No ārpuses viss ir labāk redzams, bet no iekšpuses – grūtāk izdarāms.
Sākotnēji Liene Stokenberga pilna servisa nekustamo īpašumu kompāniju Latio konsultēja kā ārēja eksperte, bet pirms nepilna gada tika uzaicināta vadīt uzņēmuma personālu. Iepriekš viņa strādāja Samsung, Dienas Medijos un Lattelecom, un Latio pārstāvētā nekustamā īpašuma pirkšanas un vērtēšanas nozare krasi atšķiras no jomām, kur viņa strādāja iepriekš. «Laikā, kad biju paņēmusi radošo pauzi pusotra gada garumā, domāju, ka man būtu interesants Latvijas uzņēmums, kurā varētu investēt savu starptautisko pieredzi un uzkrātās zināšanas. Vienlaikus vēlējos, lai tā nav kompānija tikai ar vienu biroju, bet ideālā gadījumā strādātu visā Latvijā. Tā arī sanāca. Vispirms Latio mani uzaicināja veikt vienu pētījumu, kurā iesaistījos kā ārēja eksperte, bet pēc divu mēnešu kopdarba tiku uzaicināta nākt vadīt personālu. Parasti no ārpuses viss ir labāk redzams, bet no iekšpuses ir grūtāk izdarāms,» teic L. Stokenberga.
Viņa priecājas, ka šobrīd pilnībā var veikt savu personālvadītājas darbu un nav iesaistīta atskaišu gatavošanas procesā, bet dienu no dienas tieši strādā ar darbiniekiem un sadarbības partneriem. Latio mākleri un vērtēšanas speciālisti ir uzņēmuma sadarbības partneri, kuri saņem komisijas maksu par darījumu, nevis ir algoti kompānijas darbinieki. Uzņēmuma biznesa modelis ir tāds, ka partneri pēc noteiktiem kritērijiem tiek atlasīti un sadarbība ir uz franšīzes principa. Tāpēc lielākais izaicinājums ir panākt, lai šie individuālā darba veicēji strādātu uzņēmumam vajadzīgajā virzienā un kopīgi veicinātu attīstību. L. Stokenberga apliecina, ka šādos apstākļos personāla vadītāja amats ir īpaši izaicinošs.
Latio strādā 30 nekustamā īpašuma pārdevēji, 30 vērtētāji, vairāki tirgus izpētes un darījuma uzraudzības speciālisti. L. Stokenberga uzsver, ka mākleri un vērtētāji ir divas atšķirīgas profesijas un lielākais izaicinājums uzņēmumā ir novērst interešu konflikta iespējas, lai abi biznesa virzieni attīstītos neatkarīgi viens no otra. «Vērtētājs ir reglamentēta profesija līdzīgi kā notārs – šie speciālisti tiek sertificēti pēc noteiktiem kritērijiem. Ejam uz to, lai ar laiku viņi visi būtu sertificēti vērtētāji vai vērtēšanas asistenti. Savukārt mākleris ir pārdošanas speciālists, kuram jāpārdod esošs īpašums vai jāpiemeklē klientam piemērotākais īpašums. Vērtētāji apseko objektus, veic vērtējumu un ir vairāk vērsti uz detaļām, mierīgu darbu pie datora, kamēr mākleri ir proaktīvi, paši iet un meklē klientus,» viņa stāsta, uzsverot, ka māklera profesija ir sarežģīta un prasa lielu prasmju un zināšanu kopumu. L. Stokenbergas skatījumā labs mākleris pirmām kārtām ir labs pārdevējs, bet jābūt arī analītiskajām prasmēm, labai matemātiskajai domāšanai, spējai pasniegt klientam sarežģītu informāciju strukturēti un saprotami, ar lieliskām komunikācijas prasmēm, kā arī psiholoģijas zināšanām, jo māklerim ir jāsaprot cilvēki – bieži vien mākleris saprotot, ko klientam vajag, kamēr tas pats vēl nezina, kāda tipa īpašumu meklē.
Visu rakstu Vēlas uzlabot profesijas prestižu lasiet trešdienas, 26.septembra laikrakstā Dienas Bizness!