Lai pircēji pierastu pie cenām eiro, no oktobra visur – veikalos, frizētavās un kafejnīcās tām jābūt norādītām gan latos gan eiro. Ekonomikas ministrija sola kontrolēt cenu celšanos, bet uzņēmēji domā un rīkojas ātrāk nekā ministrijas un cenu noapaļošana uz augšu jau ir sākusies.
Ironiskā kārtā viens no cenu cēlājiem ir Kultūras ministrijai piederošs uzņēmums – Valsts SIA Latvijas nacionālais simfoniskais orķestris, vēsta raidījums Nekā personīga. Biļetes uz nākamā gada koncertiem Lielajā ģildē un arī Nacionālajā operā, lai arī nedaudz – kļuvušas dārgākas. Raidījums norāda, ka cenas ir šādas: 27,41Ls 35,14Ls, 12,65Ls, 10,55Ls, 17,6Ls, 7,05Ls, 24,6Ls.
Koncerta rīkotāji neslēpj – cenas mainās, jo nāk eiro. Tikmēr pārējie mēģina to skaidrot katrs pa savam. Automašīnu stāvvietu uzņēmumam EuroPark cenas kāps no oktobra – diennakts abonements no 50 uz 69 latiem un 58 santīmiem, jeb 99 eiro. Savukārt nakts abonements attiecīgi 31,63 latus jeb 45 eiro mēnesī. Uzņēmums raidījumam skaidrojis, ka rudenī un ziemā pieaug klientu skaits un apaļas summas vieglāk reklamēt.
«Šinī gadījumā ir jārunā par to, ka cena neiet uz augšu konkrēti no pirmā janvāra, bet jau ātrāk – no 1.oktobra, kas ir saistīts arī ar to, ka autostāvvietā pieaug noslodze un parasti mainās cenas autostāvvietās kopumā. Un, protams, mēs ņemam vērā zināmus mārketinga aspektus,» sacīja SIA EuroPark valdes loceklis Mārtiņš Meisītis.
Savukārt pārtikas produktu cenu celšanu tirgotāji skaidro gan ar globāliem procesiem, gan pienu kariem pašu mājās. Izmaiņas skārušas arī ātro uzkodu ēstuvju ēdienkartes. Tā saldējuma radziņš McDonald’s kļuvis dārgāks un, rēķinot eiro, maksā 75 centus. Būtiskas izmaiņas notikušas veikalos, kurus kādreiz sauca Viss par vienu latu. Nu veikalu nosaukums mainīts – Viss par vienu cenu. Tā ir viens lats un 25 santīmi.
Tikmēr finanšu un ekonomikas ministrijās uzskata, ka visu izšķirs pircēji, kas balsos ar saviem makiem un sadārdzinātās preces un pakalpojumus nepirks. «Tas nav nelikumīgi. Mums ir brīvs tirgus – uzņēmumi var noteikt cenas savām precēm un pakalpojumiem atbilstoši tā principiem. Tikai tad, ja uzņēmēji ir apņēmušies, ka būs par godīgu eiro ieviešanu, tad šāda rīcība pēc būtības liecina, ka viņi nodarbojas ar negodprātīgu komercdarbību un tad gan tas būtu atsevišķu valsts institūcijām vērtējams,» situāciju komentēja Ekonomikas ministrijas (EM) Valsts sekretārs.
Tikmēr Finanšu ministrs Andris Vilks iesaka citiem to, ko pats šādā situācijā darītu – ja ir iespējams, maksimāli ignorēt un boikotēt šādus uzņēmējus.
Db.lv jau vēstīja, ka cenas mainījusi arī Medicīnas sabiedrība ARS. Uzņēmums gan to skaidro ar ārstiem paredzētas datu programmas uzlabošanu.