70% no aptaujātajiem uzņēmumiem nav domājuši par mākslīgā intelekta (MI) risinājumu ieviešanu savā ikdienā un tuvākajā laikā arī neplāno to darīt, liecina multipakalpojumu uzņēmuma “Tele2” veiktās mazo un vidējo uzņēmumu (MVU) aptaujas dati.
Vienlaikus 10% uzņēmumu ir ieviesuši un vēl 18% strādā pie MI risinājumu ieviešanas savā ikdienā.
Kā atzīmē “Tele2”, 62% uzņēmumu pārstāvju uzskata, ka MI nākotnē mainīs uzņēmumu ikdienu.
“Ir sajūta, ka MI ir joma, kurā uzņēmumi Latvijā nesēž uz vietas, jo visai liela daļa jeb gandrīz 30% uzņēmumu atsevišķus MI risinājumus jau ir ieviesuši vai gatavojas to darīt. Lai arī vienlaicīgi ir daudz tādu, kas nav domājuši par MI risinājumiem, mūsu aptaujas dati rāda, ka tie apzinās, ka MI ietekmēs uzņēmējdarbību nākotnē. Kā galvenie iemesli, kāpēc uzņēmumi šobrīd nav apsvēruši MI risinājumi ieviešanu, tiek minēti pielietojamības trūkums nozarē, kā arī laika un intereses trūkums iedziļināties šajā jomā,” stāsta “Tele2” komercdirektors Raivo Rosts.
R.Rosts turpina: “Šie dati faktiski rāda, ka uzņēmumiem trūkst informācijas par vienkāršiem un praktiskiem MI risinājumiem, kas jau šobrīd var tiem ikdienā palīdzēt. Ja paskatāmies uz piemēriem Latvijā, ir daudz MI risinājumu ļoti dažādās nozarēs, kas ļauj uzņēmumiem kļūt efektīvākiem. Piemēram, “Chat GPT 4” palīdz tipveida dokumentu izveidei (līgumu melnraksti, PN akti, rēķini), prezentāciju vai mārketinga materiālu sagatavošanai. Tāpat ir dažādi rīki datu analīzei, lai pamanītu jaunas tendences. Ir pilnībā saprotams MVU pārstāvju teiktais, ka viņi par šo jomu nav domājuši un nav laika to darīt, jo izsekot līdzi MI attīstībai ir visai sarežģīti. Šī joma šobrīd attīstās ļoti strauji, informācija ir daudz un nav viegli to visu apkopot un izanalizēt.”
Atbildot uz jautājumu par to, kas ir ieguvumi, ko MI varētu sniegt uzņēmumam, 26% MVU pārstāvju atzīst, ka MI var uzlabot uzņēmuma produktivitāti, automatizējot dažādus procesus. Vēl 22% aptaujāto atzīst, ka MI veicinātu darbinieku efektivitāti, bet 21% uzņēmumu pārstāvju uzskata, ka ar MI rīku palīdzību varētu iegūt vairāk datu, lai pieņemtu pārdomātākus lēmumus.
Jau ziņots, ka “Tele2” drīzumā ieviesīs mākslīgā intelekta risinājumus klientu apkalpošanas uzlabošanai. Mākslīgais intelekts ļaus samazināt klientu gaidīšanas laiku, jo "Tele2" darbinieki ar mākslīgā intelekta risinājumu palīdzību varēs sniegt ātrākas un precīzākas atbildes uz klientu jautājumiem. Tāpat mākslīgā intelekta risinājumus ieviesīs klientu tiešajā saziņā ar uzņēmumu digitālajā vidē, proti, klients digitālajā vidē varēs sarunāties ar mākslīgo intelektu, kas sniegs atbildes uz visiem ar pakalpojumu saistītajiem jautājumiem.
“Tele2” mazo un vidējo uzņēmumu aptauju veica 2024. gada jūlijā sadarbībā ar “Norstat”, aptaujājot 751 uzņēmumu pārstāvjus.