Saskata iespēju palielināt pasažieru pārvadājumus pa dzelzceļu, koordinēti sadarbojoties un attīstot gan jaunus maršrutus un ekspresvilcienu satiksmi, gan arī stacijām piegulošās teritorijas
Drīzumā valdībā gaidāma Satiksmes ministrijas izstrādātā Indikatīvā dzelzceļa infrastruktūras attīstības plāna 2018.–2022.gadam apstiprināšana, kas dos valsts pasūtījumu dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājam VAS Latvijas dzelzceļš attiecībā uz to, kāda infrastruktūra nodrošināma gan pasažieru, gan kravu pārvadājumu veikšanas vajadzībām, kā arī citas ar dzelzceļa infrastruktūru saistītas funkcijas.
«Eiropas direktīva paredz, ka valstij ir jāpiedalās dzelzceļa infrastruktūras finansēšanā, tās pienākums ir līdzsvarot infrastruktūras pārvaldītāja finanses, šāds princips tiek paredzēts Indikatīvajā dzelzceļa infrastruktūras plānā,» saka Satiksmes ministrijas Dzelzceļa departamenta direktors Patriks Markēvičs. Valsts iesaistīšanās dzelzceļa infrastruktūras finansēšanā rada līdz šim nepietiekami diskutētus jautājumus par valsts līdzekļu saprātīgu izmantošanu pasažieru pārvadājumu jomā – salāgojot dzelzceļa un autotransporta pārvadājumus un rodot efektīvākos risinājumus.
Tradicionāli, runājot par dzelzceļu, tiek akcentēti kravu pārvadājumi, tomēr ap 40% pārvadājumu 2017. gadā veidoja pasažieru pārvadājumi. AS Pasažieru vilciens (PV) un vairākas Latvijas pašvaldības saskata iespēju tos palielināt vēl vairāk, koordinēti sadarbojoties un attīstot gan jaunus maršrutus un ekspresvilcienu satiksmi gan jaunos, gan esošos maršrutos, kā arī attīstot stacijām piegulošās teritorijas, lai tajās būtu gan autoostas ar salāgotiem transporta grafikiem, gan autostāvvietas tiem, kas turpina tālāko ceļu ar vilcienu.
Laikraksta aptaujātie pilsētu mēri cer uz Pasažieru vilciena attīstību, kas varētu dot lielu impulsu reģionālajā attīstībā, īpaši uzsverot ātrumu, ar kādu būtu iespējams nokļūt līdz Rīgai, pakalpojuma cenu un komforta līmeni vilciena vagonā. Izveidojot efektīvu satiksmi ar galvaspilsētu un starp citām lielajām pilsētām, ir lielāka iespēja, ka iedzīvotāji neaizbrauks ne tikai no Latvijas reģioniem, bet valsts kopumā.
Pozitīvs piemērs dzelzceļa un pašvaldības sadarbībā ir Cēsis. Te pilsētas mērs ir ļoti aktīvi strādājis, lai kopīgi ar Pasažieru vilcienu panāktu iespēju līdz Rīgai ar vilcienu aizbraukt ātrāk.
Ļoti būtiski, lai cilvēkam ir iespēja droši un bez maksas atstāt dzelzceļa stacijas tuvumā privāto automašīnu, jo īpaši provincē, kur attālumi ir lieli, bet sabiedriskais transports nav intensīvs.
Plašāk lasiet rakstā Vilciens un autobuss – konkurenti vai sabiedrotie otrdienas, 20. marta, laikrakstā Dienas Bizness!