Pašvaldību autobusi, kas parasti tiek izmantoti skolēnu pārvadājumos, drīzumā varētu sākt pildīt arī sabiedriskā transporta funkcijas. Latvijas Pašvaldību savienība vakar tikās ar satiksmes ministru Anriju Matīsu (Vienotība), lai pārrunātu aktualitātes transporta jomā, un tieši skolēnu autobusu izmantošana ne tikai skolēnu vajadzībām bija viens no atslēgas tematiem tikšanās laikā, ceturtdien raksta laikraksts Diena.
Kaut gan preses konferencē A. Matīss un Latvijas Pašvaldību savienības vadītājs Andris Jaunsleinis vairākas reizes pauda gandarījumu par veiksmīgo abu pušu sadarbību, realitātē gaidāms ne viens vien konflikts. Smaidīgās sejas, visticamāk, veltītas Finanšu ministrijai, lai parādītu pašvaldību un ministrijas spēju sadarboties un vienoties, vēl pirms tiek sadalīts nākamā gada budžeta pīrāgs.
«No mūsu puses šo prasību ir iespējams īstenot, tikai pārskatot maršrutu tīklu un atceļot tos autobusus, kas ir valsts pasūtīti,» Dienai saka A. Matīss. «Mums nav citu alternatīvu, kā organizēt skolēnu transportu, jo sabiedriskais transports daudzās vietās nefunkcionē,» teic A. Jaunsleinis, norādot, ka tas savā ziņā arī ir saistīts ar slikto ceļu stāvokli. Arī šis esot jautājums, kas prasa tūlītēju risinājumu.
Būtībā jautājums esot par to, kādiem nosacījumiem pašvaldības ir gatavas piekrist, lai savos skolēnu autobusos uzņemtu pieaugušos un par to iekasētu naudu. Autotransporta direkcijas vadītājs Kristiāns Godiņš norāda, ka šis jautājums ir ļoti sarežģīts, tāpēc gatavu risinājumu tik drīz sasniegt vis nevarēs. Ja pirms tam netiek veikta kvalitatīva izpēte, pastāv gana liels tirgus kropļošanas risks. «Tas ir jāskatās kontekstā ar visu pārvadājumu būtību un sistēmu. Nedrīkst būt tā, ka pašvaldība paralēli reģionālajiem maršrutiem, kuri jau ir pieejami, braukā ar saviem autobusiem un iekasē naudu no pasažieriem. Tas ne tikai rada tirgus kropļojumu, bet arī zaudējumus valstij,» norāda K. Godiņš un piebilst, ka ir jāizvirza precīzi nosacījumi, lai saprastu, kādos gadījumos par šādu risinājumu vispār ir iespējams runāt. Rudenī Sabiedriskā transporta padome grasās piedāvāt savu redzējumu par šo jautājumu, pēc kura ir sagaidāms lēmums. «Cik lielas ir summas un kādus tarifus noteiks pašvaldības, šajā situācijā nav iespējams prognozēt,» teic K. Godiņš. Lai ieviestu sistēmu, viens valsts izvirzītais kritērijs ir skaidrs – sistēmu nedrīkstēs ieviest tur, kur tā pārklājas ar reģionālo maršrutu tīklu. «Tajā brīdī, kad mēs sapratīsim, ka konkrētajā reģionā mums mazinās ieņēmumi, mēs samazināsim reisus vai pat slēgsim maršrutus. Tieši tāpēc šis ir jautājums, kas rūpīgi jāvērtē no visām pusēm,» bilst K. Godiņš.
Plašāk lasiet rakstā Pašvaldības grib nopelnīt ar skolēnu autobusiem ceturtdienas, 20.augusta laikrakstā Diena (6.lpp)!