Db jau vairākkārt ir rakstījis, ka elektroenerģijas tarifu kāpums nākamgad tiek prognozēts aptuveni 20 % apmērā, taču noskaidrojies, ka nākotnes izredzes šajā jomā ir pesimistiskākas.
Kāpums vismaz 25 %
«Ir vēlme panākt, lai vidējais tarifa kāpums būtu 25 līdz 27 %, atkarībā no sprieguma. Diemžēl tā lietotāju grupa, kam spriegums ir lielākais, maksās vairāk,» tā Db atzīst a/s Latvenergo valdes loceklis Uldis Bariss. Ja šie tarifi tiks apstiprināti regulatorā, tad to spēkā stāšanās datums ir paredzēts 2008. gada 1. janvāris. Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas vadītāja Valentīna Andrējeva Db apstiprināja, ka viņas vadītā institūcija ir saņēmusi Latvenergo tarifu projektu, un tajā ir iekļauts minētais pieaugums. Kā skaidroja U. Bariss, maksu par elektroenerģiju faktiski veido trīs galvenie komponenti. Viens no tiem ir maksa par infrastruktūru. «Izmaksas šajā jomā ir pilnīgi vienādas visiem uzņēmumiem, kas sniedz elektroenerģijas piegādes pakalpojumus šajā tirgū, neatkarīgi no nosaukuma,» tā U. Bariss. Otrs komponents, par ko arī maksā katrs klients, ir tā saucamais obligātais iepirkums. «Valsts savulaik ir definējusi virkni atbalstāmās ražošanas formas - te runa ir gan par atjaunojamajiem energoresursiem, gan arī koģenerācijas stacijām, kas mūsu klimatiskajos apstākļos ir ļoti optimāls variants, kā ražot enerģiju, taču tās vēl nav tādā situācijā, lai varētu brīvi konkurēt, tāpēc tās tiek pabalstītas. Turklāt jāņem vērā, ka tās ražo ne tikai elektroenerģiju, bet arī siltumu, tādējādi ļaujot ietaupīt gan kurināmo, gan arī CO2 izmešu kvotas, kas šobrīd Latvijai ir ļoti aktīvs jautājums,» piebilst Latvenergo pārstāvis. Vienīgā joma, attiecībā uz kuru Latvenergo konkurē ar otru Latvijas tirgū strādājošo elektroenerģijas tirgotāju - E.Energy, ir elektrības cena. Lielā mērā tieši šīs cenas dēļ arī esot jāaug elektroenerģijas tarifiem 2008. gadā.
Lētāk nekā Latvenergo
Savukārt Igaunijas energokompānijas Eesti Energia meitas uzņēmuma Latvijā E.Energy projekta vadītājs Aivars Tihanē Db atzina, ka arī šīs kompānijas piedāvātie elektroenerģijas tarifi kāpšot, tiesa, nenosaucot konkrētus skaitļus, vien atzīstot, ka šā uzņēmuma piedāvājums būšot lētāks par Latvenergo.
Gāze uz pusi dārgāka
Vēl lielāks nekā elektroenerģijai nākamajā gadā ir paredzams dabasgāzes tarifu kāpums. A/s Latvijas Gāze preses sekretārs Vinsents Makaris Db atklāja, ka šis uzņēmums plāno ar nākamā gada maiju palielināt dabasgāzes tarifus 40 līdz 50 % apmērā. Regulatorā šādu tarifu projektu paredzēts iesniegt līdz šā gada beigām, kad būs noslēgts līgums ar Krievijas gāzes monopolu Gazprom par dabasgāzes piegādēm nākamajam gadam. Siltumagādes uzņēmuma Rīgas Siltums valdes priekšsēdētājs Āris Žīgurs Db atzina, ka tieši gāzes cenas veido aptuveni 70 līdz 77% no siltuma tarifiem. «Ja gāzes tarifi augs par 50 %, tad siltuma cenas tas iespaidos vismaz par 33 %,» tā Ā. Žīgurs. Viņš arī piebilda, ka, salīdzinot ar 2006. gada 1. janvāri, 2008. gadā Rīgas Siltums par saņemto gāzi maksās četras reizes vairāk. «Mēs jau tagad prasām regulatoram ļaut palielināt siltuma tarifus ar nākamā gada 1. februāri, taču šobrīd faktiski ir skaidrs, ka tas nebūs vienīgais siltumtarifu kāpums 2008. gadā,» atzina uzņēmuma vadītājs. Savukārt V. Andrējeva norādīja, ka šis gāzes tarifu kāpums varētu būt 35 līdz 40 % ietvaros.
Kāpums turpināsies
Lai gan vairākkārt ir izskanējis, ka 2008. gadā varētu beigties energoresursu tarifu izlīdzināšanās process ar pārējām Eiropas Savienības valstīm, tarifi, visticamāk, turpinās būtiski pieaugt arī turpmāk. To ietekmēs vairāki būtiski izdevumi, par kuriem skaidri zināms, ka ar tiem būs jārēķinās nākamgad, bet kurus šobrīd nav iespējams iekļaut tarifu projektos. Viena no šādām izdevumu pozīcijām, visticamāk, būs Latvijai trūkstošās CO2 emisiju kvotas. «Problēma slēpjas faktā, ka 2008. gada 1. janvārī sākas jaunais CO2 kvotu tirdzniecības periods, un to cena gada sākumā varētu būtiski pieaugt. Ne mazāk svarīgi ir tas, ka joprojām nav zināms, cik lielu šo kvotu daudzumu Latvenergo iegūs, jo to sadales process vēl nav noticis - tas vēl ir pusceļā. Šobrīd, cik zināms, tiek izstrādāti vairākie iespējamie varianti, no kuriem vienu varētu nosaukt priekš Latvenergo par nelabvēlīgu, bet otru - par ļoti nelabvēlīgu,» atzīst U. Bariss. Jau tagad esot skaidrs, ka Latvenergo neiegūs visas nepieciešamās kvotas - iztrūkums varētu būt apmēram 30 līdz 40 % apmērā, un tas izmaksas palielinās vismaz par 4 miljoniem latu. Atbilstoši U. Barisa teiktajam, līdz brīdim, kamēr Eiropas Komisija (EK) nebija paziņojusi, ka apgriež vairākām valstīm nepieciešamo CO2 kvotu apjomu, to cena tirgū bija apmēram 15 eiro par tonnu. Pēc attiecīgā EK paziņojuma šī cena uzleca līdz 22 eiro par tonnu, un nav skaidrs, kā tirgus reaģēs brīdī, kad sāksies iepirkumu process. Ne mazāk svarīgs ir fakts, ka sastādītajā tarifu kāpuma projektā nav ierēķināts nākamgad gaidāmais dabasgāzes tarifu pieaugums, un tas nozīmē, ka 2008. gada beigās Latvenergo būs pamats no jauna prasīt regulatoram ļaut palielināt elektroenerģijas tarifus. Par visiem jautājumiem, kas saistīti ar nākamā gada energoresursu cenām, plaša informācija tiks sniegta Db rīkotajā konferencē Biznesa prognozes 2008, kas notiks 13. novembrī.
Pēc kāpuma cenas var iesaldēt
Amatpersonu izteikumi liecina, ka pēc nākamā gada pavasarī gaidāmā gāzes un elektroenerģijas cenu kāpuma cenas varētu tikt iesaldētas.
Tā, piemēram, premjers Aigars Kalvītis šādu iespēju pieļāva jau pirms mēneša (Db, 03.10.), norādot, ka gāzes un elektroenerģijas tarifu pieaugums Latvijā varētu tikt apturēts pēc tam, kad tās būs sasniegušas vidējo līmeni ES un pasaulē. Arī Latvijas Bankas prezidents Ilmārs Rimšēvičs nesen Saeimas Budžeta komisijas sēdē izteicās, ka pēc pēdējā lielā energoresursu cenu «lēciena» tās būs sasniegušas tādu līmeni, ka valdība varētu lemt par administratīvi regulējamo cenu iesaldēšanu, jo to turpmākai palielināšanai vairs nebūs iemesla. Db (12.09.) jau vēstīja, ka pirmais domu par to, ka Latvijā uz kādu laiku varētu tikt iesaldētas administratīvi regulējamās cenas, lai ierobežotu patēriņa cenu kāpumu, pieļāva finanšu ministrs Oskars Spurdziņš. Savukārt Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas priekšsēdētāja Valentīna Andrējeva domā, ka administratīvi regulējamo cenu iesaldēšana pašlaik nav īstenojama, jo Latvijas gāzei un Latvenergo ir pamatoti iemesli prasīt tarifu palielināšanu. Proti, dabasgāzes cenu Latvijā ietekmē Krievijas noteiktie iepirkuma tarifi, savukārt Latvenergo nepieciešams ieguldīt lielas investīcijas uzņēmuma attīstībā.