Draugiem.lv biznesa inkubatorā Idea Bits radītais drukas ārpakalpojumu sniedzējs Printful nodrošina drukas produktu ražošanu un izsūtīšanu pasūtītāja klientiem .
Printful organizācijām, uzņēmumiem, jebkurai privātpersonai piedāvā apdrukāt plakātus, kanvas, T-kreklus, džemperus, cepures, auduma maisiņus un krūzes. Pasūtītājam nav jādomā par ražošanu un piegādi, skaidro Jūlija Giforda, Printful globālā mārketinga vadītāja. Uzņēmums sniedz drukas pakalpojumu, bet neražo pats savu saturu. Piemēram, cits draugiem.lv projekts StartupVitamins šobrīd ir Printful klients.
J. Giforda skaidro: uzņēmuma vai privātpersonas mājaslapā var piedāvāt kādus produktus, ko šīs lapas apmeklētājs var pasūtīt, Printful to apdrukā, iepako ar klienta logo un aizsūta. «Tādā veidā cilvēkam nemaz nav jārūpējas par kreklu ražošanu, drukāšanu, vienkārši jāizdomā dizains un jāpārdod,» stāsta Jūlija Giforda, Printful globālā mārketinga vadītāja.
Daži klikšķi
Printful publiski darbu sācis pagājušā gada jūlijā. Sākumā projekta mājaslapā varēja manuāli ievadīt pasūtījumu, piemēram, izvēlēties kreklu, krāsu, izmēru un pievienot dizaina failu (firmas logo vai zīmējums) un saņēmēja informāciju. «Esam izveidojuši programmu, kas automātiski savienojas ar dažādām e-veikalu platformām. Šobrīd ir Shopify un Magento, kas ir vienas no populārākajām e-veikalu platformām. Ar dažiem klikšķiem var savienoties, pasūtījums nonāks pie mums, tādā gadījumā pašam nekas nav jādara – ielādē bildes un gaidi, kad nāks pircēji. Mēs nesen palaidām API, kas ir programma, kura ļauj cilvēkam ievadīt informāciju no viņu mājaslapas mūsējā,» saka Jūlija.
Visi produkti tiek izgatavoti un izsūtīti no Losandželosas, ASV, savukārt mārketings, dizains un programmēšana tiek veikta Latvijā. Kāpēc Amerika? «Tur atrodas galvenā mērķauditorija,» saka Jūlija. No turienes var izsūtīt lētāk un ātrāk nekā no Eiropas. Tāpat zīmolam ir lielāka uzticība, ja tie, kuri izmanto šo pakalpojumu, domā, ka Printful ir Amerikā bāzēts uzņēmums. Un nav jau melots – ražošana notiek Losandželosā, bet netiek slēpts, ka tā ir Draugiem Group kompānija.
Jūlija stāsta, ka, strādājot ar Ameriku, komunikācija ir atšķirīga – brīva, neformāla, pat familiāra. Ņemot vērā dažādās laika zonas, kur atrodas Latvija un ASV, jābūt iecietīgiem citam pret citu, jo var rasties pārpratumi.
Neiesaldē naudu
Šī ideja radās no draugiem.lv pieredzes ar projektiem BeHappy un StartupVitamins. «Bija liels pieprasījums pēc t-krekliem, tāpēc mēs gribējām drukāt arī t-kreklus ar mūsu dizainu un meklējām ārpakalpojuma sniedzēju, kas to darītu. Taču bija problēma – viņi nevarēja nodrošināt mums tādu pašu kvalitāti un servisu, kādu mēs sagaidītu no mūsu produkta. Viņi bieži vien kavējās, kādreiz komunikācijā bija nepilnības, tādējādi sapratām, ka nevaram uz viņiem paļauties, turklāt sistēma bija neērta, viss bija jāklikšķina manuāli, un tas prasīja pārāk daudz laika,» stāsta Jūlija. Tāpēc uzņēmums izdomāja nopirkt t-kreklu apdrukas mašīnu un apdrukāt paši saviem spēkiem. BeHappy un StartupVitamins pasūtītāji bija apmierināti un ar laiku sāka prasīt, vai varētu veikt apdruku arī citiem interesentiem. Sākotnēji bija domāts drukāt tikai savām vajadzībām, bet, redzot pieprasījumu, radās doma piedāvāt šo pakalpojumu arī citiem – jebkurš var atsūtīt savu dizainu, un Printful to izdrukās. «Šobrīd liekas, ka šī ir bijusi, iespējams, veiksmīgākā mūsu ārzemju projektu biznesa ideja. Mēs monetizējam veselu industriju – ja agrāk gribēji apdrukāt t-kreklus, uzreiz bija jādrukā simt, jāiesaldē nauda. Mēs piedāvājam maksāt tikai par katru konkrēto pasūtījumu,» norāda Jūlija.
Ar potenciālu
Vaicāta, cik lielas cerības tiek liktas uz šo projektu, Jūlija saka, ka milzīgas. Komanda domāja, ka būtu labi, ja līdz pagājušā gada beigām mēnesī apgrozījums būtu 60 tūkstoši dolāru. Jau decembrī apgrozījums bija daudz lielāks – 160 tūkstoši dolāru. «Potenciāls ir milzīgs. Ir citi lielāki uzņēmumi, kas piedāvā apdruku, kam ir milzīgas noliktavas, bet tie, kas ir izmantojuši viņu pakalpojumus, ir teikuši, ka viņiem nav tik laba kvalitāte. Ja varam noturēt kvalitāti un augt, mums ir potenciāls. Šādi pakalpojumi kļūst populārāki, jo cilvēki arvien labāk saprot interneta vidi, e-veikalus u.tml. Hobiju līmeņu e-veikalu monetizēšana ir neapgūts tirgus ar lielām iespējām,» spriež Jūlija.
Palīdz ieteikumi
Jūlija teic, ka uzņēmuma popularizēšanā svarīgs ir kontentmārketings, kā arī mājaslapa ar pareizajiem atslēgas vārdiem, rūpīgi izstrādātiem tekstiem. Tāpat jābūt aktīviem sociālajos tīklos. Pēdējā laikā noderīgi ir bijuši cilvēku ieteikumi, piemēram, Twitter kāds vaicā pēc laba drukas ārpakalpojumu sniedzēja un kāds iesaka Printful.
«Es mēģinu piesaistīt mediju uzmanību no ārzemēm – jo vairāk acu mūs redz, jo potenciāli vairāk klientu,» viņa saka. Par Printful uzrakstījis arī tehnoloģiju medijs TechCrunch.