Būvnieku apvienība BERERIX sākusi dzelzceļa tilta un pārvada būvniecības darbus Lāčplēša ielā.
Pirmā dzelzceļa pārvada izbūve ir nozīmīgs brīdis Rīgas Centrālā multimodālā transporta mezgla attīstībā un vienlaikus turpmākā projekta īstenošanā. Augustā uzsāktie dzelzceļa pārvada būvniecības darbi un daļēja uzbēruma norakšana mainīs pilsētvidi un ļaus īstenot projektēšanas risinājumus, kas uzlabos satiksmes, gājēju un velobraucēju pārvietošanos drošā un ērtā veidā.
"Lai stacijas apkārtni pārveidotu par galvaspilsētas centrālo satiksmes mezglu ar modernu un pieejamu infrastruktūru, būvniecības laikā gaidāmas satiksmes organizācijas izmaiņas, bet aicinām iedzīvotājus pret tām izturēties ar izpratni,” atzīmēja Satiksmes ministrijas Dzelzceļa politikas un infrastruktūras departamenta direktors Kārlis Eņģelis.
“Pārvada būvniecība iezīmē Rail Baltica Centrālā mezgla izbūves doto vērtību pilsētvidei, rūpējoties par pasažieru ērtībām un starptautiskās stacijas pievilcību plašāk. Tagad jau saskatāms, ka, būvējot Rail Baltica, būtiski uzlabosies pilsētas daļa ap Centrālo staciju. Redzam, ka veidojam staciju un apkaimi, kas derēs mums visiem gadsimtu uz priekšu. Skatāmies daudz plašāk kā perona un sliežu ceļu izbūve starptautiska vilciena pienākšanai. Šodien Rail Baltica ietvarā tiek uzsākti darbi Lāčplēša ielā, turpināsies Dzirnavu ielā un virzīsies uz Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas pusi un tālāk līdz Daugavai. Pie pārvada iegūsim maģistrālu Lāčplēša ielas posmu ar divām pilnvērtīgām auto joslām katrā virzienā, mūsdienīgu, platu velo ceļu un droši organizētu gājēju plūsmu,“ saka Eiropas Dzelzceļa līnijas valdes priekšsēdētājs Kaspars Vingris.
Līdzās esošajām dzelzceļa sliedēm BERERIX izbūvēs pārvadu jaunajām, Eiropas platuma standarta sliedēm. Pilsēta mainīs ari savus vizuālos vaibstus - daļa esošā uzbēruma tiks aizvietota ar sienu un tai līdzās organizētu gājēju/velobraucēju infrastruktūru, bet autoostas tuvumā esošais dzelzceļa uzbērums tiks aizvietots ar dzelzceļa pārvadu, atklājot un savienojot Rīgas daļas, kas iepriekš bija nodalītas.
Rail Baltica trases izbūves rezultātā Lāčplēša ielas teritorijā Rīgas iedzīvotāji un viesi iegūs funkcionāli uzlabotu Lāčplēša ielas posmu. Iela mainīs savu asi, tajā tiks izveidotas divas pilnvērtīgas auto joslas katrā virzienā. Tiks izveidots mūsdienīgs, plats velo ceļš, bet gājēju plūsma tiks organizēta drošā, maģistrālai ielai atbilstošā veidā, tostarp, izveidojot regulētu gājēju pāreju pie Kalupes ielas. No Lāčplēša ielas līdz pat Stacijai cilvēkus ar redzes traucējumiem vadīs taktilo risinājumu josla jeb vadlīnija.
“Rail Baltica globālajam projektam šis bijis spraigs un sekmīgs periods, jo, pat neraugoties uz Covid-19 izaicinājumiem, darbs pie pamata trases projektēšanas rit uz priekšu. Šovasar uzsākta būvniecība Rail Baltica starptautiskajā stacijā lidostā “Rīga”, Lietuvā noslēgušies darbi pie Kauņas multimodālā termināla, bet Igaunijā pabeigti pirmā viadukta būvdarbi un noslēgti līgumi par nākamajiem,” stāsta Ģirts Bramans, Sadarbības ar stratēģiskajiem partneriem un komunikāciju vadītājs.
“Eiropas līmenī panākta vienošanās par ES daudzgadu budžetu no 2021. līdz 2027. gadam un Eiropas savienošanas instrumentu, kas arī turpmāk nodrošinās būtisku ES finansējuma pieejamību Rail Baltica īstenošanai kā vienam no prioritārajiem projektiem ES līmenī. Pašlaik projektā gatavojamies liela mēroga būvniecības posmam – esam izsludinājuši konsolidētos iepirkumus būvniecības materiāliem, konsultējamies ar Baltijas un starptautiskajiem būvniecības tirgus dalībniekiem par būtiskākajiem pieņēmumiem, kas, savukārt dos ieguldījumu gala lēmumu pieņemšanai par Rail Baltica būvniecības stratēģiju,” papildina Bramans.
“Apjomīgākie projektēšanas darbi ir veikti, nozīmīgie, bet iedzīvotājiem neredzamie pilsētas un dzelzceļa infrastruktūras nomaiņas vai izveides darbi vēl turpinās, bet jau ļauj mums sākt būvniecību. Šodien sākam dzelzceļa pārvadu pār Lāčplēša ielu, bet jau šoruden liksim Stacijas ēkas pamatus,” atzīst Andis Linde, būvnieku pilnsabiedrības BERERIX Iesaistīto pušu vadītājs.
Pilnsabiedrība BERERIX pārvada būvniecības darbus organizē tā, lai pēc iespējas mazāk apgrūtinātu auto un gājēju plūsmu būvlaukuma apkārtnē. Tostarp, apjomīgu būvdarbu veikšana, piemēram, uzbēruma norakšana tiek plānota nakts stundās. Tomēr iedzīvotājiem un it īpaši autobraucējiem jārēķinās, ka tik vērienīgas infrastruktūras izbūve pilnīgi bez ierobežojumiem nevar notikt, tāpēc Lāčplēša ielas posmā no Kalupes līdz Satekles ielai turpmākā gada laikā ir paredzama satiksmes izmaiņas un daļēji ierobežojumi.
"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.
Paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem. Plānots, ka "Rail Baltica" dzelzceļa līnija būs gatava satiksmei 2026.gadā.