Skaidrās naudas aprites apmērs Eiropā aizvien ir tik liels, ka elektronisko maksājumu biznesā var nekarot ar konkurentiem .
Tikai katrs sestais eiro kontinentā tiek maksāts ar Visa karti, un tas sola izaugsmes iespējas elektronisko maksājumu biznesam, norāda Visa Europe vadītājs Nikolass Huss.
Rīgā klīst leģenda, ka labāk ir pāriet atpakaļ uz skaidro naudu, jo strauji aug maksājumu karšu datu zādzības. Vai tā ir?
Pirmām kārtām maksājumos nav nekā bīstamāka par skaidru naudu.
Kiberlaupītāji pa ģīmi nesit – tas tiesa.
Precīzi. Un nozagtu karti var operatīvi atsaukt, tāpat kā dīvainus darījumus internetbankā. Otrām kārtām – krāpšanās ar kartēm tieši tagad ir vēsturiski zemākajā punktā. Patiesībā maksājumi ar kartēm ir kļuvuši tik droši, ka to loks tiek izvērsts. Tā Londonas satiksmē Oyster karte jau sadarbojas ar Visa integrētajiem maksājumiem. Tas ir daudz ērtāk, jo Oyster karte klientam ir jāpapildina, bet ar Visa kartē iestrādātu tuvā lauka komunikācijas (NFC) rīku tas atkrīt, bet dažādie bonusi, kas tiek Oyster lietotājam, gan uzkrājas.
Vai jūs neizspiežat Oyster no biznesa?
Nē, viņi paši mūs aicināja to darīt, jo ar NFC tas ir kļuvis iespējams. Mēs ar kartēm protam apieties labāk, un viņi var ar visu spēku nodoties tam, ko tiešām prot, – pilsētas transportam, nevis norēķinu kartēm. Londonas Transporta komiteja paredz, ka dažu gadu laikā Oyster kartes vispār izzudīs. Vispārējā tendence ir skaidrajai naudai iet mazumā un norēķinu kartēm – vairumā. Kad strādāju Latīņamerikā, man bija jāstaipa līdzi naudas kaudze, pēc tam Spānijā – jau daudz mazāk. Tagad Londonā, kur bezkontakta maksājumus pieņem jebkur, man praktiski nav līdzi skaidras naudas. Londonā es nedēļu mierīgi nodzīvoju bez skaidras naudas un domāju, ka Zviedrijā tas varētu būt pat mēnesis.
Vēl par drošību. Kādas ir tendences krāpniecībā ar zagtajiem karšu datiem? Ir skaidrs, ka tas notiek.
Diezgan daudz ar zagtajiem karšu datiem ir mēģinājumu piekļūt maksājumu kontiem. Tam pašlaik ir tendence pieaugt. Tā ir iekšējā dinamika, taču kopējais krāpšanos skaits iet mazumā, tāpat kā fakts, ka katram ir gadījies pazaudēt skaidru naudu un tad tā ir pagalam, savukārt elektroniski to pazaudēt nav iespējams, bet krāpniecības gadījumā banka šādu maksājumu atgūst.
Magnētisko joslu kartēs jūs drošības dēļ esat aizstājuši ar čipu. Kas ir nākamais solis?
Nākamā ir pāreja uz mobilajiem maksājumiem. Noteikti arī uz bezkontakta maksājumiem ar tām pašām kartēm, bet vispār – uz mobilajiem maksājumiem.
Vai tas nozīmē, ka Visa kļūs par mobilo operatoru?
Nē, jo maksājumu atbalsta tehnoloģijas nav mūsu darīšana. Mūsu uzdevums ir maksimāli atvieglot un nodrošināt maksājuma procesu ar jebkādu tehnoloģiju, kas tikpat labi var būt arī Visa Mobile. Vai jūs maksājat ar karti pie kases, ar konta informāciju internetbankā, ar t.s. elektronisko maciņu vai Apple Pay – mums tas ir vienalga. Mēs esam tehnoloģiju agnostiķi, mūsu bizness ir, lai šī sistēma darbotos.
Jūs esat kā aģents Smits Matricē?
Paraugieties uz to no otras puses – Visa no klientu redzes punkta ir uzticības simbols, un tas ir kļuvis iespējams, mums parūpējoties, lai katrs maksājumos iesaistītais spēlētājs darbotos pēc vienota standarta. Ja pie mums nāk jauns spēlētājs ar tehnoloģisku piedāvājumu, mēs raugāmies, lai drošības un datu pārvaldības ziņā tas ievērotu mūsu standartus, lai garantētu, ka jums kā gala lietotājam šie standarti būtu nemainīgi augsti. Visa «lietussargs» ir aģents Smits varbūt vienīgi tādā ziņā, ka tas ir visaptverošs standarts, kas jums tiek garantēts, lai jūs lietotu savu maksājuma karti, interneta banku vai mobilo maksājumu ar viedtālruni. Tehnoloģijas var mainīties, bet standartam jāpaliek nemainīgam.
Visu interviju Uzbrukums pieciem eiro lasiet ceturtdienas, 30. oktobra, laikrakstā Dienas Bizness (7. lpp.)!