Ceturtdien valdībā atbalstīts Satiksmes ministrijas (SM) iesniegtais ziņojums, ar ko rosināts saglabāt valsts līdzdalību "Rail Baltica" projekta ieviesējā Latvijā SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas".
SM arī norāda, ka "Eiropas dzelzceļa līnijas" pārziņā plānots nodot Salaspils multimodālā kravu termināļa un citu punktveida apkalpes objektu, piemēram, vilcienu ritošā sastāva apkopes vieta, vagonu servisa vienība, dzelzceļa infrastruktūras un signalizācijas sistēmas serviss darbības un biznesa modeļa plānošanu un izveidi.
Tāpat ministrija rosināja valdību atbalstīt "Eiropas dzelzceļa līnijas" nodrošināt kopumā 1602 nekustamo īpašumu atsavināšanu līdz 2023.gada beigām. Uzņēmumam tiek plānots uzdot noteiktajā kārtībā pieņemt lēmumus par atlīdzības apmēriem, sagatavot dokumentu projektus, tostarp Ministru kabineta lēmuma projektus un likumprojektus tiesību iegūšanai uz nekustamo īpašumu "Rail Baltica" projekta vajadzībām.
SM arī rekomendēja "Eiropas dzelzceļa līnijas" deleģēt organizēt atsavināto īpašumu apsaimniekošanu līdz to nodošanai būvniecības darbu veicējam, nodrošināt ministrijas kā infrastruktūras īpašnieka tehnisko kompetenci un veikt Dzelzceļa likumā noteiktās infrastruktūras pārvaldītāja funkcijas atbilstoši "Rail Baltica" infrastruktūras pārvaldības modelim.
Turklāt jāņem vērā, ka sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšana ir valsts institūciju uzdevums, un privāto tiesību komersanti tirgū nepiedāvā šādus pakalpojumus, jo nav piemēru, kad institūcija vai pašvaldība būtu slēgusi līgumu ar privāto komersantu par šādu pakalpojumu nodrošināšanu. Un SM rīcībā nav brīvas personāla kapacitātes, lai varētu nodrošināt visu nepieciešamo nekustamo īpašumu atsavināšanas procesu.
"Eiropas dzelzceļa līnijas" vispārējais stratēģiskais mērķis ir nodrošināt valsts nozīmes stratēģiskās infrastruktūras - Eiropas platuma dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" - izveidei un pārvaldīšanai nepieciešamo aktīvu, pakalpojumu un zināšanu attīstību, veicinot kopīga Baltijas valstu infrastruktūras pārvaldības modeļa ieviešanu un "Rail Baltica" integrēšanu vienotajā Eiropas dzelzceļa telpā.
Uzņēmuma īpašniece 100% apmērā pašlaik ir SM.
"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.
Paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem. Plānots, ka "Rail Baltica" dzelzceļa līnija būs gatava satiksmei 2026.gadā.