Izglītībai un satiksmei drīzumā gaidāmajos budžeta grozījumos Rīgas domes struktūras prasa vairākus miljonus eiro; liela dotācija var būt nepieciešama satiksmei, taču tās apmērs pagaidām tiek turēts noslēpumā, trešdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Gan Rīgas domes Finanšu departamentā, gan Rīgas satiksmē DB neatklāj, cik daudz naudas līdz ar grozījumiem varētu ieripot sabiedriskā transporta uzņēmuma makā. Finanšu departamentā aizbildinās, ka līdz Budžeta komisijai, kas ieplānota šo ceturtdien, 23. oktobrī, pilnvērtīgu informāciju nevarot sniegt, jo tikai pēc tam būs pieejami visi dati. Savukārt Rīgas satiksmē šo pašu datumu min kā laiku, kad no komandējuma atgriezīsies kompānijas ilggadējais valdes priekšsēdētājs Leons Bemhens, kurš varot sniegt šādu informāciju. Te gan jāpiebilst, ka pašvaldības uzņēmuma valdē bez L. Bemhena darbojas vēl seši cilvēki, uzņēmumam ir arī finanšu direktore.
Rīgas satiksmes vajadzības ir ļoti būtiska Rīgas budžeta izdevumu sadaļa – tā gadiem veido 40–45% no pašvaldības izdevumiem ekonomiskajai darbībai. Šī nauda uzņēmumam ir vitāli nepieciešama, jo nodrošina ap divām trešdaļām apgrozījuma. Jāpiebilst, ka salīdzinoši nelielu dotāciju – šogad 5,2 milj. eiro apmērā – paredz arī valsts. Jau vairākus gadus dotācija Rīgas satiksmei tiek izmaksāta vairākās daļās, finansējumu paredzot katros budžeta grozījumos. Šogad papildus gada sākumā iebudžetētajiem 85,3 milj. eiro, grozot budžetu, Rīgas dome uzņēmumam pavasarī piešķīra 5,2 milj. eiro. Līdz ar to līdz šim kopējā dotācija jau sasniegusi 90,98 milj. eiro. Pērn kopējā dotācija bija lielāka – 92,2 milj. eiro –, taču ar to nebija gana, lai uzņēmums gadu beigtu ar peļņu vai vismaz pa nullēm. Kompānijas vadība 2013. gada pārskatā norāda: īstenojot sabiedriskā transporta ilgtermiņa attīstības stratēģiju, ir nepieciešams nodrošināt finansējumu no valsts un pašvaldības budžetiem pilnā apmērā. Ņemot vērā to, kā arī faktu, ka šogad atšķirībā no iepriekšējiem gadiem vasarā budžets netika grozīts, un to, ka līdz pat šim brīdim uzņēmumam nav kompensēti izdevumi, kas radušies līdz ar pašvaldības neveiksmīgo mēģinājumu ieviest diferencētu braukšanas maksu, var sagaidīt, ka topošajos grozījumos dotācija Rīgas satiksmei var būt gana branga. Jāatgādina, ka, atkāpjoties no plāna par diferencētās braukšanas maksas ieviešanu, deputāti ar domes lēmumu pavasarī lēma paredzēt tam finanšu līdzekļus, neprecizējot gan, cik lieli tie būs. Iepriekš minētas stipri atšķirīgas summas – gan 2,5 milj. eiro, gan 4 milj. eiro, taču līdz šim tas nav precizēts.
Šā gada budžets tika plānots, pieņemot, ka Rīgā deklarētiem iedzīvotājiem brauciens sabiedriskajā transportā maksās 0,6 eiro, bet pārējiem – 1,2 eiro. Pēc gariem strīdiem ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju Rīgas dome no savas ieceres atkāpās, nosakot, ka līdz gada beigām braukšanas maksa būs 60 centi par braucienu visiem pasažieriem neatkarīgi no deklarētās dzīvesvietas. Pilsētas galva Nils Ušakovs solījis, ka šāda braukšanas maksa saglabāsies arī nākamgad.
Visu rakstu Klusē par dotāciju Rīgas satiksmei lasiet 22. oktobra laikrakstā Dienas Bizness.