Kosmētikas ražošanas tirgus Latvijā pakāpeniski attīstās, top jauni produkti, un tiek apgūti jauni tirgi; šis gads plānots vēl labāks par aizvadīto , ceturtdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Kosmētikas un smaržu ražošanas bizness Latvijā atgādina pļavu, kurā izauguši daži brangi ozoli – tirgū spēlētāju ir daudz, taču lielākoties tās ir nelielas kompānijas ar apgrozījumu, kas mērāms vien dažos tūkstošos vai desmitos tūkstošos, atsevišķos gadījumos pat tikai dažos simtos eiro.
Par nepārspētu nozares līderi joprojām uzskatāma a/s Dzintars. Tiesa, pērn tās apgrozījums nedaudz sarucis – līdz 7,92 milj. eiro –, bet zaudējumi auguši līdz 262 tūkst. eiro, kas gan nav salīdzināms ar pirms dažiem gadiem piedzīvotajiem vairāk nekā pusmiljona eiro zaudējumiem. Uzņēmums turpināja optimizēt izmaksas, vienlaikus cenšoties saglabāt konkurētspēju ne tikai pārdošanā, bet arī strādājošo speciālistu piesaistīšanā un mācībās, norāda kompānijas vadība. Latvijas tirgus apjomi salīdzinājumā ar 2012. gadu pērn ir samazinājušies par 6%, savukārt eksporta apjomi palielinājušies par 10%. Uzņēmums veiksmīgi realizējis mērķi par franšīzes veikalu atvēršanu, un patlaban ar a/s Dzintars zīmolu darbojas 75 franšīzes veikali, tostarp Krievijā, Ukrainā, Baltkrievijā, Kazahstānā un Baltijas valstīs. Tiek plānota arī Āzijas tirgus apgūšana. Uzņēmuma intelektuālajā īpašumā ir 159 patenti un 119 preču zīmes. Dzintars sadarbojas arī ar privāto preču zīmju īpašniekiem un investē jaunu produktu ražošanā, piemēram, kopējās investīcijas jaunajā smaržu kolekcijā My Version varētu būt 400 tūkst. eiro, šoruden ziņoja LETA. Šogad radītas arī divas pilnīgi jaunas premium klases kosmētikas līnijas – produkti SPA procedūrām mājās un atjaunojoša kosmētika –, kuru ražošanā gada sākumā investēts ap 1 milj. eiro.
Arī Dzintara tuvākais sekotājs SIA Stenders gadu noslēdzis mīnusos. Proti, tas strādājis ar 233 tūkst. eiro zaudējumiem pretstatā iepriekšējā gadā gūtajai teju 292 tūkst. eiro lielajai peļņai. Minimāli sarucis arī apgrozījums, kas pērn bija 6,4 milj. eiro. Zaudējumi saistāmi gan ar kompānijas investīcijām attīstībā – DB jau ziņoja, ka uzņēmums piesaistījis investīcijas 1,5 milj. eiro apmērā ražošanas, noliktavu un laboratorijas telpu modernizācijai, jaunu ražošanas iekārtu iegādei –, gan ar ģeopolitisko situāciju pasaulē. «Ekonomiskā situācija Krievijā sabremzējas, ir jūtama recesija. Krievijas valūtas stāvoklis ir nestabils, un tas noteikti ietekmē mūsu pārdošanas apjomus šajā reģionā un atspoguļojas kopējos rādītājos,» DB norāda uzņēmuma Mārketinga daļas vadītāja Baiba Čipa-Ziemele. Vienlaikus viņa uzsver, ka Latvijā vērojam ekonomiskās situācijas stabilizāciju un pirktspējas palielināšanos, kas atspoguļojas pārdošanas rādītājos, kur Latvijai izaugsme ir 15–20% gadā.
2014. gads uzņēmumam tiek prognozēts labāks par iepriekšējo, mazumtirdzniecības pieaugums varētu būt ap 15%. Tas skaidrojams gan ar stabilu izaugsmi Āzijas tirgos (šogad Manilā, Filipīnās tika atvērta uzņēmuma pārstāvniecība; sadarbībā ar franšīzes partneri atvērts pirmais veikals Dubaijā, Apvienotajos Arābu Emirātos), gan jaunu veikalu atvēršanu un sadarbību ar tirgotājiem – Stockmann, Debenhams, Douglas. Turklāt aktīvākā tirdzniecības sezona vēl tikai priekšā, atzīst B. Čipa-Ziemele.
Tikmēr topa trešās vietas ieguvējs, profesionālās nagu kosmētikas ražotājs SIA Kinetics Nail Systems, var lepoties gan ar apgrozījuma, gan peļņas pieaugumu – attiecīgi līdz 3,44 milj. eiro un 87,8 tūkst. eiro, liecina Lursoft informācija. Starptautiskais uzņēmums ar veikalu un skolu tīklu, kura darbība sākta ASV, izpleties arī Eiropā – liecina informācija kompānijas interneta vietnē. Viens no tās dibinātājiem ir Latvijas iedzīvotājs Andžejs Stenclavs, kurš ir arī vēl viena topā ietilpstoša uzņēmuma – SIA Pretty Woman Europa – valdes priekšsēdētājs. Tam gan pērn apgrozījums sarucis, taču izdevies samazināt zaudējumus. Lai gan kompānija vairāk zināma kā kosmētikas produktu tirgotāja, uzņēmums nodarbojas arī ar ražošanu.
Vislielāko peļņu no topā iekļautajiem uzņēmumiem pērn uzrādījusi SIA Madara Cosmetics. Uzņēmums pērn strādājis ar 322,2 tūkst. eiro peļņu un audzējis apgrozījumu par 22% līdz 2,34 milj. eiro.
Visu rakstu Biznesa vaibsti iekrāsojas košāk lasiet 30. oktobra laikrakstā Dienas Bizness.