Nereti var dzirdēt apgalvojumus, ka transportlīdzekļu skaits Latvijā ik gadu pieaug, tomēr Ceļu satiksmes un drošības direkcijas statistika pēdējos 12 gados liecina pretējo.
Kā kravas automašīnu, tā vieglo transportlīdzekļu kopš 2010. gada ir kļuvis mazāk. Tiesa, krietni pieaudzis mopēdu skaits, jaunreģistrētu automašīnu skaits, bet elektroautomašīnu skaits pēdējos piecos gados septiņkāršojies.
Auto skaits attiecībā uz iedzīvotāju skaitu atkarīgs no ekonomikas
Divas nozīmīgākās sadaļas, kuras norāda uz transportlīdzekļu skaitu, ir kravas un vieglais transports, un saprotams ir arī mīts, ka mašīnu kļūst aizvien vairāk un vairāk, kas balstās Centrālās statistikas pārvaldes datos par to, cik vidēji ir transportlīdzekļu uz 1000 iedzīvotājiem Latvijā. Proti, rēķinot vidēji uz iedzīvotāju, palaikam tiešām var šķist, ka automašīnu kļūst vairāk. Tomēr arī šajā sadaļā aina nav tik viennozīmīga, lai teiktu, ka viennozīmīgi uz sabiedrības turību norāda mašīnu skaits uz 1000 iedzīvotājiem. Proti, labajos gados starp krīzēm šis vidējais skaitlis tiecas uz 400 vieglajām automašīnām uz 1000 iedzīvotājiem, bet krīzes laikos samazinās. Tā, piemēram, 2008. gadā Latvijā bija 431 vieglā automašīna uz 1000 iedzīvotājiem, bet 2010. gadā vairs tikai 307 automašīnas. 2021. gadā vēl neesam sasnieguši pirmskrīzes rādītājus 2008. gadā, proti, uz 1000 iedzīvotājiem ir vien 404 mašīnas.
Kravas un vieglo auto mazāk, bet jaunākas
Paraugoties uz Ceļu satiksmes un drošības direkcijas (CSDD) statistiku un neņemot vērā iedzīvotāju skaita izmaiņas, ir redzams, ka divos lielākajos auto segmentos izmaiņas ir acīmredzami dilstošas. Piemēram, 2010. gadā, pēc krīzes, Latvijā ir reģistrēta 120 571 kravas automašīna, kas parāda komerctransporta kapacitāti. Savukārt uz šā gada sākumu Latvijā bija reģistrētas vien 94 811 kravas automašīnas, kas ir par 25 760 mašīnām mazāk nekā pirms 12 gadiem.
Vieglo automašīnu klasē kritums ir vēl redzamāks – 145 620 vieglo automašīnu reģistrā ir mazāk. Jāteic, ka jaunas kravas automašīnas un jaunas vieglās automašīnas tiek reģistrētas vairāk, kas nozīmē, ka pārejam uz kvalitatīvāku autoparku, un zināmā mērā var teikt, ka paliek satiksmei derīgas un videi draudzīgākas automašīnas, bet vecās tiek norakstītas. Autobusu divreiz mazāk, mopēdu divreiz vairāk 2010. gadā Latvijā bija reģistrēti 9687 autobusi, bet šogad reģistrā palikuši vien 3992. Tendence tā pati – kopumā autobusu skaits pamatīgi sarucis, toties krietni pieaudzis jaunreģistrēto autobusu skaits, kas zināmā mērā saistīts arī Autotransporta direkcijas konkursu uz turpmākajiem 10 gadiem, kas spieda pārvadātājus nomainīt autoparku. Motociklu un piekabju skaits nav būtiski mainījies, toties vairāk kļuvis kvadriciklu un jo īpaši pieaudzis mopēdu skaits – divas reizes.
Visu rakstu lasiet 14.jūnija žurnālā Dienas Bizness!
ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!