Pagājis pusgads pēc grozījumiem Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumā, kas paredz risināt bezcerīgo parādu problēmu, tomēr likuma normu dažādo interpretāciju dēļ netiek risināta bezcerīgo parādnieku problēma pēc būtības, uzskata dzīvojamo māju apsaimniekošanas un pārvaldīšanas uzņēmums Hausmaster.
Tādējādi uzņēmums uzsver, ka godprātīgie maksātāji joprojām ir spiesti maksāt par kaimiņu nemaksātāju parādiem, lai saglabātu nepārtrauktu pakalpojumu pieejamību un tie netiktu atslēgti.
Hausmaster atzinīgi vērtē likuma grozījumus, kas skaidri pasaka, ka bezcerīgā parāda gadījumā, kad iestājusies fiziskas personas maksātnespēja vai īpašnieka nāve, pakalpojumu sniedzējiem ir jānoraksta bezcerīgie parādi – uzliekot tam par pienākumu samazināt tā uzskaitē esošo parādsaistību apmēru par neatgūstamā parāda summu. Tas faktiski nozīmē to, ka visas iesaistītās puses noraksta savu daļu no parāda kopējā apjoma. Taču realitātē likums šobrīd tiek interpretēts formāli un tā vietā, lai patiešām risinātu parādnieku jautājumu, joprojām tiek īstenota prakse, kad kaimiņš ir spiests maksāt par kaimiņu nemaksātāju, uzsver kompānijas pārstāvji.
Uz jautājumu, vai dzīvojamā mājā tiks uzsākta apkures sezona, ja nebūs samaksāts bezcerīgā parādnieka uzkrātais parāds par siltumenerģiju, piegādātājs sniedz negatīvu atbildi. Šādā situācijā katram godprātīgam maksātājam rodas jautājums – kādēļ kaimiņam jāmaksā par kaimiņu, neskatoties uz izmaiņām Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumā un neskatoties uz Latvijas tiesībsarga biroja viedokli, ka kaimiņam maksāt par kaimiņu nav tiesiski.
Stājoties spēkā likuma grozījumiem Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumā, nozarei bija sajūta, ka ir sperts ļoti būtisks solis uz priekšu bezcerīgo parādu risināšanas jautājumā, saka Hausmaster. Visām iesaistītajām pusēm godprātīgi pildot savas saistības un likumā noteiktos pienākumus, daļēji vismaz šo samilzušo problēmu būtu iespējams risināt. Īpaši būtiski tas ir šobrīd, kad faktiski tiek noslēgti fizisku personu maksātnespējas procesi un bezcerīgo parādu apjoms strauji pieaug. Taču komunālo pakalpojumu sniedzēji prasa pilnu apmaksu par sniegtajiem pakalpojumiem, tostarp par bezcerīgajiem parādiem. Komunālo pakalpojumu sniedzēji nav gatavi gaidīt, kad cilvēkam atjaunosies maksātspēja un rēķinu apmaksa tiek pieprasīta pilnā apjomā. Līdz ar to iedzīvotāji ir spiesti maksāt par sevi, kaimiņiem nemaksātājiem un parādniekiem, lai tikai netiktu atslēgta apkure, ūdens, elektrība un citi komunālie pakalpojumi.
Kā viens no iespējamajiem bezcerīgo parādnieku problēmu risinājumiem, uz ko publiski norādījis arī Tiesībsarga birojs, ir parādu riska iekļaušana pakalpojumu tarifā, kas nav populārs risinājums, taču varētu pilnībā izslēgt iedzīvotāju risku palikt bez apkures, ūdens un citiem pakalpojumiem.