Viļņā jūnija vidū uzstādīta ar LMT mašīnredzes risinājumu aprīkotā viedā satiksmes kontroles iekārta, kas izveidota sadarbībā ar Lietuvas sistēmu integratoru FIMA.
Risinājums testa režīmā darbosies līdz 15. augustam, nodrošinot Viļņas pilsētai pilnu statistiku par satiksmes noteikumu pārkāpumiem konkrētajā ielu krustojumā.
Testa posmā LMT risinājums koncentrēsies uz trīs veidu satiksmes noteikumu pārkāpumu konstatēšanu konkrētajā krustojumā: braukšanu pie sarkanās gaismas, neatļautu pagriezienu veikšanu un sabiedriskā transporta joslu uzraudzību, fiksējot, kādi transportlīdzekļi to izmanto, analizējot informāciju par numura zīmju veidiem un atklājot pārkāpumus atbilstoši Lietuvas ceļu satiksmes noteikumiem.
Lai uzsāktu transporta uzraudzības sistēmas testēšanu Lietuvā, LMT sadarbojies ar sistēmu integratoru FIMA, pirmoreiz šādu risinājumu ieviešot kopā ar sistēmu integratoru, nevis ar pašvaldību.
“Šis ir LMT otrais šī risinājuma eksporta klients, un esam gandarīti, ka tas ir Baltijā – mūsu pašu reģionā. Īpaši vēlamies pateikties FIMA komandai par pacietību un entuziasmu, ieviešot jaunus risinājumus, kas ir ļoti svarīgi inovāciju vidē. Esam atvērti arī jaunai sadarbībai LMT viedās satiksmes uzraudzības platformas testēšanā visā Eiropā, īpaši Centrāleiropas un Austrumeiropas reģionā, jo saskatām lielu potenciālu satiksmes drošības uzlabošanā,” stāsta LMT prezidents Juris Binde.
Līdzīgi tehniskie risinājumi satiksmes drošības uzlabošanai jau darbojas Liepājā un Rīgā. Piemēram, Liepājā ar LMT mašīnredzes risinājumu aprīkotā viedā satiksmes kontroles iekārta ir palīdzējusi samazināt pārkāpumu skaitu aptuveni piecas reizes, salīdzinot 2022. gada un 2023. gada februāra datus. Ņemot vērā veiksmīgo Liepājas pieredzi, LMT risinājums ieviests un darbojas arī Austrijas pilsētā Grācā.
Viedais luksofors spēj veikt dažādas funkcijas: tas atpazīst un klasificē objektus, nosaka to trajektoriju un atrašanās vietu, nolasa automašīnu numurus, spēj noteikt luksofora signālu. To veido īpaši konfigurēts, ar datorredzes algoritmiem aprīkots mini dators, divas augstas izšķirtspējas videokameras, tīkla aprīkojums, stiprinājumi un LMT izstrādāta programmatūra.
LMT viedās kameras galvenā inovācija ir tās spēja nolasīt datus patstāvīgi. Kamerai nav jābūt savienotai ar luksofora vadības sistēmu, tā nolasa un atpazīst gaismu luksoforā un auto kustību, kā arī automašīnas numurzīmi, ko saglabā sistēmā. Šī kamera darbojas 4G tīklā, bet plānots, ka nākotnē tās darbībai tiks izmantots arī 5G. Tās minimālās infrastruktūras prasības (vieta un elektrības pieslēgums), zemās izmaksas un spēja patstāvīgi apstrādāt datus to padara ne tikai par efektīvu risinājumu satiksmes drošības uzlabošanai, bet arī būtisku soli ceļā uz drošu un viedu pilsētvidi.
Balstoties uz šo risinājumu, iespējams veidot arī jaunus algoritmus, kas spēj noteikt citus pārkāpumu veidus – braukšanu pa sabiedriskā transporta joslu, apstāšanos krustojumā, neatļautus pagriezienus, vilciena pārbrauktuvju neatļautu šķērsošanu, braukšanu pretēji pa vienvirziena ielu, sastrēgumu apbraukšanu pa apmalēm, braukšanu bez ķiverēm A kategorijas transportlīdzekļiem, OCTA un tehniskās apskates pārkāpumus pēc numurzīmes.