Turpinot darbu pie mākslīgā intelekta virziena attīstības, uzņēmums Tet sadarbībā ar uzņēmumu Tilde uzsācis sintezētās jeb robota balss projektu. Pateicoties tam, Tet virtuālā klientu asistente Anete sāks runāt, un šo risinājumu nākotnē Tet piedāvās citiem uzņēmumiem.
Sintezētās balss projekta ideja ir radīta Tet Inovāciju čempionātā, kur darbinieki strādā pie savām idejām jaunu biznesa virzienu attīstībai un esošo pakalpojumu pilnveidošanai. «Šo risinājumu izmantosim, lai uzlabotu iekšējos procesus un komunikāciju ar klientiem, bet vēlāk varēsim piedāvāt to arī citiem uzņēmumiem efektīvākai klientu apziņošanai,» stāsta Tet mākslīgā intelekta pakalpojumu vadītāja Inese Zariņa.
Šis projekts top sadarbībā ar uzņēmumu Tilde, kas palīdz risinājuma izstrādes procesā un datu apstrādē. «Balss sintēze ir tehnoloģija, kas ļauj rakstītu tekstu pārvērst runā. Šajā tehnoloģijā mēs izmantojam neironu tīklus, kas padara balss plūdumu un intonāciju daudz cilvēcīgāku,» skaidro Tilde biznesa attīstības vadītājs Kaspars Kauliņš.
Lai radītu sintezēto balsi, vispirms ir nepieciešams sagatavot datus. «Ar datiem mēs saprotam daudzu stundu garumā ierunātu tekstu cilvēka balsī, ko pēc tam būs nepieciešams sintezēt. Tālāk ar neironu tīklu palīdzību un, izmantojot ierunātus datus, tiek apmācīti algoritmi. Kad šis ir izdarīts, algoritmi spēj sintezēt no jauna dabīgā cilvēcīgā balsī pat to tekstu, kas pirms tam nebija ierunāts,» turpina K.Kauliņš.
«Sākotnēji sintezētās balss projekts dos mūsu čatbotam Anetei iespēju komunicēt ar klientiem un atbildēt uz viņu jautājumiem ne tikai rakstiski, bet arī mutiski. Tāpat izmantosim to robotzvaniem jeb automatizētai saziņai ar klientiem. Kombinējot dažādus mākslīgā intelekta risinājumus, nākotnē mēs iegūsim «balss uz tekstu un teksts uz balsi» tehnoloģiju,» piebilst I.Zariņa.
Šobrīd process ir sākumstadijā, kad tiek sagatavoti dati - balss īpašniecei Vinitai Vilcānei Krilovai ir jāpavada daudz laika ierakstu studijā, ierunājot nepieciešamos tekstus. Kad ierakstu process noslēgsies, sāksies informācijas apstrāde un algoritmu apmācība, kas aizņems vēl dažus mēnešus.
Sintezētās balss tehnoloģija ir jaunums ne tikai Latvijas, bet arī Baltijas mērogā, norāda uzņēmumi. «Ir ļoti neliels skaits augstskolu un universitāšu, kas savās laboratorijās mēģina veidot šos sintezatorus, bet biznesa vidē šī tehnoloģija ir pilnīgi unikāla mūsu reģionā,» saka K.Kauliņš.
Tet sāka aktīvu mākslīgā intelekta risinājumu attīstību 2017. gadā, kad iekšējā Inovāciju čempionātā radās ideja par čatbota izveidi. Kā rezultātā tika izveidota virtuālā klientu asistente Anete, kas šobrīd ir spējīga atbildēt uz 90 tūkstošiem klientu jautājumu, tai skaitā arī personalizētiem jautājumiem Mans Tet platformā.