Sagaidāms, ka šogad, Latvijas tirgū ienākot jaunām tūrisma kompānijām, konkurence varētu būtiski pieaugt
To intervijā DB norāda Latvijas Tūrisma aģentu un operatoru asociācijas (ALTA) valdes loceklis un tūrisma aģentūras Carlson Wagonlit Travel vadītājs Pauls Gusts. 2019. gadā varētu būt sagaidāms piedāvājuma paplašinājums un tūroperatoru cīņas par iespēju piedāvāt zemāko cenu. Kā vēl vienu nozari ietekmējošo faktoru viņš piemin arī Lielbritānijas izstāšanos no ES (Brexit).
Fragments no intervijas, kas publicēta 31. janvāra laikrakstā Dienas Bizness:
Kas ir sarežģītie galamērķi?
Tās ir tās pilsētas, kur nevar aizlidot ar tiešo reisu vai tie ir neizmantojami. Viens no sarežģītajiem galamērķiem pagājušajā sezonā bija Dublina. Pērn bija izveidojusies situācija, ka airBaltic lidojumus uz šo pilsētu pārtrauca, bet Ryanair piedāvāja lidojumus tikai vakaros, kas darījumu cilvēkiem nav labākā iespēja. Lai lidotu ar pārsēšanos, ņemot vērā laika maiņu un lidojuma ilgumu, tika pazaudēta gandrīz visa diena, kas arī bija ļoti neizdevīgi. Pavasarī airBaltic atkal atsāks tiešos lidojumus uz Dublinu, tāpēc šogad nokļūšana uz šo pilsētu, visticamāk, sarežģījumus neradīs. Tāpat par sarežģītu galamērķi varētu saukt Skopji, Tirānu vai Rumānijas rūpniecisko pilsētu Kluž-Napoku, jo uz šīm pilsētām nav pārāk daudz reisu vai visi reisi ir, piemēram, caur vienu noteiktu lidostu, kas apgrūtina ceļošanu. Jāatzīst, ka reizēm pat aizlidot uz Sanfrancisko ir vienkāršāk nekā uz kādu tuvāku pilsētu, kur jālido ar pārsēšanos.
Šobrīd daudz tiek runāts par darījumu braucienu apvienošanu ar izklaidi – vai tas kļūst populārāk?
Šo tendenci, ko sauc par Bleisure trips (business and leisure), vairāk varētu attiecināt uz konferenču un semināru apmeklēšanu. Piemēram, ja cilvēks uz četrām dienām aizbrauc uz pasākumu Barselonā, bet pasākums beidzas ceturtdien vēlu vakarā, nereti ceļotājs labprāt izvēlas braucienu pagarināt. Tajā pašā laikā, ja tiek organizētas vienas dienas darījumu tikšanās Frankfurtē vai Briselē, parasti mūsu klienti izvēlas atgriezties mājās, nekombinējot darba braucienu ar atpūtas dienām. Jāsaprot, ka cilvēkiem, kuri bieži ceļo, šis darījuma brauciens nav atpūta vai balva, bet gan darbs. Otrs faktors, iespējams, ir tas, ka daudzos uzņēmumos šos braucienus nemaz nav tik viegli sakombinēt, jo noteikt, kas ir atmaksājams un kas nav, ir sarežģīti. Tāpat to, vai darījumu brauciens tiek apvienots ar izklaidi, nosaka arī galamērķis – jo tas ir tālāks vai eksotiskāks, jo biežāk ceļotāji izvēlas darbu kombinēt ar atpūtu.
Mūsdienās cilvēki gandrīz visu ceļojumam nepieciešamo informāciju var atrast internetā – kāpēc gan izvēlēties tūrisma aģentūras sniegtos pakalpojumus?
Šo jautājumu reizēm mēs uzdodam arī paši sev. Viens no galvenajiem secinājumiem ir tāds, ka ceļošana nav lēta. Tie cilvēki, kas ceļo lēti, uz aģentūrām nenāk. Esam ievērojuši, ka tiklīdz runa ir par dārgākiem ceļojumiem un lielākām summām, plānošanu gribas uzticēt kādam konkrētam cilvēkam, kam var ieskatīties acīs. Tā ir kā sava veida atbildības sajūta, cilvēks zina, ka kāds ir par šo braucienu atbildīgs. Uzņēmumu gadījumā tas būtu arī laika patēriņš, jo ceļojumu plānošana aizņem laiku. Vienkāršāk ir izmantot jau konfigurētu resursu.
Ko sagaidāt no 2019. gada?
Viens no nozari ietekmējošajiem notikumiem, protams, būs Brexit. Mūsu biznesam svarīgs priekšnoteikums ir arī ekonomikas attīstība. Prognozēju, ka šogad atpūtas tūrisma aģentūru starpā palielināsies konkurence, jo tirgū ir ienākuši vairāki jauni tūroperatori. Iespējams, sagaidāms piedāvājuma paplašinājums un cīņas par zemāko cenu. Ceram, ka šogad tirgū ienāks jaunas aviokompānijas un tiks atklāti jauni tiešie galamērķi no Rīgas. Jāteic, ka airBaltic ir brīnišķīga aviokompānija, ja mums nepieciešams nodrošināt tiešos reisus, taču, kad rodas vajadzība pēc savienotajiem lidojumiem, tad būtu interesanti, ja Latvijā pilnvērtīgi darbotos arī kāda starptautiska aviokompānija un reisus savienot būtu vienkāršāk. Ja runājam par aģentūru šā gada lielākajiem izaicinājumiem, tie saistās gan ar jau pieminēto Brexit, konkurenci ar tiešsaistē pieejamajiem pakalpojumiem. Savukārt nozares lielākais izaicinājums saistāms ar publisko sektoru, sakārtojot iepirkumus uz godīgas, caurspīdīgas un kvalitatīvas konkurences pamata.
Visu interviju Tirgū rosās jauni spēlētāji lasiet 31. janvāra laikrakstā Dienas Bizness.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!