Tehnoloģiski ietilpīgais uzņēmums – Rīgas elektromašīnbūves rūpnīca – atguvies no krīzes un paplašina savu produktu klāstu.
A/s Rīgas elektromašīnbūves rūpnīca (RER) piedalās Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras rīkotajā konkursā, eksportspējīgākā komersanta kategorijā, lielo un vidējo komercsabiedrību grupā. Uzņēmums, kas šogad svin 125 gadu jubileju, pēdējos gados ir ievērojami kāpinājis gan apgrozījuma, gan peļņas rādītājus, kā arī eksporta apjomu.
Optimizācijas efekts
RER ir uzņēmusi apgriezienus un atguvusies no krīzes. Uzņēmuma valdes locekle Olga Pētersone skaidro iespaidīgo peļņas pieaugumu līdz 3,17 milj. latu ar veiktajiem pasākumiem materiālu iepirkumu optimizācijā. Tas esot galvenais iemesls, jo RER tiekot ražoti materiālietilpīgi produkti.
Savukārt apgrozījuma pieaugumu izdevās panākt, tirgū ieviešot jaunu produktu, stāsta O. Pētersone.
«Bijām pareizajā laikā, pareizajā vietā,» viņa skaidro. Jaunajam produktam ir raksturīga ievērojama elektroenerģijas ekonomija, nepieciešami mazāki izdevumi uzturēšanai un remontam. Tas ļāvis RER palielināt apgrozījumu un pozitīvi ietekmējis arī peļņas rādītāju.
DB jau vēstīja (21.04.2009.), ka RER izstrādājis inovatīvu asinhronas vilces dzinēju, kura radīšana RER mikroelektronikas un elektrodzinēju speciālistiem prasījusi vairāk nekā gadu. Tā ražošana sākta 2011. gadā.
RER izstrādā un gatavo ražošanai elektroiekārtas, kuras galvenokārt tiek realizētas Krievijā un pārējās NVS valstīs.
Šajos tirgos uzņēmums realizē elektriskās transmisijas komplektus asinhroniem vilces dzinējiem, kuri tiek izmantoti karjeru pašizgāzējos. Tāpat uzņēmums ražo un eksportē elektroiekārtu komplektus asinhrono vilces dzinēju sastāvā jaunās paaudzes metro vagoniem, kā arī ienākošos droseļus un vilces pārveidotājus. RER ražotās elektroiekārtas pielietojamas arī trolejbusos un hibrīdu autobusos. Tāpat uzņēmums ražo asinhronos vilces dzinējus un vilces pārveidotājus līdzstrāvas elektriskajiem vilcieniem.
«Asinhronais dzinējs ir pamatā. Uz šī produkta bāzes veidojam veselu produktu grupu, diversificējot tā pielietojumu. Tas ir pieprasīts tirgū, un tā ir liela niša,» skaidro O. Pētersone. Piemēram, samazinot dzinēja jaudu, to iespējams lietot hibrīda trolejbusos, savukārt, palielinot jaudu, tas der arī kravas vilcieniem, viņa piebilst.
Jābūt pārākam
Runājot par tirgus aptākļiem Krievijā un citās NVS valstīs, O. Pētersone norāda, ka nekur mūsdienās nav viegli strādāt – sīvās konkurences dēļ. Tikai saglabājot augstāku kvalitāti un cenu līmeni, atbilstošu tirgus specifikai, varot nodrošināt konkurences priekšrocības, skaidro RER valdes locekle.
«Pēc loģikas priekšroku Krievija iepirkumos dotu savu rūpnīcu produkcijai, tādēļ mums jābūt galvastiesu pārākiem par viņiem kvalitātes ziņā, bet tajā pašā laikā piedāvājot cenu, kas ir līdzvērtīga konkurentu piedāvātajam,» tā O. Pētersone. Nepieciešams arī nepārtraukti uzlabot produktus un piedāvāt jaunus. Pie tā strādājot aptuveni 50 cilvēku uzņēmuma konstruktoru birojā, viņiem esot lieli plāni.
Kā nozīmīgs panākums uzņēmumam pēdējā laikā ir elektrotehnikas milža ABB Group licences iegūšana, kura tiek izmantota kā papildu kvalitātes zīme, lai gūtu konkurences priekšrocības.
Šobrīd RER lūkojas uz Rietumeiropas tirgu un labas iestrādnes ir izveidojušās ar postpadomju valstīm – Poliju un Slovēniju.