Iestājoties karstiem laika apstākļiem, Valsts darba inspekcija (VDI) atgādina, ka darba devējam darba telpās ir jānodrošina darba raksturam un nodarbināto fiziskajai slodzei atbilstošs mikroklimats.
Darba inspekcija aicina darba devējus karstā laikā rūpēties par veselībai nekaitīgu darba vidi, nodrošinot atbilstošu gaisa temperatūru, gaisa relatīvo mitrumu un gaisa kustības ātrumu atkarībā no fiziskās slodzes, kas nepieciešama attiecīgā darba veikšanai. Darba inspekcija atgādina, ka saskaņā ar Darba aizsardzības likumu darba devējs ir atbildīgs par nodarbināto drošību un veselību darbā, nodrošinot viņu veselībai nekaitīgu darba vidi.
Visbiežāk par karstumu darba vietā sūdzas birojā strādājošie, kuriem darba devējs nav nodrošinājis atbilstošus darba apstākļus. Darba inspekcija, konstatējot normatīvajiem aktiem neatbilstošu gaisa temperatūru darba telpās, ir tiesīga izdot rīkojumu par pārkāpumu, lai darba devējs nodrošinātu atbilstošus darba apstākļus, piemēram, apgādātu darba kabinetu ar ventilatoru. Strādājot karstās darba telpās, nodarbinātie zaudē darba spējas, nespējot pilnvērtīgi veikt viņiem uzticētos darba pienākumus. Savukārt darba telpās, kurās tiek lietoti kondicionieri, svarīgi ir nepieļaut ilgstošu auksta gaisa plūsmu uz kādu noteiktu ķermeņa daļu vai arī ļoti strauju organisma atdzišanu. Pretējā gadījumā darbiniekiem var rasties veselības traucējumi.
Darba devējiem ir jāveic īpaši pasākumi, lai samazinātu risku darbiniekiem, kuri vasaras periodā strādā atklātā saulē, piemēram, ceļu remontstrādniekiem, lauksaimniekiem, celtniekiem un citu profesiju pārstāvjiem. Piemēram, nodarbinātajiem var noteikt darba pārtraukumus karstākajā dienas laikā vai pārcelt darba stundas uz vēsāko diennakts laiku (rītos, vakaros). Iespēju robežās darba devējs nodrošina ar atbilstošām atpūtas telpām, kurās iespējams atvēsināties, kā arī sniedz iespēju nodarbinātajiem izmantot dušu un saņemt dzeramo ūdeni. Nodarbinātajiem jāstrādā darba apģērbā, kas ir gaišos toņos un izgatavots no dabīga auduma, piemēram, lina vai kokvilnas, un jālieto galvassegas.
Darba inspekcija atgādina, ka pašlaik ar Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) finansējumu tiek realizēts projekts Inspekcijas informatīvās sistēmas pilnveidošana un e-pakalpojumu ieviešana, kas turpmāk ļaus gan darbiniekiem, gan darba devējiem operatīvi sazināties ar inspekciju un novērst problēmsituācijas.
«Projekta realizācija ļaus gan privātpersonām, gan juridiskajām personām piekļūt mūsu pakalpojumiem tiešsaistē, tādejādi padarot mūsu pakalpojumus daudz ērtākus un pieejamākus mūsu klientiem. Pakalpojumu elektronizācija darba ņēmējiem ļaus operatīvāk ziņot par nepiemērotiem darba apstākļiem nepastarpināti tiešsaistē, kas paātrinās savstarpējo komunikāciju un ļaus ātrāk novērst problēmsituācijas. Paredzam, ka e-pakalpojumi veicinās iesniegumu skaita pieaugumu un mudinās darba devējus pievērst lielāku uzmanību kvalitatīvas darba vides nodrošināšanai,» skaidro Darba inspekcijas direktors Renārs Lūsis.
Projekta ietvaros tiks elektronizēti 16 Darba inspekcijas sniegtie pakalpojumi, tādējādi gādājot par klientu ērtībām, kā arī samazinot Darba inspekcijas patērētos laika resursus uz vienu pakalpojumu un veicinot informācijas apmaiņu ar sadarbības partneriem. Plānots, ka Darba inspekcijas e-pakalpojumi pilnībā sāks funkcionēt 2013. gada sākumā.
Prasības darba telpu mikroklimatam atkarībā no fiziskās slodzes noteiktas Ministru kabineta 2009.gada 28.aprīļa noteikumos Nr.359 Darba aizsardzības prasības darba vietās.