Uzņēmums Spirits&Wine dibināts 2009. gadā, kad durvis apmeklētājiem vēra pirmais Spirits&Wine outleta veikals Rīgā. Jau kopš dibināšanas uzņēmuma mērķis ir piedāvāt klientiem plašāko labākās kvalitātes zīmolu alkoholisko dzērienu klāstu par zemāko cenu. Izmantojot laika gaitā gūtās zināšanas, sekojot mērķiem un ievērojot augstus standartus, 13 gadu laikā uzņēmums Spirits&Wine ir atvēris 9 modernus veikalus un attīstījis interneta veikalu www.spiritsandwine.lv, kļūstot par vienu no veiksmīgākajām kompānijām alkohola segmentā Latvijā. Kā uzņēmumam veicies un ar kādiem izaicinājumiem nācies saskarties šajā laikā, stāsta Spirits&Wine valdes priekšsēdētājs Andris Lūkins.
13 gadu uzņēmumam, kas darbojas alkohola segmentā, – tas ir daudz vai maz?
Manuprāt, 13 gadi ir ļoti daudz! Šo gadu laikā esam piedzīvojuši patiešām daudz pārmaiņu – gan attiecībā uz klientu iepirkšanās paradumiem, gan paša uzņēmuma attīstībā.
Kādi bija uzņēmuma darbības pirmsākumi – ar kādiem izaicinājumiem nācās saskarties toreiz?
Jāatzīst, ka pats sākums bija viena liela avantūra! Viss bija jāsāk praktiski no nulles. Arī tirgus situācija Latvijā toreiz šajā segmentā bija pilnīgi cita: alkoholu varēja iegādāties parastajos veikalos, degvielas uzpildes stacijā un nelielos specializētos veikaliņos, turklāt vietējā produkcija bija ievērojami lētāka par importa precēm. Šo formātu mainījām, atverot alkohola veikalu ar plašu importa preču sortimentu par daudz zemākām cenām. Toreiz izaicinājumu bija tiešām daudz – es pat teiktu, viss bija izaicinājums.
Kā šo 13 gadu laikā mainījušies tirdzniecības apjomi, kā tas ietekmējis vai veicinājis uzņēmuma attīstību?
Ja pirmajā gadā uzņēmuma apgrozījums bija ap 700 000 latu, tad pagājušā gada apgrozījums jau pārsniedza 20 miljonu eiro. No uzņēmuma ar vienu veikalu esam kļuvuši par ievērojamu veikalu ķēdi ar pilnīgi citu struktūru un, jāatzīst, arī citu domāšanu.
Kā šo gadu laikā mainījušies pircēju paradumi, kāda tipa dzērienus cilvēki visbiežāk izvēlas, un vai tas ir kaut kādā veidā ietekmējis Spirits&Wine attīstību, salīdzinot ar sākotnējo uzstādījumu?
Pirms 13 gadiem patērētāju paradumi bija krasi atšķirīgi no tā, kādi tie ir mūsdienās. Tikai retais zināja ko vairāk par tādiem alkoholiskajiem dzērieniem kā šņabis, viskijs, alus. Savukārt par vīnu – labākajā gadījumā zināja, ka ir pieejams tāds “Kagors”. Mūsdienās pircēji jau mēdz būt daudz izglītotāki par mums pašiem – viņi daudz ceļo, lasa un interesējas par alkohola kultūru. Lai arī šodien veikalos ir pieejams plašs vīnu un citu alkoholisko dzērienu sortiments, mēs nevaram apstāties, jo pircējs zina, ko vēlas. Savukārt mūsu uzdevums ir nodrošināt šīs izvēles iespējas.
Kā šo gadu laikā ir mainījusies nozare? Vai un kā to ietekmējusi valsts likumdošana?
Manuprāt, nozare ir kļuvusi daudz sakārtotāka, gribētos domāt, ka arī nelegālā alkohola tirdzniecības aprite ir mazinājusies, kas, protams ir ļoti pozitīvi. No pašiem pirmsākumiem uzņēmuma Spirits&Wine galvenais uzstādījums bija sadarboties tikai un vienīgi ar oficiāliem izplatītājiem un neeksperimentēt ar dzērienu kvalitāti.
Kā uzņēmumu ietekmēja un ar kādiem izaicinājumiem nācies saskarties Covid-19 pandēmijas un Ukrainas kara rezultātā? Vai un kā tas ietekmējis biznesu kopumā?
Covid-19 laiks, protams, mums visiem bija grūts un izaicinājumiem pilns, tomēr lielākais izaicinājums noteikti bija neziņa – neziņa, kas sagaidāms rīt, jo nosacījumi mainījās pa stundām, un mums bija jābūt gataviem atbilstoši reaģēt. Mainījās arī patērētāju iepirkšanās paradumi, tāpat biznesu un attiecīgi arī apgrozījumu ietekmēja pulcēšanās un pārvietošanās ierobežojumi. Arī karš Ukrainā ir atstājis savus nospiedumus – Krievijas un Baltkrievijas produktus vairs neiepērkam, kas liek pārskatīt arī preču sortimentu.
Mūsdienās viens no veiksmīga uzņēmuma faktoriem ir spēja būt ilgtspējīgam. Kāda ir Spirits&Wine nostāja ilgtspējas jautājumos un risinājumos?
Mūsu ilgtspējas pamatā ir jau uzņēmuma sākumā izvirzītie mērķi – sadarbība tikai un vienīgi ar oficiālajiem izplatītājiem un dzērienu kvalitāte. Mēs esam samērā neliela, bet efektīva komanda, kas ļauj lēmumus pieņemt ātri, tādējādi pielāgojoties dažādām situācijām. Arī konkurence ir kļuvusi sīvāka, tāpēc regulāri jādomā par uzņēmuma attīstību un to, kā kļūt vēl labākiem.
Kādas izmaiņas līdz ar uzņēmuma izaugsmi piedzīvojusi komanda? Kā uzņēmums motivē savus darbiniekus?
Lielākā daļa administrācijas darbinieku uzņēmumā strādā jau no pirmsākumiem, turklāt nereti savas darba gaitas sākuši kā kasieri, vēlāk veiksmīgi attīstot karjeru. Tas, protams, ir labs rādītājs un novērtējums mums kā uzņēmumam. Saasinoties konkurencei, šobrīd pamatīga problēma ir atrast labus darbiniekus, tomēr, ņemot vērā mūsu pieredzi un spēju pielāgoties tirgus apstākļiem, domāju, ka varam piedāvāt labas darba iespējas stabilā uzņēmumā.
Kādi ir uzņēmuma pagājušā gada rezultāti un kādas prognozes par šo gadu?
Protams, gan pandēmija, gan karš Ukrainā ir atstājuši zināmu ietekmi arī uz uzņēmuma attīstību. Šajā laikā esam atvēruši trīs jaunus veikalus, kas prasīja būtiskas investīcijas. Esam ļoti daudz strādājuši pie veikalu operatīvā darba pārorganizācijas, pārgājuši uz centralizēto noliktavu un piegādēm uz veikaliem. Tas ir bijis milzīgs izaicinājums, tomēr esmu pārliecināts, ka šogad varēsim baudīt šī darba augļus, jo esam kļuvuši daudz efektīvāki.
Kādi ir aktuālie tuvāko gadu plāni, projekti?
Mēs turpināsim uzlabot un modernizēt veikalu konceptu, piedāvāsim klientiem aizvien jaunus un interesantus produktus, turklāt ne tikai alkohola segmentā. Un noteikti domāsim par to, kā kļūt vēl izcilākiem klientu apkalpošanā.