Viens no pirmajiem celmlaužiem beziepakojuma veikalu lauciņā Latvijā bija Turza. Uzņēmuma līdzīpašniece, veikala vadītāja Madara Bundzeniece atminas, ka sākums nemaz nebija tik rožains, kā varētu šķist, un celmlauža gods bija ar garoziņu.
«Es nezinu, kāda situācija ir šobrīd, bet, kad vērām vaļā Turzu un meklējām sponsorus, cilvēki bija diezgan skeptiski, jo Latvijā šādas koncepcijas bizness vēl nebija attīstīts un viņi īsti nevēlējās riskēt ieguldot. Šobrīd piemēri ir labi, un pieļauju, ka tiem, kuri vēlēsies izveidot šādu biznesa modeli, veiksies daudz labāk nekā sākumā mums. Kopumā gan jāsaka, ka veicas pārsteidzoši labi. Veikals darbojas septiņus mēnešus, un pieprasījuma tendence ir augoša, mums ir izveidojies plašs pastāvīgo pircēju loks. Sākumā daudzi cilvēki nāca paskatīties, iepazīties ar sortimentu, novērtēt to. Domāju, ka janvāris un februāris būs, kā jau daudzās sfērās, klusāks, taču tā nebija. Cilvēki, šķiet, līdz ar jaunu gadu iesāka jaunus paradumus. Vidējais čeka apjoms ir palielinājies, un apmeklētāju skaits ik mēnesi pieaug,» atklāj Madara.
Turzas sākotnējās investīcijas bija 35 tūkst. eiro, no tiem 10 tūkst. iegūti kolektīvās finansēšanas platformā Projektu banka, bet pārējie līdzekļi bija pašu, aizdevuši arī radi un draugi. «Ja nebūtu tagad jāatdod mazie aizdevumi, uzņēmums būtu pelnošs, ar plusiem. Rēķinus nekavējam, bizness veicas, un viss notiek,» teic Madara, kura prognozē, ka beziepakojuma veikalu bums ir tikai sākuma stadijā. Viņa dzirdējusi baumas, ka šāda tipa veikalus uzņēmīgi cilvēki vēlas atvērt arī Liepājā, Talsos un Ādažos. «Ir tā sajūta, ka vairākās pilsētas par to domā. Ceru, ka Latvija virzās uz to, lai katrā pilsētā būtu vismaz viens šāda tipa veikals. Tā ir globāla tendence. Pasaulē pēdējos divos gados atvērti vairāk nekā 200 šādu veikalu, un informāciju par tiem var iegūt interneta vietnē bepakt.com, kurā redzams, ka šādi veikali ir aktuāli gan Eiropas valstīs, gan Indonēzijā, Brazīlijā, ASV, Kanādā, Singapūrā, Taivānā, Meksikā un Indonēzijā,» teic Madara, kura kā labo Eiropas piemēru piesauc Vāciju, it īpaši Berlīni, kas tiek uzskatīta par ekoloģisko galvaspilsētu. Vācija kopumā ir slavena ar to, ka tur daudzus gadus veiksmīgi darbojas depozīta sistēma un tagad viens pakaļ otram tiek atvērti beziepakojuma veikali. Madara arī Latvijā šim biznesam saskata potenciālu un teic, ka Turzas darbošanās tam ir piemērs. «Domāju, ka jauniem uzņēmumiem ir normāli pirmajā gadā būt mazos mīnusos. Mums ir doma, ka varētu atvērt otru veikalu. Šobrīd tas vairāk ir telpu jautājums. Ja mēs atradīsim piemērotas telpas, biznesu paplašināsim,» atklāj Madara.
Visu rakstu lasiet 31. maija laikrakstā Dienas Bizness.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!