Mazumtirdzniecības tīkla IKI veikalos janvārī nedaudz palielinājies pieprasījums pēc kafijas, tabakas izstrādājumiem un alkohola, kam no 1. februāra gaidāms akcīzes nodokļa pieaugums.
«Mūsu novērojumi liecina, ka IKI mazumtirdzniecības tīkla veikalos pēdējā mēneša laikā nedaudz pieaudzis pieprasījums pēc precēm, kam no 1. februāra tiek paaugstināta akcīzes nodokļa likme. Šī tendence nav ļoti izteikta, taču ļauj secināt, ka daļa pircēju veido šo preču uzkrājumus. Šī ir pēdējā nedēļa, kad pircēji var pagūt iegādāties šos produktus vēl par vecajām cenām un, ņemot vērā ekonomisko situāciju un to, ka, piemēram, kafijai ir ilgs uzglabāšanas termiņš, iespējams, daļa patērētāju meklē veidus kā ietaupīt,» informē SIA PALINK Mārketinga daļas vadītāja Indra Svikle.
IKI prognozes liecina, ka cigaretēm un citiem tabakas izstrādājumiem vidējais sadārdzinājums, ieviešot jaunās akcīzes likmi, būs aptuveni 20%. Savukārt akcīzes nodokļa likme stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem ar šā gada 1. februāri būs par aptuveni 30% lielāka kā līdz šim. Piemēram, populārā Rīgas Melnā balzama (0.5l iepakojuma) cena IKI veikalos līdz 1. februārim ir 5.45 Ls, taču pēc 1. februāra – jau 5.99 Ls. Cenu pieaugums īpaši jūtams būs lētākajiem stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem. Piemēram, 0.5l degvīna pudele, kas šobrīd maksā 2 latus, nākošnedēļ kļūs par gandrīz 20% dārgāka, taču, piemēram degvīnam, kura cena ir 10 lati, sadārdzinājums būs tikai 5%. Akcīzes nodokļa likme tiek palielināta arī vieglajiem alkoholiskajiem dzērieniem (alus, vīns u.c.), taču šiem dzērieniem akcīzes likmes pieaugums ir salīdzinoši neliels, tādēļ arī to mazumtirdzniecības cenu izmaiņas nebūs būtiskas. 1. februāra nedaudz dārgāka kļūs arī kafija, kurai akcīzes likme tiks dubultota. Pašreiz par 100 kg kafijas tiek iekasēts 50 latu liels akcīzes nodoklis, bet ar februāri šī likme tiek paaugstināta uz 100 latiem. IKI prognozē, ka pēc 1. februāra kafijas cenas IKI veikalu tīklā būtiski nepalielināsies.
Db jau šodien ziņo, ka akcīzes likmes kāpuma rezultātā no 1. februāra palielināsies produktu cenas, bet ražotāju apgrozījums un peļņa var sarukt. Makroekonomikas eksperti paredz, ka lielāka akcīze aizkavēs inflācijas straujāku samazināšanos.