Laikus neuzsākot ogļu pārkraušanu caur jauno ogļu termināli Ventspilī, Latvijas tranzīts perspektīvā varētu zaudēt līdz pat 10 miljoniem tonnu ogļu kravu.
Šādas aplēses Db sniedza vairāki tranzītbiznesa eksperti, kā arī Ventspils ogļu termināļa Baltic Coal Terminal (BCT) pārstāvji. Bažas par iespējamām problēmām uzņēmumam radušās skandāla dēļ, kurā Ventspils dome apstrīdējusi pašas pakļautībā esošās iestādes izsniegto atļauju piesārņojošai darbībai.
Tādējādi uzņēmums ir nobažījies, ka BCT janvārī nevarēs uzsākt ogļu pārkraušanu, lai arī katra dīkstāves diena nestu milzu zaudējumus. Atbalstu terminālim gan sniegusi jau Ārvalstu investoru padome Latvijā, un to, visticamāk, darīs arī Latvijas premjerministrs.
Ventspils pilsētas dome uzsver, ka apstrīd BCT izsniegto B kategorijas atļauju piesārņojošai darbībai, jo esošais PM10 (cieto daļiņu jeb putekļu) piesārņojuma fons Ventspilī pārsniedzot 2010.gadam noteikto robežlielumu, un BCT turpmākā darbība ietekmēšot šī fona koncentrācijas.
BCT gan ir viens no modernākajiem šāda tipa termināļiem Eiropā, jo tajā tiek izmantotas slēgtā tipa tehnoloģijas, kuras maksimāli minimizē apkārtējās vides piesārņojumu. Ventspils pašvaldība izdeva BCT vides aizsardzības licenci, akceptējot ogļu pārkraušanu 5 miljonu tonnu apmērā. Ventspils pašvaldība termināla būvniecībai iepriekš apstiprinājusi gan skiču projektu, kas izstrādāts abām būvniecības kārtām, gan arī tehnisko projektu būvniecības pirmajai kārtai. Šajos dokumentos detalizēti aprakstīts sagaidāmais piesārņojums no BCT darbības. Tāpat Ventspils pašvaldība izdevusi būvatļauju termināla pirmās kārtas būvniecībai. Vēl 2008.gada septembra nogalē Ventspils pašvaldība neiebilda B kategorijas atļaujas piesārņojošai darbībai izsniegšanai saskaņā ar licences noteikumiem. Tomēr gala rezultātā Ventspils reģionālās Vides pārvalde (VRVP) 2008.gada 10.novembrī izsniedza atļauju BCT B kategorijas piesārņojošai darbībai, kas paredz kopējo ogļu apgrozījumu 10 miljonus tonnu gadā pēc divu būvniecības kārtu realizācijas bez sabiedriskās apspriešanas organizēšanas.
Vides ministrijas pārstāvji Db norāda, ka saprot Ventspils pilsētas bažas par vides aizsardzību, tomēr šajā gadījumā Ventspils domei neesot tiesības apstrīdēt atļauju piesārņojošai darbībai.
Neskatoties uz to, BCT pārstāvji ir ļoti sašutuši par izveidojušos situāciju, jo uzņēmuma var rasties nopietnas grūtības, ja jau janvārī netiks uzsākta kravu pārkraušana. BCT pārstāvji uzsver: katra dīkstāves diena var radīt neatgriezeniskas sekas visam Ventspils tranzītbiznesam, jo Ventspils sevi būs parādījusi kā neuzticamu partneri ogļu pārkraušanas biznesā, kam piedāvā strādāt totālas tiesiskās nenoteiktības apstākļos. « Saskaroties ar tiesisko nenoteiktību attiecībā uz BCT, kravu īpašnieki var izvēlēties alternatīvus kravu piegādes maršrutus, par ko Latvijas konkurenti tranzīta jautājumos tikai priecātos, un tad pārliecināt klientus atgriezties Ventspilī jau var būt ļoti, ļoti grūti,» uzsver BCT pārstāvis Daimārs Škutāns.
Vairāk lasiet šodienas, 16. decembra, laikrakstā Dienas bizness.