Pārcelšanās biznesa komersanti apšauba valsts iepirkumu godīgumu, tostarp šogad aktuālo VID «jurģu» konkursu .
Valsts iestāžu izludinātajos iepirkumos piedalīties īsti nav jēgas, jo nav pārliecības par to norises godīgumu, DB atzina vairāku pārcelšanās pakalpojumu kompāniju pārstāvji. Kā viens no pēdējā laika spilgtākajiem piemēriem tiek minēts Valsts ieņēmumu dienesta (VID) konkurss par pārvietošanas pakalpojumu sniegšanu.
Valstij netic
«Valsts pasūtījumos nepiedalāmies,» saka Corstjens Worldwide Movers Riga pārdošanas vadītājs Māris Lapiņš, jo viņam ir šaubas par godīgu iepirkumu. Uzvarētāju piedāvātās cenas šajos iepirkumos ir neadekvāti zemas, piebilst SIA Movers valdes loceklis Kaspars Ritums, līdz ar to neesot nekādas jēgas tērēt laiku sava piedāvājuma sagatavošanai. «Tas nav reāli,» par atsevišķu pakalpojumu cenām valsts iestāžu iepirkumos saka SIA Zebra Cargo valdes loceklis Oskars Veinbergs. Savukārt SIA BCS valdes priekšsēdētājs Romāns Berseņevs norāda uz atšķirīgo pieeju dažādos iepirkumos. Piemēram, Latvijas Nacionālās bibliotēkas pārvietošanas (LNB) pakalpojumu konkursā BCS neesot uzvarējis tikai triju drukas kļūdu dēļ.
Savukārt VID esot pievēris acis uz kokursa uzvarētāja SIA RBS Skals Serviss astoņām kļūdām finanšu piedāvājumā. LNB krājumu pārvietošanas pakalpojumu nodrošināšanas konkursā ar 221 tūkst. eiro piedāvājumu uzvarēja SIA FF International Movers, liecina IUB dati.
Dezorientējošie apjomi
Pērnā gada oktobrī, izsludinot pārvietošanas pakalpojumu iepirkumu, VID norādīja, ka prognozētā līgumcena ir 200 tūkst. Ls (bez PVN) jeb 284,57 tūkst. eiro. Lai nonāktu pie šādas cenas, VID iepriekš esot veicis komersantu aptauju, kā arī izmantojis savus līdzšinējos datus. Savukārt pretendentiem piedāvājuma sagatavošanai bija jāpiedāvā sava cena 10 dažādiem pakalpojumiem, kur katram no tiem bija noteikts vienību skaits. Par uzvarētāju tika atzīts SIA RBSSKALS Serviss, un līgumcena noteikta tie paši 284,57 tūkst. eiro, liecina Iepirkumu uzraudzības biroja dati.
Konkursam tika iesniegti seši piedāvājumi, kas atšķīrās teju 10 reižu. Dārgākais piedāvājums (Zebra Cargo) bija vairāk nekā vienu miljonu eiro vērts, bet uzvarētāja RBSSKALS piedāvātā summa bija 105,6 tūkstoši eiro.
Skaidrību par to, vai paša VID prognozētās līgumcenas aprēķināšanai tika izmantots tas pats orientējošais vienību apjoms, kas, nosakot konkursa uzvarētāju, DB tā arī neizdevās iegūt. Arī konkursā zaudējušajiem komersantiem par to nebija skaidrības, bet uzvarētājs ieteica DB to jautāt VID, kas, kā jau minēts, skaidrību neieviesa.
«Pirms konkursa izsludināšanas tika noteikts orientējošais pārvietošanas ietvaros veicamo pakalpojumu apjoms katram pakalpojuma veidam atbilstoši tiem apjomiem, kādi orientējoši VID būtu nepieciešami divu gadu laikā. Savukārt, nosakot kopējo līgumcenu, tika ņemta vērā aptuvenā katra finanšu piedāvājumā esošā pakalpojuma vienas vienības cena (veicot tirgus izpēti un balstoties uz iepriekšējo pieredzi) un orientējošais apjoms, kā rezultātā tika noteikts, ka prognozējamā līgumcena pārvietošanas pakalpojumiem varētu būs 284,6 tūkst eiro (bez PVN),» skaidro VID sabiedrisko attiecību daļas galvenā speciāliste Evita Teice-Mamaja.
Neskaidri ir arī citi jautājumi – vai orientējošais apjoms teju trīs reizes atšķīrās no reālās vajadzības? Ja jā, tad kādēļ šāda atšķirība?
Vai normāla prakse?
Norādīt orientējošo vienību skaitu ir «pilnīgi normāla prakse», teic RBSSKALS mārketinga un sabiedrisko attiecību daļas vadītāja Ieva Vāverniece. To apstiprina arī pārcelšanās kompāniju pārstāvji, gan norādot uz pārāk lielajām atšķirībām. Kaut arī kļūdīties varētu 30% robežās, pārvietošanas biznesā pieļaujamā kļūda ir ap 10%, nevis trīs reizes, uzskata M. Lapiņš. Pēc viņa teiktā, šajā nozarē cena ir atkarīga no pārvedamo mantu daudzuma. Proti, jo vairāk ved, jo lētāk sanāk. Viņam nav arī īsti saprotams, kāpēc jau konkursa laikā nav ticis norādīts, ka apjoms ir cits, līdz ar to visiem nodrošinot vienādus spēles noteikumus.
Savukārt citi konkursa dalībnieki norāda gan uz neadekvātajām uzvarētāja cenām, gan tā pieredzes trūkumu šajā jomā. To, ka, piemēram, seifa virs 100 kg pārvietošana par nepilniem 16 eiro nav iespējama, uzsvēra vairāki konkursa pretendenti. Uz pārmetumu par pieredzes trūkumu RBSSKALS atbild, ka sniedzis pārvietošanas pakalpojumus vairākiem klientiem, tostarp Latvijas Universitātei, Citadeles bankas filiālēm, Lattelecom u.c.