Latvijai uz savu galvu nevajadzētu grozīt likumdošanu, kas nepieļautu, ka dzelzceļa operatora licenci iegūst Latvijā dibinātā a/s Euro Rail Trans (ERT), Latvijas Tranzīta biznesa asociācijas (LTBA) sapulcē sprieda tranzīta biznesa pārstāvji.
DB jau rakstījis, ka ERT akcionāri ir Krievijas dzelzceļa kompānijas meitasuzņēmums RŽD Logistika ar 51% un SIA Transtrade Riga ar 49%. Jaunā spēlētāja ienākšana raisīja Valsts dzelzceļa administrācijas (VDA) bažas, ka dzelzceļa kravu pārvadājumi kā valstij ļoti būtiska tautsaimniecības nozare var pakāpeniski nonākt citas valsts pilnīgā kontrolē. VDA bija secinājusi, ka ERT Latvijas tirgū varētu nonākt ekskluzīvā izņēmuma stāvoklī un līdzvērtīga konkurence no vietējo pārvadātāju puses kļūtu neiespējama. Tādēļ būtu steidzīgi grozāms Dzelzceļa likums, lai būtu kā aviopārvadājumu jomā.
Tur speciālas atļaujas pārvadājumu ir tiesīgas saņemt tikai tās Latvijā reģistrētās komercsabiedrības, kurās ES dalībvalstīm un/vai dalībvalstu valstspiederīgajiem pieder vairāk nekā 50% uzņēmuma.
Latvijas privātie pārvadātāji Baltijas ekspresis un Baltijas tranzīta serviss par ERT ietekmi ir nerunīgi. Savukārt valsts a/s Latvijas dzelzceļš (LDz) prezidents Uģis Magonis DB iepriekš norādīja, ka jauna ERT ienākšana nebūtu apsveicama vien tad, ja notiktu dzelzceļa kravu pārvadājumu tirgus pārdalīšana.
Potenciālās problēmas un apdraudējumus, kas varētu rasties Latvijas pārvadātājiem, Satiksmes ministrijai vajadzētu risināt ar Eiropas Parlamenta, Eiropas Padomes un CER - Eiropas dzelzceļu lobija palīdzību, sprieda tranzīta biznesa pārstāvji. Latvijai vienai pašai savu likumdošanu grozīt nevajadzētu, jo tas izraisītu Krievijas pretreakciju. LTBA biedri savu viedokli pauda negribīgi, atzīstot, ka jautājums ir ļoti jutīgs, un kašķis ar Krievijas dzelzceļu nebūtu vēlams. Lietuva grozījumus Eiropas Savienības regulā atbalsta, bet igauņi ne, norādīja SM Sauszemes transporta departamenta dzelzceļa nodaļas vadītājs Jānis Eiduks. Tāpat šādus ierobežojumus neatbalsta Lielbritānija, kur dzelzceļa operatoru darbībā investējuši ASV uzņēmumi. Briti negrib, ka šādi normatīvie akti būtu obligāti, bet pieļauj, ka ES dalībvalstij būtu tiesības tādus pieņemt. Tikmēr ASV vietējam kapitālam dzelzceļa operatora jomā jābūt vismaz 75%, norāda VDA vadītājs Juris Iesalnieks. Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija VDA ierosinātos grozījumus varētu vētīt jūnija vidū, ja vien neieklausīsies LTBA viedoklī - jautājuma skatīšanu atlikt. SM savu nostāju vēl tikai formulē.