Ekonomikas ministra rīcība skar sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu, un ilgtermiņā var būtiski kaitēt sabiedrības interesēm un radīt reālu apdraudējumu Latvijas energoapgādes neatkarībai un drošībai, jo var ietekmēt Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) spējas veikt nacionālajos un Eiropas Savienības tiesību aktos noteiktās funkcijas, teikts SPRK vēstulē.
Artis Kampars šonedēļ Ministru kabineta (MK) sēdē otrdien iesniedza protokollēmuma projektu, kurā bija ietverts uzdevums SPRK izvērtēt iespējas sabiedrisko pakalpojumu tarifos paredzēt izmaksu posteni neatgūstamo parādu kompensēšanai.
Uzdevumu došana regulatoram ar tās funkciju izpildi saistītos jautājumos ir klajš SPRK neatkarības pārkāpums, un šādas ekonomikas ministra iniciatīvas kategoriski nav pieļaujamas, jo SPRK ir neatkarīga likumā par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem noteikto funkciju pildīšanā, kā arī savu funkciju pildīšanā nav padota valsts vai pašvaldību institūcijām, uzskata regulators.
«Šāda ministra rīcība liecina vai nu par klaju ministra nekompetenci vai arī kādu interešu lobēšanu, nerēķinoties ar sabiedrības interesēm,» tā SPRK padomes priekšsēdētāja pienākumu izpildītājs Ivars Zariņš, piebilstot, ka šis ierosinājums pēc būtības paredz sodīt godīgos maksātājus, jo tādējādi parādi tiek pārlikti uz godīgajiem maksātājiem un tiek grauta visa sabiedrisko pakalpojumu sniegšanas sistēma.
Tāpat regulators vēl arvien nav saņēmis tiesību aktu projektus, ar kuriem jāievieš ES direktīvās noteiktie principi ne tikai saistībā ar elektrības pārvades sistēmas operatora nodalīšanu, bet arī ar regulatora statusa un neatkarības nostiprināšanu un rīcībspēju. Šī kavēšanas var radīt reālu apdraudējumu Latvijas energoapgādes neatkarībai un drošībai, kavē elektroenerģijas biržas izveidi gan Latvijā, gan kopumā Baltijā, kā arī Baltijas un Skandināvijas elektrības tirgu integrāciju un starpsavienojumu izveidi ar Eiropas kopienas valstīm, uzskata I. Zariņš.
Tādēļ SPRK aicina Ministru prezidentu izvērtēt ekonomikas ministra rīcības atbilstību normatīvajiem aktiem un MK dotajiem uzdevumiem, kā arī iespēju robežās rast risinājumu, lai nodrošinātu tiesību aktiem un ministra kompetencei atbilstošu EM darbību, nepieļaujot nepamatotu un nekompetentu iejaukšanos regulatora funkciju izpildē, kas var nopietni kaitēt visas sabiedrības interesēm.
DB jau rakstīja, ka «apmainīšanās ar laipnībām» starp SPRK un Arti Kamparu ilgst jau vairākus mēnešus. A. Kampars uzskata, ka SPRK priekšsēdētāja pienākumu izpildītājs Ivars Zariņš pretēji saviem tiešajiem pienākumiem nodarbojas ar politisku retoriku un dezinformē sabiedrību. Kā A. Kampras norādīja Db.lv, domstarpības un pretdarbība no SPRK puses esot radušās tajā brīdī, kad ministrs esot iebildis pret algu pacelšanu SPRK padomes locekļiem, uzskatot, ka šī iestāde iekļaujama valsts pārvaldes vienotajā atalgojumu sistēmā un tai nevar būt nekādu izņēmumu attiecībā uz pieļaujamā maksimālā atalgojuma griestiem. Ivars Zariņš šādus ekonomikas ministra apgalvojumus sauc par tukšu PR gājienu, jo ne Ekonomikas ministrijai, ne ministram nav tiesības lemt par SPRK atalgojumu.