Akcīzes nodokļa jaunās likmes, kas stāsies spēkā ar 1. augustu, ir pārdomāts kompromiss, ņemot vērā nepieciešamību paaugstināt valsts budžeta ienākumus un veidot sabalansētu politiku, kas tuvina alkoholisko dzērienu akcīzes likmes Baltijā, Saeimas balsojumu vērtē Latvijas alkohola nozares asociācijas (LANA) biedri.
Vienlaikus nozares pārstāvji uzsver, ka arī šoreiz politiķi nav spējuši nākt klajā ar ilgtermiņa akcīzes politiku, kas nozares uzņēmējiem - ražotajiem, eksportētājiem un importētājiem, nozīmē neskaidrību un gaidīšanu - kādas izmaiņas notiks turpmākajos gados?
AS Latvijas balzams ģenerāldirektors un Latvijas alkohola nozares asociācijas valdes priekšsēdētājs Guntis Āboltiņš-Āboliņš uzsver: «Akcīzes politikas lēmumiem ir tālejoša ietekme, un mēs labi atceramies tos negatīvos efektus, ko izraisīja nepārdomāta akcīzes politika 2009.-2011.gadā – neieņemti plānotie ienākumi un strauji augošs nelegālais alkohola tirgus. Tādēļ būtiski ir ne tikai veidot pārdomātu un ilgtspējīgu valsts nodokļu politiku akcīzes jautājumos, bet arī turpināt mērķtiecīgu ēnu ekonomikas apkarošanu dzērienu nozarē, kontrolēt esošo likuma normu izpildi un pievērsties izglītošanai par atkarības jautājumiem.»
AS Latvijas balzams valdes priekšsēdētājs atzīmē, ka cenas faktors, lai arī būtisks, ne vienmēr ir efektīvākais veids, kā ierobežot patēriņu vai veidot atbildīgu dzērienu lietošanas kultūru. Alkohola aprite Latvijā jau pašlaik ir viena no stingrākajām Eiropā un nereti problēmas sakne ir tajā, ka esošās normas netiek pienācīgi kontrolētas.
Vērtējot jaunās akcīzes politikas ietekmi, Latvijas Alkohola nozares asociācijas (LANA) izpilddirektors Andrejs Strateičuks skaidro, ka nozare rēķinās ar nelielu pārdošanas apjomu kritumu, taču jaunās likmes tiek vērtētas kā samērīgas pašreizējai tirgus situācijai.
LANA izpilddirektors pozitīvi vērtē diskusijas, kas pavadīja šo lēmuma pieņemšanu: «Veids, kā tika pieņemti šie likuma grozījumi, dod cerību nozarei, ka arī turpmāk lēmumi tiks pieņemti rūpīgi izsverot un izanalizējot faktus, kā arī piesaistot sociālos partnerus un nozares pārstāvjus.»
Nozares pārstāvji atgādina, ka tieši stipro alkoholisko dzērienu kategorija ir visvairāk pakļauta cīņai ar nelegālo alkohola tirgu, tomēr ir cerības, ka 2% pieaugums degvīna cenā neizraisīs strauju patērētāju pāreju uz nelegālo tirgu, kā tas notika 2009. gadā, kad produktu cenas plauktā auga par 30%.