Zemkopības ministrija (ZM) un tās padotībā un pārvaldībā esošās institūcijas nav izmantojušas arī esošās iespējas, lai veicinātu to valdījumā esošo valsts nekustamo īpašumu Ls 42,37 milj. vērtībā tiesību aktiem atbilstošu un efektīvu pārvaldīšanu un apsaimniekošanu, revīzijā konstatējusi Valsts kontrole (VK).
ZM un tās padotībā un pārvaldībā esošo institūciju politikas plānošanas dokumentos un tiesību aktos nav definēti skaidri uzdevumi nekustamā īpašuma pārvaldīšanas un apsaimniekošanas jomā, pie tam ZM 2009., 2010. un 2011.gada darba plānos šajā jomā uzdevumi vispār nebija paredzēti, liecina VK revīzija.
Arī ZM īpašumu apsaimniekošanai nodibinātajai SIA Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi (ZMNĪ) ZM nav apstiprinājusi darbības stratēģiju un nav noteikusi darbības rezultātus, izpildes rādītājus un termiņus. ZM arī nav veikusi nekustamo īpašumu apsaimniekošanas ekonomisko izvērtējumu, automātiski akceptējot padotības iestāžu vēlmes atstāt vai iegūt nekustamos īpašumus to apsaimniekošanā, īpašumā vai valdījumā, tā VK.
ZM nekustamo īpašumu uzturēšana daudzos gadījumos ir notikusi neatbilstoši tiesību aktos noteiktajai kārtībai, līdz ar to nenodrošinot to kvalitātes saglabāšanu. Savukārt īpašumu atsavināšanas process netiek veikts pēc vienotiem un saprotamiem principiem un savlaicīgi pēc lēmuma par atsavināšanu pieņemšanas. Revīzijā VK konstatēja, ka ZM rīcībā nav patiesu datu par tās valdījumā esošo nekustamo īpašumu apjomu – tie neatbilst Valsts zemes dienesta datiem par vismaz Ls 1,16 milj. un ZM padotības iestāžu uzskaites datiem par vismaz Ls 29,93 tūkst., kā arī ZM nav patiesu datu par tās padotības iestāžu noslēgtajiem nomas līgumiem – ZM nomas līgumu reģistrā nav uzrādīti vismaz 169 līgumi.
ZM padotības iestādēs nav pieejama un līdz ar to arī netiek analizēta informācija par nekustamo īpašumu faktiskajiem uzturēšanas izdevumiem, uzsver VK. Savukārt ieņēmumi no īpašumu iznomāšanas netiek gūti atbilstošā apmērā, jo iestādes nepublicē informāciju par iznomājamām telpām, daudzas iestādes vispār neslēdz nomas līgumus, aprēķinot nomas maksu, kā arī nomas maksā ietvertās izdevumu pozīcijas ne vienmēr tiek noteiktas pamatotā apmērā, norāda VK.
Revīzijas rezultātā VK ir sniegusi ZM kopā 26 Revīzija tika veikta par laika posmu no 01.01.2009. līdz 30.06.2011.