LM izstrādātie grozījumi likumā "Par valsts sociālo apdrošināšanu" un "Par nodokļiem un nodevām" neizskaudīs gadījumus, kad sociālais budžets tiek nelietderīgi izmantots. Anotācijā plānotās izmaiņas, kuras nav pagaidām apstiprinātas ar MK noteikumu grozījumiem, paredz arhaiskas pieejas izmantošanu nodokļu izkrāpšanas un nelegālās nodarbinātības apkarošanā, uzliekot par pienākumu darba devējam divas reizes mēnesī iesniegt VID izziņas par cilvēku pieņemšanu un atbrīvošanu no darba.
Vienlaicīgi, LM ir izteikusi priekšlikumu informatīvā ziņojuma projektā "Par vienotu nodarbināto personu reģistra izveidošanas nepieciešamību" darba devējam paredzēt pienākumu reģistrēt nodarbināto, dienā, kad tiek uzsākta nodarbinātība. LDDK šobrīd aizstāv noraidošu darba devēju viedokli attiecībā uz šo LM priekšlikumu. Šāda regulējuma paredzēšana apliecina vēlmi apgrūtināt uzņēmēju ikdienas darbu un radīs jaunus administratīvos šķēršļus, kas būs papildus stimuls neveidot tiesiskas attiecības starp darba devēju un darbinieku. Jāatzīmē, ka arī VID nav šādas kapacitātes ik dienas reaģēt un kontrolēt šādu izziņu saturu un Finanšu ministrija kategoriski iebilst informatīvajā ziņojumā izteiktajam priekšlikumam, ka VID jāorganizē un jāadministrē uzskaites sistēma, kur tiktu apkopota darba devēju sniegtā informācija par darbiniekiem to pieņemšanas vai atbrīvošanas dienā.
LDDK ģenerāldirektore Elīna Egle: "Kārtējo reizi tiek plānots sociāli atbildīgam uzņēmējam uzlikt nepamatotu slogu un valsts pārvaldē palielināt administratīvās izmaksas, nevis veicināt racionālu sociālā budžeta izlietošanu. Tādējādi LDDK rekomendācijas īstenot jaunu pieeju, kas balstīta uz jauno informāciju un komunikāciju tehnoloģiju iespēju izmantošanu, kā arī finanšu ekonomiskās analīzes pielietošanu nodokļu izkrāpšanas un nelegālās nodarbinātības apkarošanā, netiks izmantotas."
Par LDDK
Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK) ir lielākā darba devēju intereses pārstāvošā organizācija uzņēmējdarbības vides uzlabošanas, izglītības, nodarbinātības, sociālās drošības, veselības aprūpes, darba tiesību un darba aizsardzības jomās. LDDK apvieno 35 Latvijas tautsaimniecībā ievērojamas darba devēju organizācijas - nozaru, reģionālās un profesionālās asociācijas un federācijas, kā arī uzņēmumus, kuros strādā virs 50 darbiniekiem. LDDK biedri nodarbina vairāk kā 30% no Latvijas darbaspēka.
LDDK ir sociālais partneris Saeimai, Ministru kabinetam un Latvijas Brīvo arodbiedrību savienībai nacionālā līmenī. LDDK veicina sociālā dialoga izveidi pašvaldībās ar trīspusējo konsultatīvo padomju starpniecību. LDDK ir pārstāvēta nacionāla līmeņa komisijās un padomēs, tai skaitā NTSP (Nacionālās trīspusējās sadarbības padome un tās apakšpadomes), tādējādi nodrošinot uzņēmēju viedokļa pārstāvniecību un līdzdalību LR normatīvo aktu izstrādē un pozīciju sagatavošanā ES.
Starptautiski LDDK ir pārstāvēta Starptautiskajā darba devēju organizācijā (IOE), Eiropas Biznesa konfederācijā (BUSINESSEUROPE), kas ir nozīmīgākais Eiropas uzņēmēju interešu pārstāvis ES institūcijās. LDDK novērotāja statusā piedalās Uzņēmējdarbības un rūpniecības konsultatīvajā padomē (BIAC) pie Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD).
Sīkāka informācija www.lddk.lv
Kontaktpersona:
Agnese Alksne, LDDK korporatīvās pārvaldes eksperte
Tālr.: 7325169, e-pasts: [email protected]