Pērn uzņēmumiem, kuru gada apgrozījums pārsniedz 100 milj. Ls, ir pievienojušies vairāki tirdzniecības un finanšu pakalpojumu sniedzēji.
Daudz ārzemnieku
«Lai arī Latvijas mērogā uzņēmums ar vairāk nekā 100 milj. Ls lieliem ienākumiem gadā tiek uzskatīts par ļoti lielu, tomēr ES - tā būtu tikai vidēja lieluma kompānija,» secina SIA Lursoft valdes loceklis Ainars Brūvelis. Viņš norāda, ka šajā 100 milj. Ls un vairāk apgrozošo klubiņā ir gan sava veida monopoluzņēmumi - a/s Latvijas Dzelzceļš, a/s Latvenergo, a/s Latvijas Gāze, gan kompānijas ar 100 % ārvalstu kapitālu, gan valsts kontrolētas sabiedrības. Vēl vairāk - šajā kompānijā ir tikai divi rūpniecības uzņēmumi - a/s Liepājas Metalurgs un a/s Latvijas Finieris, bet pārējie strādā tirdzniecības, enerģētikas vai pakalpojumu sektorā. «Nenoliedzmai ārvalstu uzņēmumam ir daudz vieglāka izaugsme nekā vietējā kapitāla uzņēmumiem, jo daudz ko izšķir resursu, it sevišķi finanšu pieejamība,» atzīst A. Brūvelis. Viņš norāda, ka ar vietējo kapitālu no 21 uzņēmuma (atskaitot valsts kontrolētās sabiedrības) ir tikai daži - a/s Elko grupa, a/s Liepājas Metalurgs, a/s Latvijas Finieris, a/s Parex banka. «Ārzemēs daudzus gadus uzņēmumi izauga konkrētās valsts mērogā pie daļēji slēgtām robežām - inkubatoros,» kamēr Latvijas kompānijām šāda 10 - 15 gadu inkubatora perioda, kurā konkurence būtu ierobežota, lielākoties nevienam nebija,» atzīst A. Brūvelis. Viņaprāt, ja šāds protekcionisms būtu bijis, tad arī šo lielo uzņēmumu klubiņā būtu daudz vairāk kompāniju ar Latvijas kapitālu.
Peļņa aug straujāk
«Daudz būtiskāks par to, ka dažu gadu laikā lielie uzņēmumi ir dubultojuši savus ienākumus, ir fakts, ka šajā pašā laikā to tīrā peļņa ir četrkāršojusies,» uzsver A. Brūvelis. Viņaprāt tas liecina, ka tīrās peļņas pieaugums ir divas reizes lielāks par ienākumu pieaugumu. «Šis fakts liek secināt, ka vai nu uzņēmumi šobrīd gūs iepriekšējo gadu investīciju atdevi, vai arī cenas precēm un pakalpojumiem ir pieaugušas, bet izmaksas ir izdevies samazināt,» norāda A. Brūvelis. Viņaprāt, katram uzņēmumam ir sava veiksmes formula un peļņas gūšanas recepte - daļai balstoties uz savām tirgus pozīcijām, citiem - uz izveicību darījumos, citiem aktīvu darbību tirgū klientu piesaistē.
Recepte -tirgus iespēju izmantošana
Tirgus situācija Latvijā un ārzemēs, paša uzņēmuma spēja izmantot savus trumpjus konkrētā situācijā ir galvenie iemesli lielo uzņēmumu ienākumu pieaugumam.
To liecina uzņēmēju aptauja. Pirmo reizi 100 milj. Ls gadā apgrozošo uzņēmumu klubiņam pievienojušies tādi uzņēmumi kā SIA Belneftehim Baltic, SIA OPT, SIA Lukoil Baltija R, a/s Latvijas valsts meži, a/s Hansabanka, a/s Parex Banka, savukārt pēc neliela pārtraukuma šo uzņēmumu kompānijā atgriezies a/s Severstaļlat. Visstraujāko ienākumu kāpumu pērn uzrādīja SIA Belneftehim Baltic, kura ienākumi pieauga par 14 336.37 %, otru visstraujāko pieaugumu demonstrēja SIA OPT - par 392.63 %. Šo lielo uzņēmumu vidū ir tikai divi ražošanas uzņēmumi - meža nozares līderis a/s Latvijas Finieris un metālu ražošanas flagmanis a/s Liepājas metalurgs. Visvairāk šo lielo kompāniju strādā tieši pakalpojumu un tirdzniecības sektoros. Savukārt pēc darbības jomas visvairāk ir pārstāvēta naftas produktu tirdzniecība, telekomunikācijas
Ienākumi + 57 %
Vienu no visstraujākajiem neto apgrozījuma pieaugumiem - 57.4 % - pērn demonstrēja mazumtirdzniecības uzņēmums SIA Rimi Latvia. «Neraugoties uz faktu, ka mazumtirdzniecības tirgū valdīja spraiga konkurence, uzņēmumam 2006. gads bija veiksmīgs,» secina nu jau bijušais SIA Rimi Latvia valdes priekšsēdētājs Kristes Akerbergs. Viņš uzsver, ka gan 2006. gadā, gan šogad uzņēmums fokusējas uz kvantitatīvu izaugsmi, bet vēl vairāk - uz kvalitatīvu. «Pērn uzsākām un šogad aktīvi turpinām lielveikalu pārveidi - pirmais tika rekonstruēts viens no senākajiem Rimi lielveikaliem galerijā Centrs, tam sekoja Rimi Lielupe, un oktobrī jaunā veidolā atklāsim mūsu lielveikalu ar lielāko cilvēku plūsmu - Rimi Stacija, kā arī Rimi Zolitūde,» skaidro K. Akerbergs. 2006. gads bija īpaši ražīgs hipermārketu formātam - tika atklāti trīs jauni hipermaketi: Rimi Azur, Rimi Zoom un Rimi Stirnu ielā.
Pārspēj plānoto
Lai arī ne tik strauju, tomēr salīdzinoši lielu pieaugumu rāda arī SIA Rimi Latvia konkurents SIA Maxima Latvija. «Varam būt gandarīti, ka sasniegtais apgrozījuma pieaugums - 26 % - ir pat lielāks, nekā tika plānots. Ļoti labos rezultātus izdevies sasniegt gan pateicoties sekmīgai pārejai uz vienoto MaximaA veikalu zīmolu, gan arī tādēļ, ka veiksmīgi esam turpinājuši paplašināties, atverot 12 jaunus veikalus,» skaidro SIA Maxima Latvija vadītājs Jānis Stakens. Viņš uzsver, ka aizvadītajā gadā Maxima 111 veikalu tīkls pirmoreiz pārklājis visus 26 Latvijas rajonus.
Cenu pieaugums
Pateicoties koksnes cenu pieaugumam 2006. gadā salīdzinājumā ar 2005. gadu valsts mežu apsaimniekošanas uzņēmuma a/s Latvijas valsts meži ienākumi pieauga par 45.55 % jeb 31.4 milj. Ls un pirmo reizi uzņēmuma vēsturē sasniedza maģisko 100 milj. Ls robežu. «Tas ir tirgus radītās koksnes cenu pieauguma rezultāts, kas atspoguļojas arī uzņēmuma finansiālās darbības rādītājos,» tā uz jautājumu, kā izdevās panākt tādu neto apgrozījuma lēcienu 2006. gadā, atbild a/s Latvijas valsts meži prezidents Roberts Strīpnieks. Viņš uzsver, ka, raugoties no mežu īpašnieku viedokļa, 2006. gads ir bijis viens no stabilākajiem apaļkoksnes tirgos. «Pērn tika novērotas tikai sezonālas galveno produktu cenu svārstības, bet nebija izteiktu kāpumu vai kritumu, kas apgrūtinātu plānošanu gan mums, gan arī koksnes pircējiem,» atzīst R. Strīpnieks.
Severstaļlat aug
Viens no Latvijas lielākajiem uzņēmumiem metāla tirdzniecības un metālapstrādes a/s Severstaļlat pērn ienākumus palielinājis par 33.7 milj. Ls jeb 39 %. A/s Severstaļlat valdes priekšsēdētājs Aleksejs Gogunovs šo ienākumu pieaugumu saistīja ar pieaugušajiem pārdošanas apjomiem. Pieaugot būvniecības apjomiem, šajā nozarē ir strauji pieaudzis metāla patēriņš, kas pozitīvi iespaidoja a/s Severstaļlat rādītājus iepriekšējā gadā. Tas arī bijis galvenais iemesls, kas uzņēmumam ļāvis sasniegt apgrozījumu 119,5 milj. Ls apmērā. Bez tam sava nozīme ienākumu pieaugumā ir bijusi iepriekšējos gados ieguldītajām investīcijām Metālapstrādes servisa centrā un tajā saražotās produkcijas apjomu un vērtības pieaugumā.