Sākot ar 2011. gada 1. janvāri komersantiem saražotā spirta daudzuma uzskaitei būs jālieto daudzuma skaitītāji.
To paredz Finanšu ministrijas sagatavotie noteikumi par alkoholisko dzērienu daudzuma noteikšanu, spirta uzskaiti un spirta daudzuma kontroles kārtību, kas otrdien tika apstiprināti Ministru kabineta (MK) sēdē.
Tāpat arī izveidota sadaļa, kurā iekļautas normas ar prasībām spirta uzskaitē, informācijas norādīšanai spirta uzskaites žurnālā vai datorprogrammā par komersanta saražoto, saņemto, izsniegto vai izlietoto spirtu.
Lai atvieglotu komersantam noteikto administratīvo slogu, noteikumi paredz par spirta apriti norīkot atbildīgo personu, nevis spirta pieņemšanas komisiju. Paredzēts, ka spirta uzskaite būs jāveic komersanta, nevis VID apstiprinātā (parakstītā, datētā un apzīmogotā) spirta uzskaites žurnālā vai datorprogrammā.
Lai vienādotu prasības spirta pārvietošanai starp spirta patēriņa vietām un spirta izlietošanai, noteikumos noteikts spirta pārvietošanas/izlietošanas akts. Noteikumi vairs neparedz prasību komersantam sagatavot pieprasījumu spirta saņemšanai, lai izsniegtu spirtu no noliktavas.
Tāpat noteikumi paredz, ka komersantam nav jānodrošina spirta glabāšana ar VID noteikto kontroles marķējumu un tādā iepakojumā, kas ļauj identificēt spirta ražotāju, apstrādātāju, pārstrādātāju, fasētāju vai ievedēju, kā bija noteikts līdz šim.
Noteikumos noteikts, ka komersantam, kuram spirta apgrozījums ir lielāks par 50 tūkstošiem litru absolūtā spirta trīs darbdienas pirms pārskata gada spirta krājumu inventarizācijas, ir tikai jāinformē VID, savukārt VID izvērtē klātbūtnes nepieciešamību inventarizācijā.