Kā rūgto, melno vai tumšo šokolādi Latvijā drīkst pārdot pat tādu izstrādājumu, kurā kakao nav pat puse no kopējām izejvielām un kas ir aizdarīts ar augu taukiem, arī palmu eļļu, vēsta laikraksts Neatkarīgā.
Pārlūkojot veikalos nopērkamās rūgtās, melnās, tumšās un piena šokolādes, kas ražotas Latvijā, Lietuvā un Igaunijā, Neatkarīgā secinājusi, ka precīzu kritēriju, pēc kuriem vadītos šokolādes ražotāji, nav. Vieni par rūgto sauc to šokolādi, kurā kakao saturs ir vismaz 70%, citi – par tādu dēvē pat to, kurai kakao saturs nepārsniedz 56%. Tumšās šokolādes cienītājiem jāsamierinās ar aptuveni 47% kakao saturu produktā.
Pārtikas un veterinārā dienesta (PVD) Pārtikas uzraudzības departamenta Augu izcelsmes produktu, dzērienu un bioloģiskās lauksaimniecības uzraudzības daļas vecākā eksperte Inese Levane Neatkarīgajai skaidrojusi, ka par šokolādi kuru katru izstrādājumu tomēr nevar saukt. MK noteikumos Klasifikācijas, kvalitātes un marķējuma prasības kakao un šokolādes produktiem ir minēts, kādos gadījumos drīkst piemērot šokolādes un kakao tirdzniecības nosaukumus. «Saskaņā ar šiem noteikumiem par šokolādi drīkst saukt tādu produktu, kas iegūts no kakao produktiem un cukura un kurā kopējā kakao sausna ir ne mazāka par 35%. Piena šokolādē kakao saturs nedrīkst būt mazāks par 25%. Savukārt šokolādes konfektēs šokolādei ir jābūt vismaz 25% no galaprodukta masas. Noteikumi arī nosaka, ka šokolādei aizliegts pievienot dzīvnieku taukus, izņemot piena taukus, kā arī miltus, granulveida un pulverveida cieti. Tajā pašā laikā šokolādes ražošanā atļauts pievienot noteiktus augu taukus,» sacījusi I. Levane. Tiesa, tajos gadījumos, kad ir pievienoti augu tauki, šie noteikumi prasa šokolādes marķējumu papildināt ar skaidri saredzamu un salasāmu norādi – satur kakao sviestu un citus augu taukus. Norādei jāatrodas vienā uztveres laukā ar sastāvdaļu sarakstu un ir jābūt skaidri atdalītai no tā. Neatkarīgā pārliecinājusies, ka vairāku šokolādes tāfelīšu marķējumā pie produkta sastāvdaļām augu tauki ir norādīti. Par to, vai šī norāde ir skaidri saredzama un salasāma, varot strīdēties.
NP Foods mārketinga vadītāja Dace Kokina Neatkarīgajai stāstījusi, ka 2011. gadā astronomiski auga cenas kakao pupām, jo kakao ražotājzemēs bija slikta raža un nestabila politiskā situācija, kā arī būtiski sadārdzinājās cukura un miltu cena. Pēc viņas teiktā, šokolādes cena veikalā gada laikā pieaugusi par 5–8 procentiem.
D. Kokina gan pieļāvusi, ka šogad kakao pupu cena varētu būt par 5–6% zemāka nekā pērn. «Tomēr tas nedod pamatu cenu samazinājumam, jo ir būtiski mainījušās iepirkuma cenas citām svarīgām izejvielām, piemēram, cukuram. Tā ir teju par 40% augstāka nekā pirms gada. Riekstu cenas kāpušas par 10 līdz 15 procentiem,» skaidrojusi D. Kokina.
Kalev Dark 47% kakao 5,80 Ls/kg
Kalev Bitter 56% kakao 5,90 Ls/kg
Laima rūgtā šokolāde 70% kakao 7,20 Ls/kg
Laima tumšā šokolāde Ekstra 47% kakao 5,60 Ls/kg
Karūna melnā šokolāde 65% kakao 8,33 Ls/kg
Karūna melnā šokolāde 46% kakao 6,90 Ls/kg
Avots: lielveikals Rimi, 4. janvāris; laikraksta Neatkarīgā pētījums.