zonā.
Palejs teica, ka šis ir tikai viens no atbalsta veidiem, ko var piemērot posmā, kad stacija sāk darboties. Viņš minēja, ka, piemēram, Dānijā valsts atpērk zemi stacijas būvniecībai no īpašnieka un par simbolisku cenu izīrē investoram. Citi atbalsta veidi, kas neapgrūtina patērētājus un ekonomiku, piemēram, ir valsts garantijas, valsts aizdevumu izsniegšana.
Pat tad, ja puse projektu nespēs atmaksāt valsts garantēto aizdevumu, valstij paliks iekārtas un staciju varēs pārdot, jo iekārtas ir jaunas, uzsvēra organizāciju pārstāvis. Viņaprāt, zaudējums uz galvojumu ir minimāls, jo šādas stacijas ir interesantas jebkuram nopietnam enerģijas ražotājam un staciju tirgus ir diezgan aktīvs. «Daļu varbūt zaudēs, bet tas ir ļoti mazs risks, salīdzinot ar pašreizējo situāciju.»
Palejs arī pieļāva, ka, iespējams, nav nepieciešams piemērot paaugstinātu tarifu, bet pietiek ar to, ka uzliek par pienākumu, piemēram, AS "Latvenergo" pirkt saražoto elektrību par tirgus cenu, tomēr norādīja, ka tas ir atkarīgs no pārējiem atbalsta mehānismiem.
«Iespējams, vajag attīstīt kombinēto atbalstu - ir ES atbalsts, patērētājus neapgrūtinošais atbalsts, tiešais atbalsts, kas var būt arī pienākums pirkt par tirgus cenu,» vērtēja Palejs. Viņaprāt, ja patērētājus neapgrūtinošais atbalsts ir liels, tiešie tarifi var būt daudz mazāki.
Valdība 2012.gada 28.augustā piekrita ierobežot valsts atbalstu jauniem atjaunojamās enerģijas projektiem, kā arī gāzes koģenerācijas stacijām. EM secināja, ka līdzšinējais atbalsta mehānisms elektroenerģijas ražošanai, izmantojot atjaunojamos energoresursus, nav bijis ilgtspējīgs un no izmaksu viedokļa nav bijis pietiekami kontrolējams. EM sāka darbu pie jauniem atbalsta instrumentiem zaļās enerģijas jomā, tomēr nozares pārstāvji priekšlikumus novērtēja kritiski.
Februāra sākumā Latvijas atjaunojamo energoresursu nozares organizācijas vienojās par biedrības Latvijas Atjaunojamās enerģijas federācija izveidi, par valdes priekšsēdētāju ieceļot Paleju. Biedrības mērķis ir saskaņot un koordinēt dažādu AER apvienojošu nevalstisku organizāciju rīcību un tās pārstāvēt attiecībās ar valsts un pašvaldību institūcijām.