Šokolādes tirgū Latvijā parādās jauni spēlētāji; nereti veikalu plauktā to produkcija ir grūti atšķirama
Šokolādes tirgus Latvijā ir liels, patēriņš ir pārsteidzoši apjomīgs, uzskata Pēteris Žimants, SIA Pure Chocolate valdes priekšsēdētājs. Pēc viņa aplēsēm, Igaunijā šokolādes tirgus apmērs ir aptuveni 70 miljoni eiro, Latvijā – mazliet lielāks.
Plaša patēriņa tirgū dominē Laima, Kalev, Kraft Jacobs Suchard, Fazer u.c., raksturo Gints Strazdiņš, ChocoSpoon (SIA Gardmutis) vadītājs. Savukārt mazāku uzņēmumu pulkā vietējo ražotāju konkurence pieaug. «Lielāko izaugsmi piedzīvo tie, kuri ir spējuši attīstīt eksportu – Pure Chocolate un Emils Gustavs Chocolate,» viņš uzskata.
Arī sukāžu ražotāja SIA RicBerry no pagājušā gada nogales ir pievērsusies šokolādei. «Reiz ēdām sukādes un bijām nopirkuši arī šokolādi. Pamanījām, ka sukādes kopā ar šokolādi veido pasakainu garšu. Pasaulē ir daudz ražotāju, ko jaunu izdomāt ir grūti, bet mums izdevās. Mums ir Ogu šokolāde – tajā ir 80% sukāžu. Citiem ražotājiem šokolādē ir 20% ogu,» apgalvo Ieva Viļuma, SIA RicBerry valdes locekle.
Šokolādes tāfelītes ar žāvētiem augļiem un riekstiem, ko Latvijā ražo Emils Gustavs Chocolate, Laima, Aspasia, Al Mari Anni un Pure Chocolate, ir pasaules tendence, saka G. Strazdiņš. «Šķiet, pirmais bija Emils Gustavs Chocolate, kuram šis produkts labi «aizgāja» eksportā. Iespējams, arī pārējie par to bija domājuši, bet ir sanācis tā, ka šādas šokolādes gandrīz vienlaikus parādījās daudziem ražotājiem, līdz ar to vietējam tirgum vārda tiešā nozīmē ir pagrūti to visu apēst,» viņš teic.
Lielais piedāvājums šajā nišā Latvijā ir likumsakarīgs, jo visā pasaulē pieaug pieprasījums pēc ekskluzīvas šokolādes, teic Baiba Gulbe, Fazer Latvija komunikāciju direktore Baltijā.
«Tāpat kā apģērbam, arī iepakojumiem ir modes tendences. Šobrīd tās piedāvā patērētājam aplūkot produktu jau pirms iepakojuma atvēršanas – «lodziņš» un atbildība par vidi, jo iepakojums ražots no dabiskiem, viegli pārstrādājamiem materiāliem,» stāsta Rolands Gulbis, a/s Laima valdes priekšsēdētājs.
Fazer Latvija pārstāve papildina, ka pircējus varētu mulsināt līdzības, kas traucē atpazīt zīmolu un tā vērtības.
Arī SIA Pure Chocolate sākusi piedāvāt šokolādes tāfelītes līdzīgā iepakojumā. «Nedomāju, ka tā ir špikošana. Tas ir viens no efektīvākajiem veidiem, kā iesaiņot un pārdot šokolādi,» uzskata P. Žimants.