Rīgā iecerēti grozījumi saistošajos noteikumos par vides reklāmu izvietošanu, kas noteiks, ka komersantiem turpmāk būs jāslēdz līgumi par tās zemes nomu, uz kuras tiks izvietota reklāma.
Līdz šim saistošie noteikumi neparedzēja, ka par reklāmas izvietošanu uz konkrētas zemes ar pašvaldību būtu jāslēdz nomas līgums. Būvvaldē apgalvo, ka šīs izmaiņas nepieciešamas, lai turpmāk sniegtu iespējas izvietot reklāmas objektus uz pašvaldībai piederošas zemes ne tikai tīkla reklāmas komersantiem, bet ikvienai personai.
Rīgas pilsētas būvvaldes pārstāve Ilze Žūka aģentūrai LETA klāstīja, ka jaunā kārtība sniegšot jebkuram interesentam iespēju izvietot reklāmu ne tikai uz savas zemes gabala, bet arī uz pašvaldības zemes. «Ja uzņēmējs vēlēsies reklamēt savu pakalpojumu, bet viņam nebūs iespēju izvietot reklāmas pilonu uz savas zemes gabala, bet blakus esošā zemes gabala īpašnieks ir pašvaldība, viņam tiks sniegta iespēja slēgt nomas līgumu atbilstoši 2007.gada Ministru kabineta (MK) noteikumiem un izvietot savu reklāmas stendu vai pilonu,» sacīja Žūka.
Jautāta, kādi būs nomas līgumu slēgšanas kritēriji, Žūka norādīja, ka pašvaldība izvērtēs nepieciešamību nodot zemi nomā privātpersonai saskaņā ar iepriekšminētajos MK noteikumos noteikto kārtību. Šie noteikumi paredz arī zemes nomas maksas noteikšanas kārtību. Būvvaldē plašāk nekomentēja, kā tieši tiks izraudzīts pretendents, ja uz konkrēto teritoriju pieteiksies vairāki komersanti jeb personas.
Tāpat ar grozījumiem tiks svītrota norma, kas noteica, ka jaunu tīkla reklāmu ar piesaisti zemei izvietošana un ekspluatācija uz pašvaldības zemes ir pieļaujama tikai būvvaldes rīkotā konkursa kārtībā uz konkursā izsludinātajām vietām. Žūka apgalvoja, ka, atceļot nepieciešamību rīkot konkursu, pašvaldība vienkāršo procedūru reklāmas objektu saskaņošanai.
«Iepriekš spēkā esošās normas par konkursa nepieciešamību būtība un mērķis bija konkursa kārtībā noteikt vizuālo dizainu pašiem tīkla reklāmas objektiem, taču patlaban, atvieglojot procedūru, tiek mazināts administratīvais slogs uzņēmējiem, jo, skaņojot reklāmas objektu būvniecības dokumentāciju, tiek vērtēts arī reklāmas objekta vizuālais risinājums,» plānotās izmaiņas komentēja Žūka.
Kā ziņots, šie paši grozījumi paredz arī atļaut digitālu ekrānu izvietošanu sabiedriskā transporta pieturvietu teritorijās, kas atrodas Rīgas vēsturiskajā centrā, sniedzot šo reklāmu izvietošanas komersantam jaunas peļņas iespējas. Skatot šo jautājumu Rīgas domes Pilsētas attīstības komitejā, opozīcija stingri iestājās pret grozījumiem, norādot, ka tie izskatās pēc kārtējās pretimnākšanas konkrētiem komersantiem, piemēram, JCDecaux Latvija, kas jaunajās pieturvietu nojumēs, ko uzņēmums pats esot izvietojis par saviem līdzekļiem, bet pretī ieguvis tiesības izvietot tajās reklāmu un saņemt no tās ieņēmumus.
Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs (S) aģentūrai LETA sacīja, ka attiecīgie grozījumi noteikumos «Par reklāmu, izkārtņu un citu informatīvo materiālu izvietošanas un afišu stabu un stendu izmantošanas kārtību Rīgā» sagatavoti, lai «pilsēta ietu līdzi laikam». Pēc Ušakova vārdiem, pašreiz pašvaldībā plānots vien paredzēt šādu reklāmas izvietošanas iespēju - līdzīgi, kā tas esot citviet Eiropā. Pašlaik neesot zināms ne ekrānu uzstādītājs - vai tā būs pašvaldība vai komersants -, ne arī reklāmas izvietošanas kompānija, kas šajos ekrānos saturu izvietos.
Ušakovs nekomentēja, vai šie grozījumi nav kārtējā pretimnākšana reklāmas izvietošanas firmai JCDecaux Latvija.
Minētos grozījumus rīt plānots skatīt un pieņemt Rīgas domes sēdē.
Jau ziņots, ka dome nesen arī pieņēma saistošos noteikumus par reklāmas nodevām, paredzot ekskluzīvu nodevas atlaidi - noteikumi paredz, ka no 2016.gada vides reklāmu iznomātāji nodevā maksās par 18% vairāk nekā līdz šim - 1,85 eiro, bet par sabiedriskā transporta pieturvietu nojumēs izvietotajām reklāmām nodevas apmērs saglabāsies 0,43 eiro. Grozījumi gan joprojām nav izsludināti Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) iebildumu dēļ un sarakste starp domi un VARAM notiek joprojām, aģentūrai LETA apliecināja Rīgas domes Juridiskajā pārvaldē.
Uz līdzvērtīgas konkurences pārkāpumiem reklāmas izvietošanas jomā Rīgas pašvaldībā vairākkārt norādījusi arī Konkurences padome.