Ieturot pēdējo gadu autoindustrijas modes tendences, dažāda kaluma un lieluma jaunie modeļi turpina lielīties ar to, cik kilogramu ir nometuši un par cik litriem ir kļuvuši taupīgāki.
2012. gads autoindustrijā ir bijis raibs kā dzeņa vēders. Rūpes par apkārtējo vidi un drastiskie Eiropas CO2 normatīvi ir galvenie dzinuļi, kas uzliek par pienākumu autoražotājiem katru nākamo jauno modeli izveidot energoefektīvāku. Atsevišķos gadījumos jaunpienācēji sirgst ar nepatīkamu blakusparādību, proti, ekonormatīvos iegrožotie iekšdedzes motori ir kļuvuši garlaicīgāki un kuslāki, jo uz taupības altāra nereti ir spiesti upurēt dinamiku un jaudu. Turpretim daudziem ražotājiem, liekot lietā turbo spēku un citus modernos risinājumus, ir izdevies atrast kompromisu starp taupību un enerģisku dinamiku. Kā sacīt, lai vilks būtu paēdis un kaza paliktu dzīva.
Joprojām tiek lauzti šķēpi par bezizmešu elektroautomobiļu lietderību un nākotnes izredzēm ne tikai Latvijā, bet arī Eiropā. Pagaidām runu un iespaidīgu iekarošanas plānu ir vairāk nekā reālo darbu. Subjektīvi šķiet, ka elektromobilitātes nākotni Eiropā noteiks vadošo vācu ražotāju lēmums aktīvi ķerties pie šī segmenta iekarošanas. Tajā brīdī, kad Vācijas autobraucējs, pašmāju autoražotāja mudināts, būs gatavs dīzeļauto vietā balsot arī par bezizmešu auto, tam noteikti sekos arī pārējā Eiropa. Pagaidām pirmās pamanāmas bezdelīgas, proti, hibrīdmodelis Opel Ampera un 100% elektroauto Nissan Leaf un citi ekomobiļi neko vērā ņemamu nav sasnieguši. Vaina nav meklējama tikai tajā, ka lielākajā daļā Eiropas, tostarp arī Latvijā nav vajadzīgās elektrouzlādes infrastruktūras. Iespējams, ka daudz svarīgāks ir valsts atbalsts, kompensējot vismaz daļu summas no dārgā elektroauto iegādes, kas piemēram, lieliski darbojas Igaunijā. Droši vien, ka 2013. gads nekļūs par elektroauto uzvaras gājienu Latvijā, taču viens gan ir skaidrs: gribam to vai nē, ar elektroautomobiļiem agrāk vai vēlāk nāksies rēķināties.
Plašāk lasiet laikraksta Dienas Bizness pielikumā B-kods!
#1/8
1. Gada auto VW Golf VII noteikti ir Eiropas nozīmīgākā pirmizrāde 2012. gadā. Pedantisks līdz pēdējai vīlītei un fascinējošs ikvienā tehniskajā un komforta risinājumā. Vairākās Eiropas valstīs, tostarp Latvijā un Lietuvā tas jau izcīnījis Gada auto titulu, lai konkurentiem lieku reizi atgādinātu, kurš ir saimnieks šajā klasē. Labi padarīta darba apliecinājums ir vairāk nekā 60 tūkstoši klientu pasūtījumu, ko VW paspējis savākt nepilna mēneša laikā.
#2/8
2. Gada notievēšana Jauno Range Rover varētu nosaukt par 2012. gada spilgtāko anoreksijas upuri, jo, uzbūvēts uz jaunas alumīnija platformas kopā ar alumīnija virsbūvi, tas būs vidēji par 420 (!) kilogramiem vieglāks nekā iepriekšējās paaudzes modelis. Kamēr vācu smagā artilērija, proti, BMW X5, Porsche Cayenne un Audi Q7 vēl snauž, britu-indiešu glamūrīgajam visurgājējam ir iedegta zaļā gaisma, lai savos ierakumos pārvilinātu naudīgos pircējus. Starp citu, interesantas sajūtas varētu pārņemt nu jau vecā Range Rover īpašniekus, kuri izrādās ir braukuši ar resnu un tūļīgu tērauda tanku.
#3/8
3. Gada tautas sporta auto Toybaru dvīņi Subaru BRZ (attēlā) un Toyota GT-86 ir pārsteiguši ne vienu vien pasaules automediju un potenciālo pircēju. Klasiskā piedziņa, perfekts izsvarojums, kompakti izmēri un pazemināts smaguma centrs ir dvīņu vienojošais spēks. Atšķirība ir meklējama balstiekārtas regulējumos. Neraugoties uz to, ka gribētos maķenīt ņiprāku motoru, tik un tā šie abi auto ir lieliska spēļmantiņa pieaugušajiem par godīgu cenu.
#4/8
4. Gada dizains Viens no pēdējo gadu skaistākajiem Mercedes. Stratēģiskā kursa maiņa pārslēdzoties no miniveniskās virsbūves uz klasisko hečbeka čaulu ir ļāvusi Mercedes A klasei vienā rāvienā kļūt par jauneklīgu, stilīgu un modernu modes preci. To paspējuši novērtēt arī pircēji, jo Mercedes jau ir savācis turpat 100 tūkstošu klientu pasūtījumu.
#5/8
5.Gada ātrākais ģimenes auto Viens no ātrākajiem un jaudīgākajiem ģimenes auto Audi RS 6 zem motorā pārsega slēps jaunu četru litru TFSI motoru, kurš attīstīs 560 ZS lielu jaudu un 700 ņūtonmetru lielu griezes momentu. Paātrinājums līdz 100 km/h atzīmei aizņems 3,9 sekundes, vidēji uz 100 kilometriem patērējot 9,8 litrus degvielas. Rūpējoties par lielisku jaudas uz svara attiecību salīdzinājumā ar priekšgājēju jaunais RS6 Avant ir atvadījies no liekiem 100 kilogramiem. Jauno auto vaigā lūkosim 2013. gada viducī.
#6/8
6. Gada tautas auto Salons pieciem pasažieriem, milzīgs bagāžas nodalījums un maza cena, tā ir recepte, pēc kuras veidots rumāņu mazcenas modelis Dacia Logan. Tagad pa šo taciņu ir nolēmuši iet iespaidīga plejāde līdzinieku, proti, VW azotē izauklētie Škoda Rapid (attēlā), Seat Toledo, kā arī PSA kompānijas radītie Peugeot 301 un Citroen C-Elysee. Kurš no tiem aizķersies pie mums, to rādīs laiks.
#7/8
7. Gada dzinējs Kāpēc ķēpāties ar gāzes iekārtas uzstādīšanu, ja Ford apcirkņos ir lielisks benzīnmotors šujmašīnas lielumā. Ford jaunākās paaudzes trīscilindru viena litra EcoBoost benzīmotors lupatu lēveros sagrauj mītu par to, ka mazs dzinējs ir nīkulīgs un garlaicīgs. Pašsaprotami, ka Ford mikroskopiskais motoriņš 2012. gadā guva pārliecinošu uzvaru prestižajā Engine of the Year konkursā, uzvarot galvenajā balsojumā un, protams, paķerot uzvaras kausu savā klasē.
#8/8
8. Gada sporta auto Porsche 911 ir dzīvā leģenda, kura no paaudzes uz paaudzi turpina evolucionēt un pārsteigt ar jaunievedumiem, kuri it kā satilpināti zem klasiskās čaulas. Taču tā nav, piemēram, jaunākajam modelim ar rūpnīcas kodu 991 nav nevienas kopīgas virsbūves detaļas ar iepriekšējo paaudzi. Pagarināta riteņu bāze, priekšējo riteņu šķērsbāze, jauna aizmugurējās balstiekārtas konstrukcija un jauns elektromehāniskais stūres pastiprinātājs. Visbeidzot Porsche 911 ir pirmais sērijveida auto ar septiņpakāpju manuālo pārnesumkārbu.