Vēloties paplašināt suvenīru sortimentu un radīt vēlmi produktu iegādāties arī vietējiem, izveido T-kreklu kolekciju Riga/Snap ar labi zināmu vietu fotogrāfijām
«Man vienmēr ir patikuši stilistiski kvalitatīvi nestandarta suvenīri, kas saistīti ar apģērbu. Es pati esmu saskārusies ar to, ka jābrauc uz ārzemēm un kaut kas jāuzdāvina draugiem vai paziņām, bet neatrodu to, ko vēlētos. Tā es pamanīju, ka mums nav neviena krekla ar torņiem, tiltiem, arhitektūras tēmu. Latvijā bildes uz apģērba nav bijušas, vismaz ne tādā formātā, kā man patiktu. Tā ir brīva niša,» stāsta Elīna Vanaga, Riga/Snap (SIA H.R.V. Apparel) idejas autore.
Šobrīd fotogrāfijas uz apģērba esot viena no modes tendencēm, turklāt šogad Rīga ir Eiropas kultūras galvaspilsēta. «Mēs trāpījām tādā laikā, kad Rīgai ir pievērsta liela uzmanība,» viņa teic. Attēli tapuši sadarbībā ar fotogrāfu Marisu Balodi. «Viņa bildēs ieraugām Rīgas pazīstamās vietas jaunā un neredzētā rakursā, iemīlam tās no jauna. Šo projektu vēlamies attīstīt, izveidojot jaunus, abpusēji saistošus sadarbības modeļus ar Latvijas fotogrāfiem kā radošā, tā finansiālā kontekstā,» saka Elīna.
Šobrīd modē esot arī latvju raksti dažādos izpildījumos, bet viņa nevēlējās iet šo ceļu, jo tie jau ir visai plašā piedāvājumā. «Mani vairāk uzrunā arhitektūra,» viņa paskaidro.
Lielāka projekta daļa
Ideja par T-krekliem ar Rīgas ainām dzimusi šī gada pavasarī, un jau jūnijā tie jau bija pieejami tirdzniecībā. Šobrīd tie nopērkami veikalos Taste Latvia, 8 Rooms, Etmo, Pop-Up Store, kā arī dizaina kafejnīcā Mākonis. Uzņēmums strādā pie tā, lai krekli būtu pieejami arī muzeju un lidostas suvenīru veikalos. Drīzumā iecerēts atvērt savu internet- veikalu. Pagaidām uzņēmums pēta pieprasījumu un ar pirmo mēnešu rezultātiem ir apmierināts. «Cilvēkiem mūsu krekli patīk, šis projekts pats par sevi ir dzīvotspējīgs,» uzskata Elīna. Riga/Snap projekts ir daļa no lielākas nākotnes ieceres, kas arī būs saistīta ar apģērbu ražošanu, viņa atklāj. «Šobrīd veicam aprēķinus, apzinām darbaspēka un resursu vērtību, lai attīstītu uzņēmumu apģērbu ražošanā kā platformu, kur startēt vietējiem talantiem. Krekli ir mazs solītis ceļā uz lielāku projektu,» skaidro Elīna. Nākotnes projektam nepieciešamie ieguldījumi esot daudz lielāki nekā šogad sāktajam, tāpēc ir doma piesaistīt investoru, lai varētu realizēt ieceri pilnībā. Projektu paredzēts īstenot trīs gados.
Vietējais produkts
Šobrīd Riga/Snap kolekcijā ir pieci dažādi T-krekli – ar Centrāltirgus, Dzelzceļa tilta, jūgendstila, grafiti un parka ainām, un uzņēmēja domā par to, vai palikt tikai vasaras produktu sektorā vai piedāvāt kādu no esošajām idejām arī ziemas periodam. Vienlaikus jau tiek domāts un strādāts pie nākamās sezonas kolekcijas. «Mēs vēlamies katrai sezonai radīt ko jaunu, lai es pati un citi rīdzinieki gribētu mūsu radīto produktu iegādāties,» saka Elīna. Viņa strādā kopā ar radošo direktoru Ivo Jusi, kurš dzīvo Kanādā, un citiem komandai piesaistītiem domubiedriem. «Mēs šajā projektā mēģinājām panākt to, lai produkts ir atšķirīgs – ar iepakojumu, QR kodu, kas pastāsta par fotogrāfijā redzamo vietu, fotoapdruku sietspiedē, ekoloģiski sertificētām krāsām,» viņa norāda. Riga/Snap paraugmodeļi šūti Modes manufaktūrā, pirmā lielākā kreklu partija saražota a/s Rita, bet apdruka veikta Tekstila tipogrāfijā. «Es nebiju gatava pirkt gatavus krekliņus Ķīnā. Paši uztaisījām modeli, piegrieztni, izplānojām, kur būs atlociņš utt. Gribējām, lai viss ir darīts Latvijā, lai paši varam lepoties ar to. Mēs paši neražojam, bet ir daudzi uzņēmumi, kas par godīgu samaksu to var izdarīt,» norāda Elīna.
Godīgā mode
Elīna teic, ka cenšas ievērot līdzsvaru starp dizainu un biznesu – lai krekli ir ar inovatīvām detaļām, bet vērsti uz patērētāju, uz krekliem attēlojot cilvēkiem zināmas vietas un radot vēlmi iegādāties konkrēto apģērbu sev vai kādam uzdāvināt. «Nav jēgas radīt kaut ko ātri novalkājamu. Ilgtspējīga un godīga mode ir nākotne. Tāpēc gribam visu darīt pareizi, godīgi. Tas, protams, prasa lielākus sākuma ieguldījumus. Nauda tik viegli un ātri atpakaļ nenāk, ejot šādu ceļu. Cerot uz pārāk ātru rezultātu, var sabrukt, vairākus gadus jārēķinās ar izdevumiem. Tas ir ilgi un lēni, bet, ja iet pilnīgu dizaina ceļu, tas būtu vēl ilgāk, tāpēc jāatrod līdzsvars starp biznesu, modes mākslu un apģērba dizainu – lai apģērbs būtu valkājams, viegli kopjams un tajā pašā laikā dizainiski kvalitatīvs,» norāda Elīna.
Bērnības sapnis
Agrāk Elīna strādāja Positivus koncertaģentūrā, piecus gadus bija projektu vadītāja un veidoja reklāmas kampaņas. «Man ļoti patika, bet tas nebija «mans», turklāt pieci gadi ir gana ilgs laiks,» viņa saka. Pēc pirmā bērna piedzimšanas Elīna mēģināja savienot ģimenes dzīvi ar darbu, kas nav bijis viegli. Drīz vien pieteicās otrs mazulis un viņai bija laiks rūpīgāk apdomāt savus nākotnes plānus. Elīna atceras, ka jau tad, kad gājusi bērnudārzā, viņa vēlējās būt saistīta ar modi. «Tas ir tas, ko es patiesībā vēlos darīt. Esmu sapratusi, ka ir jāklausās savā radošajā balsī,» spriež Elīna. Taču viņa priecājas par savu izglītību un darba pieredzi, kas ikdienā ļāva izzināt mārketinga nozares smalkumus un noder arī šobrīd, veidojot uzņēmumu.