Pārtika

Saasinoties konkurencei eksporta tirgos, Latvijas bērzu sulu ražotāji pievēršas blakus biznesiem

LETA,22.02.2016

Jaunākais izdevums

Saistībā ar konkurences pieaugumu bērza sulas eksporta tirgū, kur pēdējā gada laikā ar cenu dempingu dominē Ukrainas, Baltkrievijas, kā arī Somijas uzņēmēji, vietējie bērzu sulas ražotāji pārskata eksporta plānus un sāk pievērsties papildu biznesiem, atzina aptaujātie uzņēmēji.

Kā sacīja Ikšķiles novada uzņēmuma SIA Sulas pārstāvis Linards Liberts, pērn uzņēmums saņēmis ievērojamu bērza sulas pasūtījumu no Taivānas, taču šogad Āzijas un citos eksporta tirgos ar lētāku produkciju masveidā ienāk ukraiņu un baltkrievu uzņēmēji.

«Uz Taivānu aizsūtījām divus konteinerus ar sulām. Nopelnījām ļoti labi, taču šogad sadarbības partneris «paņēmis pauzi», priekšroku dodot ukraiņiem un baltkrieviem, kuri ienāk tirgū ar milzīgiem sulas apjomiem par lētu cenu - nevaram pat salīdzināt viņu izmaksas par energoresursiem un darbaspēku ar mūsējām. Tāpat eksporta tirgū spēcīgi ir somi, kuriem ir gadu desmitu pieredze un investīcijas. Šī cenu dempinga dēļ tīras sulas eksports nav izdevīgs, līdz ar to šogad koncentrēsimies uz bērzu šampanieša eksportu Igaunijā,» sacīja Liberts.

Tāpat viņš norādīja, ka Sulas šogad turpinās bērzu sulu ieguvi un raudzēšanu, taču sāks arī papildu biznesu, pievēršoties kokapstrādei.

«Nekur tālu no bērziem nebūsim «aizgājuši», šis būs kā turpinājums sulas biznesam. Pēc pusgada startēsim jaunā nišā, ražojot dabīga koka apdares dēļus. Tas būs kvalitatīvs produkts ar pievienoto vērtību, kura noiets paredzēts arī galvenokārt eksportam,» atzina Liberts.

Savukārt Smiltenes novada SIA Kainaiži pārstāvis Ervins Labanovskis pastāstīja, pērn veiksmīgi startēts Lielbritānijas tirgū, taču gada laikā Latvijas bērzu sulas izkonkurējuši Somijas ražotāji.

«Somijā radīti ļoti daudzi uzņēmumi, kas bērza sulas iegūst ar jaunākajām tehnoloģijām, turklāt saņemot lielas investīcijas, līdz ar to nespējam konkurēt cenas ziņā. Pasūtīto 30 000 litru apjomu izpildījām, bet šogad sadarbība apsīka, jo angļi iepērk īpaši pasterizētu Somijas bērza sulu. Tehnoloģiju zinām, tomēr galaprodukts mums sanāktu daudz dārgāks,» sacīja Labanovskis.

Tāpat viņš sacīja, ka šogad uzņēmums ražos jaunu produktu - bērzu sulas sīrupu, kas jau ir pieprasīts viesnīcu un restorānu jeb HoReCa segmentā.

«Esam iegādājušies sīrupa vārīšanas iekārtu no Kanādas kompānijas un tvaicēsim sulu, līdz paliek dabīgs sīrups. Kļavu sulā ir 2% cukura, bērzu - 1%, līdz ar to, lai dabūtu vienu litru sīrupa, jāiztvaicē ap 100 litriem sulas. Tā nebūs problēma, jo pērn ieguvām līdz 60 000 litru sulas, šogad plānots līdzīgs apjoms. Sīrupu jau pasūtījuši vairāki restorāni, kur to izmanto, piemēram, mērcēs un saldēdienos. Tā ir lieta, ko ārzemnieki vēl nav sākuši apgūt,» sacīja Labanovskis.

Vienlaikus viņš atzina, ka lielās konkurences dēļ saimniecība plāno pievērsties papildu biznesam, iesaistoties tūrisma aktivitātēs.

«Šovasar sadarbībā ar Lauku ceļotāju Smiltenē piedāvāsim bērza sulas degustācijas, vienlaikus atraktīvā veidā izstāstot par šo it kā zināmo produktu ļoti interesantas lietas. Šis stāsts kopā ar zīmola Birzī dzirkstošajām bērzu sulām un uzkodām varētu būt interesants, izzinošs pasākums gan pašmāju, gan ārzemju tūristiem,» sacīja Labanovskis.

Abi uzņēmēji arī atzina, ka šogad aktīvs bērzu sulu laiks gaidāms vien marta beigās. Lai gan kļavu sulas pamazām varēja tecināt jau februāra sākumā, bērzu sulām vēl esot pārāk auksts.

Savukārt sulu cenas tiek prognozētas pagājušā gada līmenī - apmēram divi eiro par vienu litru.

Pārtikas un veterinārā dienesta (PVD) noteikumi bērzu sulu tirgotājiem arī šogad ir nemainīgi - bērzu sulas bez dienesta atļaujas drīkst tirgot nelielos apjomos - līdz 300 kilogramiem gadā. Ja tirgojamo sulu daudzums lielāks, jāreģistrējas PVD kā augu izcelsmes produktu primārās ražošanas uzņēmumam.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

300 litri ir bērzu sulas daudzums, kuru privātpersona drīkst tecināt un pārdot citiem, bet Rīgas Centrāltirgū ir redzams, ka noteikumu privātpersonas neievēro, un to īsti nav iespējams kontrolēt

Rīgas Centrāltirgū daļa sulas tirgotāju vairās runāt atklāti par kļavu un bērzu sulas pārdošanu. «Problēmas ir ar sulu biznesu. Nedrīkst tecināt vairāk par 300 litriem. Ja es sākšu te visu stāstīt, tad būs arī sekas. Latvijas likumdošana ir muļķīga,» Dienas Biznesam sacīja viens no sulu tecinātājiem, piebilstot, ka ik dienu uz tirgu neved vairāk par 300 litriem sulas. No tā izriet, ka Ministru kabineta noteiktā maksimālā gada norma reālajā tirgū ir vienas dienas maksimālā norma. Savukārt palikt atvieglotajā 300 litru režīmā privātpersonām ir izdevīgi, ja sulu pārdod tikai tirgū.

Noteikumi «priekš kaķiem»

Vīrs Rīgas Centrāltirgū Dienas Biznesam apgalvoja, ka bērzu sulas tirdzniecības ierobežojums privātpersonām «ir priekš kaķiem», jo šāds noteikums nav kontrolējams vai realizējams dzīvē un ierobežo «tikai galīgus muļķus».

Komentāri

Pievienot komentāru
Pārtika

Kļavu sulu bizness jau sācies

LETA,26.02.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā ir sācies kļavu sulu tecēšanas laiks, pastāstīja aptaujātie kļavu sulu pārstrādes uzņēmumi.

Uzņēmuma Sula vadītājs Linards Liberts stāstīja, ka kļavu sulas masveidā tiek tecinātas kopš pagājušās nedēļas, kas ir ierasts laiks to ieguvei. «Pirmo urbumu veicu jau janvāra trešajā nedēļā, bet īstenais kļavu sulu ieguves laiks sācies tagad,» sacīja Liberts.

Viņš piebilda, ka kļavas labi dod sulu saulainās dienās, savukārt apmākušās dienās ievākt sulu ir grūtāk. Tā kā nākamnedēļ sinoptiķi gaisa temperatūru daudzviet sola «plusos», apstākļi kļavu sulu tecināšanai būs piemēroti.

Savukārt bērzu sulas, visticamāk, varēs sākt iegūt marta otrajā pusē, atkarībā no laika apstākļiem, kas arī ir ierastais laiks bērzu sulu ieguvei.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdztekus bērzu sulas šampanieša ražošanai uzņēmuma Sula īpašnieks Linards Liberts arī vada ekskursijas un rāda dzēriena tapšanas procesu, kā arī tirgo bērzu sulas tecināšanas komplektu, vakar vēstīja laikraksts Dienas Bizness.

«Pavasaros privātpersonām es pārdodu vairāk tecināšanas komplektu nekā šampanieša. Viens šāds tecināšanas komplekts maksā ap 15 eiro, taču tas ir derīgs visai sezonai. Ir klienti, kas iegādājas pat 10 šādus komplektus,» stāsta L. Liberts.

Raksta galerijā - aģentūras Reuters fotožurnālists Ints Kalniņš viesojas pie L. Liberta.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ķīnas pilsētā Ninbo šodien svinīgi atklāta Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras pārstāvniecība.

«Latvijas un Ķīnas sadarbībai ir potenciāls,» saka Vilnis Ķirsis, Latvijas Republikas Ekonomikas ministrijas parlamentārais sekretārs. Viņš arī norāda, ka Ķīna ir Latvijas otra lielākā tirdzniecības partnere ārpus Eiropas savienības un Latvijas ekonomika katru gadu aug.

Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras pārstāvniecībā Ninbo ir gan biroja telpas, gan Latvijas produktu izstāde, ko pārstāv Pure Chocolate saldumi, Lāči produkcija, Munio Candela sveces, Saules fabrika kosmētika, Libertu bērza sulas izstrādājumi, Latvijas zivju konservi u.c.

«Latvija ir laba vieta, kur dibināt uzņēmumu, turklāt to var izdarīt vienas dienas laikā. Latvija ir moderna valsts, kur interneta sakari ir vieni no labākajiem pasaulē,» savā prezentācijā norāda Kaspars Rožkalns, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras ārējās ekonomiskās pārstāvniecības vadītājs Šanhajā. Viņš uzsvēra ārzemju investoriem pievilcīgās speciālās ekonomiskās zonas, kā arī kvalificētu un izglītotu darbaspēku, kas runā trijās valodās. Tāpat Latvijas priekšrocība ir tās atrašanās pa vidu Krievijai un Rietumeiropai, kā arī Skandināvijas tuvums. Starp attīstītākajām nozarēm Latvijā viņš minēja kokmateriālu ražošanu, būvniecību, metālapstrādi un mašīnbūvi, elektroniku, IT, zinātni un farmāciju, modi un dizainu, pārtiku, loģistiku. Tāpat K. Rožkalns norādīja, ka Latvijā ir daudz starptautisko biznesa centru un aicināja investēt Latvijā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bērzu sulu tirgū konkurence nav īpaši asa, jo konkurēts tiek nevis ar «pliku» bērzu sulu lielos apjomos un par zemām cenām, bet gan ar produktiem, kuriem ir augsta pievienotā vērtība, DB teic divi lielākie bērzu sulu ražotāji un pārstrādātāji – uzņēmumi Kainaiži un Sula.

Uzņēmuma Kainaiži īpašnieks Ervins Labanovskis teic, ka viņa īpašie produkti ir dzirkstošā bērzu sula un bērzu sulas sīrups, bet uzņēmuma Sula īpašnieks Linards Liberts bilst, ka orientējas uz bērzu sulas šampanieša ražošanu. Līdz ar to starp uzņēmumiem nav savstarpējas konkurences, jo katrs ražo savu unikālo produktu, kam ir savs pircēju loks. Tāpat nedz Kainaiži, nedz Sula nekonkurē ar tiem tirgotājiem, kas pārdod tikai bērzu sulu kā izejmateriālu.

«Svaigas bērzu sulas ir plaša patēriņa produkts, un es pārdodu arī tādas gan lielveikalam Stockmann, gan veikalam Klēts, kas atrodas Rimi lielveikalos. Tomēr mans pamatprodukts ir dzirkstošās bērzu sulas un bērzu sulu sīrups. Dzirkstošās bērzu sulas piegādāju arī restorāniem», savu biznesu raksturo E. Labanovskis. Jāpiebilst, ka Kainaižu dzirkstošās sulas var nogaršot gan restorānos Neiburgs, gan Aparjods, kur par 0,75 ml pudeli jāšķiras attiecīgi no 9 un 8 eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru