Akcīzes nodokļa palielinājums no 1. februāra alkoholiskajiem dzērieniem, kafijai un alum var būtiski ietekmēt nozares uzņēmumus. Tā uzskata Db aptaujātie komersanti un ekonomikas eksperti. Uzņēmēji norāda - šis lēmums nav pārdomāts un var mazināt arī ieņēmumus valsts budžetā.
Kā Db jau vairākkārt vēstīja, akcīzes nodokļa celšanu valdība pamato ar nepieciešamību palielināt budžeta ieņēmumus.
Augs cenas veikalos
Akcīzes nodokļa likmes pieauguma rezultātā pieaugs arī alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecības cenas. Kā liecina Finanšu ministrijas (FM) aprēķini, stiprajam alkoholam akcīzes likmes pieaugums dotu aptuveni 0.39 Ls sadārdzinājumu uz 0.5 l degvīna (ar 40 % alkohola) pudeli, bet alum - 0.04 Ls uz 0.5 l (5.2 % alkohola) pudeli. Savukārt 500 g kafijas akcīzes likmes kāpuma rezultātā varētu sadārdzināties par 0.25 Ls, lēš FM. Tiesa, tirgotāju aprēķini liecina, ka cenu kāpums vairumam preču būs lielāks.
Rimi Latvia mārketinga un sabiedrisko attiecību vadītāja Zane Eniņa skaidroja, ka atšķirībā no PVN likmes maiņas, ko veica tirgotājs, šobrīd procesu veic piegādātāji, attiecīgi izmainot iepirkumu cenu. "Pārsvarā piegādātāji iepirkuma cenas maina atkarībā no akcīzes nodokļa palielinājuma konkrētai precei - akcīzes nodoklis tiek rēķināts uz absolūto alkoholu, līdz ar to cenas izmaiņa ir atkarīga no katra alkohola stipruma. Jo stiprāks alkohols, jo dārgāks tas kļūs pēc akcīzes nodokļa izmaiņas," skaidroja Z. Eniņa.
Nebūs ieguvēji
Alkoholisko dzērienu ražotāji domā, ka nodokļa celšanai būs negatīva ietekme. SIA Veta valdes loceklis Jānis Janovskis prognozē, ka uzņēmumam saruks apgrozījums un nāksies samazināt strādājošo darba algas, tāpat ietekmi jutīs gan zemnieki, gan spirta ražotāji. Uzņēmējs arī paredz gan budžeta parādnieku skaita pieaugumu, gan nelegāli ražotā alkohola apjomu palielināšanos. Pēc 1. februāra varētu pieaugt dzērienu imports no Baltkrievijas.
Realizācijas kritumu vietējā tirgū par 15 % un ieņēmumu sarukumu par 17 % šogad paredz arī valstī lielākais alkoholisko dzērienu ražotājs a/s Latvijas balzams(LB). Savukārt peļņas samazinājums varot būt vēl straujāks, kas nozīmēs, ka peļņas nodoklis no LB valsts kasē ieplūdīs daudz mazākā apjomā. Neskatoties uz akcīzes nodokļa paaugstināšanu, šogad LB plāno, ka tas tiks samaksāts valstij par 2% mazāk nekā pērn. Uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Kārlis Andersons paredz, ka var pieaugt nelegālā alkohola apjomi un alkoholisko dzērienu iegāde tuvējās ārzemēs. "Tā rezultātā zaudētāji būs visi tirgus dalībnieki - gan alkoholisko dzērienu ražotāji un importētāji, gan patērētāji un arī valsts, kurai būs ne tikai mazāki ieņēmumi no nodokļiem," tā K. Andersons.
A/s Aldaris valdes priekšsēdētāja Ināra Šure uzskata, ka lēmums palielināt akcīzes nodokli alum negatīvi ietekmēs nozares uzņēmumus, savukārt cerības par ieņēmumu palielināšanos valsts budžetā var netikt sasniegtas. "No šī lēmuma neviens nebūs ieguvējs - nozare zaudēs, jo samazināsies realizācijas apjomi, patērētājs zaudēs, jo palielināsies produkcijas cenas, arī valsts nebūs ieguvēja, jo prognozēto pieaugumu valsts budžetā no nodokļa palielinājuma, visdrīzāk, tirgus lejupslīdes dēļ, tā arī neizdosies sasniegt," viņa pamato situācijas nopietnību. Šure teic, ka jaunākie VID dati liecina, ka jau pie pašreizējās nodokļa likmes ieņēmumi netiek iekasēti plānotajā apjomā, jo pērn alus akcīzes nodoklis iekasēts par 3.5% mazāk nekā 2007.gadā. Pēc alus ražotāju aplēsēm, pērn alus tirgus kopumā sarucis par vairāk kā 3%, savukārt šogad tirgus kritums gaidāms pat 5 līdz 8% robežās.