Mentora palīdzība var būt neatsverama, uzsākot uzņēmējdarbību, tomēr reizēm šķiet, ka startapiem un citiem «jaunajiem» tā ir kļuvusi par tādu kā «modes lietu», ne vienmēr iedziļinoties, ko tad nozīmē būt mentoram vai mentorējamam.
Ik gadu palīdzu ap 50 jaunajiem censoņiem. Savā ilgajā mentorēšanas pieredzē esmu redzējis gan izcilus vadītājus un komandas, kas var no mentorēšanas paņemt maksimumu, gan arī nepieredzējušus uzņēmējus, kas pieļauj daudzas tipiskas kļūdas sadarbībā ar mentoru. Nesen sarunā ar kolēģi par viņas iepriekšējo uzņēmējdarbības pieredzi, dzirdēju komentāru par sadarbību ar mentoru, kas burtiski iemieso visas iespējamās kļūdas: «Tā bija lieka laika tērēšana abām pusēm.. visvairāk tāpēc, ka mums nebija pieredzes, neveicām mājasdarbu un laikam tā īsti nebijām gatavi ieviest praksē mentoru ieteikumus. Tāpat sagaidījām, ka mentors vadīs procesu un mūsu pienākums ir vienkārši paklausīties gudrus padomus. Mentori bija no pavisam citas industrijas un daļa no mūsu problēmām viņiem vienkārši nebija saprotamas.»
Tikko Rīgā palaidām pirmo akseleratora programmu Startup Wise Guys Riga powered by Lattelecom. Labprāt padalos ar tiem 10 ieteikumiem, ko sagatavoju mūsu komandām pirms viņi uzsāk darbu ar mūsu mentoriem. Šajos ieteikumos esmu apkopojis paša pieredzi, kā arī šo to no daudzajām biznesa grāmatām, ko sanācis lasīt pēdējos gados. Lai izdodas no mentoringa iegūt maksimumu un padarīt to par abpusēji patīkamu procesu!
1. Nāciet sagatavojušies! Izdariet mājasdarbu un ziniet, kas ir jūsu mentors/-i (LinkedIn, sociālie mediji un google meklēšana lieti noderēs). Tas ļaus jums koncentrēt sarunu uz mentora stiprajām pusēm un zināšanām, kā arī ietaupīsiet laiku uz iepazīšanos;
2. Netērējiet vairāk nekā 90 sekundes sava uzņēmuma «pitch-am» un vairāk nekā 2 minūtes komandas iepazīstināšanai. Dažreiz mentoram jums būs tikai 15 minūtes, nezaudējiet laiku;
3. Nāciet ar skaidru izpratni, kas ir jūsu akūtākā problēma uzņēmējdarbībā. Lai cik lielisks būtu mentors, bez jūsu palīdzības viņš nesapratīs, kas šobrīd «sāp» visvairāk;
4. Ja esat izdarījuši mājasdarbu, jums būtu jābūt arī konkrētiem jautājumiem mentoram, kas saistīti ar viņa industriju, pieredzi, iepriekš mentorētiem uzņēmumiem, personību. Viņš/-a jutīsies pagodināts, ka esat iedziļinājies, un daudz labprātāk palīdzēs;
5. Klausieties, klausieties un vēlreiz klausieties;
6. Nekad neieņemiet aizsardzības pozīcjas – jā, ir nepatīkami, kad kāds kritizē tavu «bērniņu», bet mentors nav karsējmeitene. Jūs taču gribat, lai mentors jūs izaicina, nevis slavē (un vispār – kurš jebkad kaut ko ir iemācījies no uzslavām?);
7. Iedziļinieties – kad mentors kritizē jūsu biznesu vai pamat-hipotēzi, uzdodiet papildu jautājumus, mēģiniet saprast, no kurienes šai kritikai «aug kājas». Atcerieties, ka mentors balstās uz savu pieredzi, kas var arī nebūt jums būtiska un atbilstoša, bet tikai tad, ja iesiet dziļāk, spēsiet no kritikas iegūt ko vērtīgu;
8. Mēģiniet noskaidrot «ārpus darba» lietas par mentoru (sports, ģimene, hobiji, mīļākie dzērieni, ēdieni utml). Ja ir veids, kā jūs varat mentoram palīdzēt (darba vai ārpus darba lietās), nekavējieties palīdzēt. Jūs būvējat ilgtermiņa attiecības, un kas to lai zina, kā tas var atmaksāties nākotnē;
9. Pēc mentoringa sesijas, uzturiet komunikāciju – atsūtiet «paldies» epastu, informāciju par savu uzņēmumu, uzaiciniet mentoru kļūt par LinkedIn kontaktu, atgādiniet, par ko jūs vienojāties. Tas ir jūsu uzņēmums, līdz ar ko arī jūsu atbildība par procesa vadīšanu un proaktīvu komunikāciju;
10. Pēc katras mentoringa sesijas veltiet laiku, lai kopā ar savu komandu izdiskutētu, ko esat ieguvuši un kādi ir nākamie soļi.