Valsts ieņēmumu dienests (VID) apstiprinājis attīstības stratēģiju 2023.-2026.gadam, izvirzot iestādes prioritātes, mērķus un uzdevumus turpmākajiem četriem gadiem, informēja VID pārstāvji.
Starp prioritātēm stratēģijā minēti mērķētāki pakalpojumu grozi atbilstoši nodokļu maksātāju uzvedībai un godprātīgas saistību izpildes gadījumā - jaunas priekšrocības.
Turpmākajos gados VID apņemas rūpīgāk pārskatīt izejošo saziņu ar klientiem, lai valoda būtu saprotamāka un vienkāršāka. Savukārt pastiprinātu vērību dienests novirzīs savas datu zinātniskās prakses attīstībai, lai negatīvas tendence spētu identificēt jau agrīnā stadijā.
VID pārstāvji norāda, ka valsts pārvaldes iestādei šis bija neierasts stratēģijas izstrādes process un vēriens, jo konkursa procedūrā iegūtais Eiropas Komisijas finansējums ļāva piesaistīt neatkarīgu starptautisku auditorkompāniju "PricewaterhouseCoopers". Tas nodrošināja iespēju aplūkot starptautisko praksi un zinātību nodokļu un muitas lietās. Vienlaikus stratēģijas izstrāde notika ciešā sadarbībā ar Latvijas sociālajiem un sadarbības partneriem.
VID ģenerāldirektore Ieva Jaunzeme skaidro, ka iepriekšējā stratēģiskajā periodā sāktie virzieni, tostarp augstā pakalpojumu digitalizācijas pakāpe, kurā VID apsteidzis lielāko daļu Eiropas un sasniedzis Ziemeļvalstu līmeni, datu zinātības pieeja uzņēmumu segmentācijā un izmaiņas klientu konsultēšanas kultūrā, ir sevi pierādījuši kā VID "paveicama un efektīva kuģa kursa maiņa".
Jaunzeme norāda, ka ir svarīgi, lai paralēli noritētu Latvijas nodokļu politikas atjaunošana atbilstoši mūsdienu garam. Vienkāršāka nodokļu administrēšana iespējama tikai tad, ja nodokļu likumi ir vienkārši un saprotami.
Iepriekšējās stratēģijas ietvaros VID nostiprināja datu analīzes praksi, kas ļāva iepazīt Latvijas uzņēmumus un veidot tiem piemērotus pakalpojumus - atbalstīt godīgos nodokļu maksātājus, bet savlaicīgi un precīzi kontrolēt negodprātīgos. Jaunās stratēģijas ieviešanas laikā VID paredzējis attīstīt jaunus pakalpojumus atbilstoši uzņēmumu reitingiem un attīstīt priekšrocības godprātīgajiem uzņēmumiem.
Tāpat tiks sākts darbs, lai precīzāk izprastu pārējo klientu - darba ņēmēju un saimnieciskās darbības veicēju - saskarsmes ar VID pieredzi, lai VID pakalpojumu saņemšana kļūtu intuitīvāka un vieglāk saprotama. Atsevišķa vērība tiks pievērsta valodas lietojumam izejošajā rakstveida komunikācijā.
Kopumā iestādes mērķi un uzdevumi turpmākajiem četriem gadiem paredzēti piecos galvenajos virzienos. Pirmā prioritāte ir pakalpojumi, kur VID jābūt palīgam ikvienam iedzīvotājam un uzņēmumam godīgi izpildīt nodokļu un muitas saistības. Otrā - atbilstība, paredzot viedu uzraudzību un taisnīgu attieksmi. Trešā - cilvēki, paredzot profesionālo izaugsmi un darbinieku godprātīguma un motivācijas stiprināšanu. Ceturtā prioritāte ir organizācijas jeb iestādes attīstība un efektivitāte. Savukārt piektā - ilgtspēja - ir uzdevumi, kas saistīti ar ieguldījumiem sabiedrības nākotnē, pielāgojoties globālajām pārmaiņām.