Kredītu reģistra, kurā finanšu tirgus dalībnieki sniedz informāciju par klientu saistībām, darbības regulēšanai izstrādāts atsevišķs likums.
Ministru kabinetā apstiprināto likumprojektu iztrādājusi Finanšu ministrija (FM), kas skaidro, ka likumprojekts novērsīs pretrunas, kuras uz Kredītu reģistru attiecināmos normatīvajos aktos pastāv pašreiz, jo šobrīd Kredītu reģistra darbību reglamentē Kredītiestāžu likums, Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likums un Krājaizdevu sabiedrību likums, uz šo likumu pamata izdotie Latvijas Bankas noteikumi, kā arī vairāki likumi, kas nosaka vispārējās normas attiecībā uz Kredītu reģistra jomu, piemēram, Fizisko personu datu aizsardzības likums un Valsts informācijas sistēmu likums.
Kredītu reģistra darbība pēc likumprojekta pieņemšanas pēc būtības mainīta netiktu – tajā tiktu turpināts uzkrāt līdzšinējās ziņas par aizņēmēju un aizņēmēja galvinieku, no ar kredītrisku saistītiem darījumiem izrietošām esošām un iespējamām aizņēmēja un aizņēmēja galvinieka saistībām, sākot ar līguma spēkā stāšanās brīdi, un šādu saistību izpildi.
Likumprojekts nodrošinātu, ka vienā likumā ir noteikta atbildība par ziņu iekļaušanu Kredītu reģistrā un par šo ziņu saturu, atbildība par Kredītu reģistrā esošo ziņu apstrādi, ziņu pieprasīšanu no Kredītu reģistra un personu iesniegumu izskatīšanu, to amatpersonu pilnvaras, kuras tiesīgas izvērtēt Kredītu reģistra darbību regulējošo normatīvo aktu pārkāpumus un sodīt par tiem, kā arī likums termiņus Kredītu reģistrā esošo ziņu glabāšanai.
Šobrīd ziņas Kredītu reģistrā tiek glabātas bez termiņa un netiek dzēstas, bet likumprojektā paredzēts, ka ziņas tiks dzēstas 15 gadus pēc saistību izbeigšanās, bet ziņas par saistību pārkāpumu glabāšanai Kredītu reģistrā, ja aizņēmējs vai aizņēmēja galvinieks pārkāpumu novērš, likumprojektā paredzēts noteikt saīsinātu glabāšanas termiņu – piecus gadus pēc saistību pārkāpuma novēršanas.
Vēl likumā noteikta atbildība par Kredītu reģistra uzturēšanu un attīstību, kā arī reģistrā esošo ziņu pieejamība un institūciju un personu loks, kas un kādā apjomā tās ir tiesīgi saņemt.
Piemēram, likumā noteikts, ka, ja pirms nodokļu (revīzijas) audita uzsākšanas Valsts ieņēmumu dienestam (VID) ir pamats uzskatīt, ka fiziskās personas (rezidenta) izdevumi varētu pārsniegt ienākumus, VID ir tiesības nodokļu revīzijas nepieciešamības analīzei, pamatojoties uz VID ģenerāldirektora, viņa vietnieka vai VID ģenerāldirektora pilnvarotā struktūrvienības vadītāja vai viņa vietnieka nodokļu administrēšanā rakstisku pieprasījumu, saņemt reģistrā iekļautās ziņas par attiecīgo klientu – fizisko personu un viņa saistībām.
Kā līdz šim, paredzēts, ka Kredītu reģistra darbības izdevumus sedz dalībnieks (kredītiestādes, ar kredītiestādēm saistītas komercsabiedrības, kuras sniedz ar kredītrisku saistītus finanšu pakalpojumus, krājaizdevu sabiedrības un apdrošināšanas sabiedrības), Finanšu un kapitāla tirgus komisija un Latvijas Banka. Likumprojektā precizēta atbildība par ziņu apstrādi, nosakot, ka dalībnieks ir atbildīgs par to, ka šā dalībnieka Kredītu reģistrā iekļautās ziņas pēc būtības atbilst klienta līgumam un klienta galvinieka līgumam. Savukārt Latvijas Banka ir atbildīga par reģistrā iekļauto ziņu atbilstību dalībnieka iekļautajām ziņām.
Attiecīgi grozījumi tika izsludināti arī saistošajos normatīvajos aktos – Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likumā, Kredītiestāžu likumā, Krājaizdevu sabiedrību likumā, norāda FM, piebilstot, ka likumprojektus un grozījumus vēl skatīs un par tiem lems Saeima.