Privātās kompānijas "Alexela" un "Infortar" pārtraukušas sarunas ar Igaunijas valsts pārvades sistēmu operatoru "Elering" par sašķidrinātās dabasgāzes (LNG) termināļa izveidi Paldisku ostā, piektdien paziņoja kompānijas.
Abu kompāniju skatījumā "Elering" piedāvājums par LNG termināļa piestātnes būvniecību privātajiem partneriem nav pieņemams un tādēļ sarunas ar valsts kompāniju ir uzskatāmas par izbeigtām, jo "Elering" neesot izrādījusi pietiekamu vēlmi īstenot projektu.
Lai garantētu piegāžu drošību, "Alexela" un "Infortar" turpinās sarunas ar Igaunijas Ekonomikas un komunikāciju ministriju, paziņojumā medijiem norādīja uzņēmumi.
"Alexela Group" valdes priekšsēdētājs Marti Hēls pauda viedokli, ka divus mēnešus ilgušajās sarunās "Elering" nav izrādījusi vēlmi strādāt, lai Igaunijā "līdz rudenim vai vispār jebkad" izveidotu LNG termināli.
Hēls paskaidroja, ka runa bijusi par to, vai kompānijai uzņemties 15 vai 30 miljonu eiro zaudējumus, investējot nepilnus 40 miljonus eiro, kamēr "Elering" plāno par "gandrīz simt miljoniem eiro Igaunijas nodokļu maksātāju naudas praktiski nopirkt kuģi somiem. Un šķērslis nav tas, ka desmit gadu noma vairāk nekā divas reizes pārsniedz sākotnējās kuģa būvniecības izmaksas un kuģa īpašnieks gūst ārkārtīgi lielu peļņu".
"Alexela" vadītājs uzsvēra, ka privāto kompāniju piedāvājums Igaunijas nodokļu maksātājiem ir izdevīgāks gan īstermiņā, gan ilgtermiņā.
Viņš atzīmēja, ka "Alexela" un "Infortar" mērķis ir radīt piegāžu drošību Igaunijā jau šoziem, ne tikai nodrošinot piektdaļu gāzes patēriņa, bet arī visiem rūpnieciskajiem klientiem.
"Būvnieki ir izvēlēti, materiāli ir iegādāti, atlikušas dažas procesuālas darbības un mēs varētu sākt būvēt izkraušanas piestātni jau pēc dažām dienām," paziņoja Hēls.
Savukārt "Infortar" izpilddirektors Marti Talgre uzsvēra, ka tik sarežģītam projektam, kuram praktiski nav iespējas atlikt termiņus, svarīgākais ir reāla vēlme un sadarbības gars, un citu faktoru sadarbības vienādojumā nevar būt.
"Terminālis nav tikai piestātne, kuģis un cauruļvads, tas ir pēc dabas ir liels loģistikas uzdevums. Lai panāktu gāzes molekulas saņemšanu, vienlīdz nepieciešama programmatūra, iekārtas un uzticība - ne visas zināšanas un iespējas ir pieejamas vienā organizācijā," klāstīja "Infortar" vadītājs, atzīstot, ka privātajiem uzņēmējiem un gāzes patērētājiem nav laika iesaistīties ilgstošās sarunās ar "Elering".
"Faktiski mēs neesam prasījuši neko, kas neatbilstu Eiropas tiesību normām, un mēs nevaram pieņemt situāciju, kad zaudējumi paliek mums un gāzes bizness paliek kaimiņvalstij piederošai kompānijai," viņš teica.
Abas privātās kompānijas turpināšot attīstīt Paldisku LNG termināļa projektu bez valsts līdzdalības un sagaida, ka līdz rudenim "Elering" nodrošinās tam nepieciešamo gāzesvada savienojumu un Igaunijas Konkurences padome nodrošinās brīva tirgus darbību bez valsts palīdzības radītiem kropļojumiem, kā to paredz Eiropas Savienības direktīvas un Igaunijas likumi.
Savukārt Igaunijas valsts elektrības un gāzes sistēmu operators "Elering" piektdien paziņoja, ka "Alexela" piedāvājums LNG termināļa izkraušanas piestātnes būvniecībai nav pieņemams nedz no tirgus organizācijas, nedz cenas aspekta.
"Elering" paziņojumā medijiem norādīja, ka ir izskatīti dažādi varianti LNG termināļa piestātnes būvniecībai un pārvaldībai, bet neviens no tiem nav bijis pieņemams kompānijai un atbilstošs Eiropas un Igaunijas likumiem. "Alexela" piedāvājumi neesot bijuši pieņemami cenas ziņā vai nav atbilduši atvērtā tirgus noteikumiem.
Igaunijas valsts kompānija norādīja, ka sākotnēji privātais partneris kā iespējamo piestātnes cenu nosaucis 20 miljonus eiro, bet pēc tam piedāvājis, ka "Elering" par piestātnes nomu samaksā visus būvniecībai nepieciešamos 40 miljonus eiro, bet piestātne tāpat paliek "Alexela" īpašumā.
"Elering" pauda apņēmību turpināt sarunas, jo mērķis ir līdz gada beigām Igaunijā izveidot iespējas saņemt LNG.
Jau vēstīts, ka aprīļa vidū Igaunijas LNG termināļa projektam Paldiskos, ko attīsta kompānija "Alexela", pievienojās investīciju kompānija "Infortar".
Paldisku termināli iecerēts pabeigt divās kārtās. Pirmajā paredzēts izbūvēt piestātni un savienojumu ar starptautisko cauruļvadu "Balticconnector", kā arī organizēt peldošā LNG termināļa nomu, bet otrajā - izveidot pastāvīgu termināļa risinājumu. Infrastruktūra, ko domāts pabeigt šoruden, izmaksās 40 miljonus eiro.
"Elering" vadītājs Tāvi Veskimegi tolaik pauda, ka LNG terminālis Paldiskos nav biznesa projekts un tā galvenais uzdevums būs nodrošināt gāzes piegādi patērētājiem, tādēļ šai procesā jāiesaistās ne tikai privātuzņēmējiem, bet arī sistēmu operatoriem.
Viņš klāstīja, ka "Elering" un Somijas operators "Gasgrid Finland" saņēmuši mandātu regazifikācijas iekārtas piegādei, bet jautājums par peldošā termināļa piestātni tiek apspriests ar "Alexela" un "Infortar", lai noskaidrotu, vai piestātnes celtniecība iespējama līdz 1.novembrim. "Piestātni varam izbūvēt vienīgi tā, ka savienojumu ar to nodrošinās "Elering", bet pats projekts piederēs uzņēmumam "Alexela"," Veskimegi skaidroja Igaunijas sabiedriskā radio ziņu pārraidē.
Igaunijas valdība 7.aprīlī panāca principiālu vienošanos, ka valsts līdz gada beigām atteiksies no Krievijas dabasgāzes importa un šai nolūkā Paldisku ostas pilsētā valsts ziemeļrietumos tiks izveidotas LNG izkraušanas iespējas.