Eiropas Savienības liktenis ir Austrumeiropas valstu rokās. Padziļinoties krīzei Austrumeiropā, tā var līdzi paraut arī visu Eiropas Savienību, uzskata The Economist.
Nestabili valūtas kursi, lieli tekošā konta deficīti, biedējoši aizņēmumi ārvalstu valūtās un ekonomiskās lejupslīdes: izklausās pēc trešās pasaules valstu 1980to un 1990to gadu krīžu raksturojuma. Tomēr Eiropai krīze sarūgusi krietni tuvāk mājām – Austrumeiropas valstīs un daudzas no tām ir Eiropas Savienības dalībvalstis. Viens ir skaidrs, vecajām dalībvalstīm būs jāapmaksā rēķins par problēmu atrisināšanu.
Daudzi Rietumeiropieši, cīnoties ar ekonomikas lejupslīdes sekām pašu mājās, uzskatīs, ka šāds risinājums ir netaisnīgs. Austrumeiropa pārcietusi vētrainu ballīti, kuru finansēja ārvalstu investīcijas, vēlme pēc iespējas ātrāk baudīt Rietumu labumus un cerības par ātru eiro ieviešanu. Kritiķi norāda, ka dažas reģiona valstis bijušas nolaidīgas, ieviešot reformas, un izmetušas vējā uz kredīta ņemtos miljardus un tādēļ būtu tikai godīgi, ka tām pašām jāmaksā par savu muļķību.
Proti, sabrukums Eiropas Austrumos ātri vien radītu jautājumus par ES nākotni. Tas destabilizētu eiro, turklāt jāņem vērā arī tādas ES dalībvalstis kā Īrija un Grieķija nav daudz labākā situācijā par Austrumu dalībvalstīm. Šāda notikumu attīstība graujoši ietekmētu jebkādas izredzes par drīzu ES paplašināšanos, radot jaunas aizdomas un šaubas par rietumu Balkānu, Turcijas un citu bijušo PSRS republiku pievienošanos blokam.
Savukārt politiskās sekas būtu vēl graujošākas. Viens no ES lielākajiem veikumiem pēc PSRS sabrukuma pēdējo divdesmit gadu laikā bija miermīlīga Eiropas atkal atjaunošana. Taču jūtot, ka Rietumi tos nodevuši, Austrumeiropieši var padoties kāda nacionālista vai populista solījumu varai, savukārt, to var izmantot Krievija, kas nekad nav laidusi garām iespēju atkal nostiprināt savu ietekmi reģionā.
Rietumeiropas līderiem tagad vajadzētu padomāt par labāko veidu kā izvairīties no šādas katastrofas. Kaut arī Austrumeiropa bieži tiek uzlūkota kā viena ekonomikas vienība, katra reģiona valsts ir atšķirīga un var runāt par trīs grupām. Pirmā grupa apvieno valstis, kurām ir vēl tāls ceļš ejams līdz tās pievienosies ES, piemēram, Ukraina. Tajās ES var palīdzēt finansiāli vai ar padomu, taču lielākā finanšu nasta būtu jāuzņemas Starptautiskajam Valūtas fondam.
Savādāka situācija ir izveidojusies valstīs vairāk uz Rietumiem, kuras visas ir ES dalībvalstis un tieši tādēļ ES par tām ir jāuzņemas atbildība. Viens no risinājumiem, kurš pēdējā laikā pieminēts ļoti daudz, ir paātrināt šo valstu iekļūšanu eiro zonā, vai pat ļaut to ieviest momentā. Tas patiešām varētu nostrādāt četrās valstīs, kuru nacionālās valūtas ir stingri piestiprinātas eiro – Igaunijā, Latvijā, Lietuvā un Bulgārijā. Neviena no šīm valstīm pārredzamā nākotnē nebūs izpildījusi Māstrihtes kritērijus, taču šīs valstis ir mazītiņas (Baltijas valstīs iedzīvotāju skaits knapi sasniedz 7 miljonus), tādēļ, ļaujot tām pievienoties eirozonai, nevajadzētu rasties nevēlamam precedentam vai mazināt uzticību vienotajai valūtai.
Tomēr Eiropas Centrālā Banka un Eiropas Komisija dzelžaini turas pretim šādam risinājumam un ignorē faktu, ka divas Balkānu valstis – Melnkalne un Kosova eiro lieto jau šobrīd.
Vienpusēja vai paātrināta eiro ieviešana nebūtu piemērojama trešajai valstu grupai, kurā nacionālās valūtas nav tik cieši piesaistītas eiro – Čehija, Ungārija, Polija un Rumānija. Neviena no šīm valstīm nav gatava vienotās valūtas dzelžainajai disciplīnai, kas nepieļauj ne mazāko devalvācijas iespēju. Priekšlaicīga eiro ieviešana šajās valstīs varētu neglābjami vājināt eiro.
Šajās valstīs pirmkārt būtu nepieciešams apstādināt tālāku nacionālo valūtu sabrukumu. Otrkārt – vajadzētu sniegt atbalstu tām bankām, kas devušas aizdevumus ārvalstu valūtās un nu saskaras ar klientu nespēju tos atmaksāt. Šāda risinājumu līdznestās neērtības būtu jādala četrās daļās: starp bankām un debitoriem, kā arī starp aizdevušo banku un aizņēmušos valstu valdībām. Šāda shēma par nepieciešamu padarītu arī palīdzību no Eiropas Centrālās Bankas un SVF, Eiropas Komisijas struktūrfondiem un Eiropas Rekonstrukcijas un Attīstības Bankas un, iespējams, arī no Eiropas Investīciju Bankas.
Rēķins par krīzes seku likvidēšanu patiešām būs milzīgs, taču ir jāapzinās, ka Rietumeiropa nevar atļauties to neapmaksāt. Jebkuras ES Austrumu dalībvalsts sabrukšana, nemaz nerunājot par eiro vai vienotā tirgus sabrukšanu, būtu ar katastrofālām sekām visai ES. Turklāt ir jāapzinās, ka šajā situācijā nav lielu cerību, ka palīdzīgu roku sniegs ASV, Ķīna vai kāda cita valsts.