Desmit gados kopbraukšanas platformu tirgus daļa transporta jomā varētu sasniegt 20-40%, paredz igauņu kopbraukšanas platformas Taxify līdzdibinātājs Martins Villigs (Martin Villig).
Taxify tiek uzskatīts par vienīgo patieso Igaunijas t.s. vienradzi, jo tam izdevies pārliecināt investorus ieguldīt tieši Igaunijas kompānijā, nevis caur mātesuzņēmumu – investoru jurisdikcijā.
Fragments no intervijas, kas publicēta 15. oktobra laikrakstā Dienas Bizness:
Kas varētu mainīties nākotnē?
Nākotnē augs platformu tirgus daļa urbānajā transportā. Šobrīd lielākajā daļā pilsētu mobilitātes platformas veido dažus procentus no pilsētu transporta tirgus; parasti pusi veido sabiedriskais transports un otru – privātie auto. Domāju, ka nākamajos desmit gados platformu tirgus daļa palielināsies galvenokārt uz privāto auto rēķina un cilvēki vairāk lietos kopbraukšanas platformu sniegtās iespējas un mazāk savu auto. Ja skatāmies uz jaunāko paaudzi, daļa no viņiem ir uzauguši dalīšanās ekonomikā un drīzāk īrē, nevis pērk dzīvokli, izmanto tādus pakalpojumus kā Taxify un nepērk savu auto. Desmit gados platformu īpatsvars transporta jomā var sasniegt 20, 30 un varbūt 40%.
Tas ir iemesls, kāpēc taksometru kompānijas ir neapmierinātas?
Spriedze mazinās, un ikviens pieņem, ka tā ir jauna metode, lai piesaistītu klientus. Taxify vienmēr ir bijis atvērts sadarboties ar taksometru kompānijām un vadītājiem, kas nodrošina labu pakalpojumu. Kad visi sapratīs, ka pakalpojuma kvalitāte ir pats svarīgākais, ieguvēji būs visi. Jā, pirms dažiem gadiem bija spriedze, bet vairs tādas nav.
Kā ir ar globālo konkurenci?
Šis ir ļoti konkurējošs tirgus. Iepriekš konkurenti vairāk darbojās katrs savā reģionā, bet tagad tie cenšas attīstīties arī citur. Ticam, ka uzvarēs platforma, kas būs labākā gan pasažieriem, gan vadītājiem. Protams, svarīga ir kvalitāte un ērtības, taču galvenokārt cilvēki skatās uz auto pieejamību un iespēju nopelnīt.
Tikai nesen pamanīju, ka ne tikai aplikācijas lietotāji vērtē vadītājus, bet arī viņi vērtē mani kā pakalpojuma izmantotāju. Vai lietotāji var redzēt, kā vadītāji viņus novērtējuši?
Šobrīd to nerādām. Mēs monitorējam reitingu un, ja tas slīd uz leju, skatāmies konkrētus braucienus un noskaidrojam, kas noticis. Dodam otro iespēju, bet, ja situācija neuzlabojas, lietotāju bloķējam. Vairums cilvēku ir jauki, un ar viņiem nav problēmu, taču vienmēr ir tādi, kuri uzvedas slikti. Mēs sagaidām, ka jauki būs gan vadītāji, gan pasažieri. Ja mašīna tiek sasmērēta, tas vadītājam ir liels zaudējums un jādodas to tīrīt, tie ir negūtie ienākumi.
Kāds ir biznesa apjoms Baltijā?
Katrā no Baltijas galvaspilsētām ir tūkstošiem vadītāji un daži simti tūkstoši lietotāju. To bāze visās valstīs ir diezgan līdzīga. Protams, vairums braucienu notiek galvaspilsētās, un nākamā līmeņa pilsētās braucienu skaits ir mazāks. Baltijā tirgus aug diezgan strauji, cilvēki pierod izmantot transportu pēc pieprasījuma, kas nozīmē, ka ir vajadzīgi arvien vairāk vadītāji. Mēs arvien aicinām pievienoties jaunus vadītājus, kaut lai veiktu dažus braucienus dienā, piemēram, no rīta uz darbu un vakarā atgriežoties piedāvāt braukt kopā ar vēl kādu. Ielās redzamajās mašīnās ir vidēji 1,3 pasažieri, tāpēc mudinām cilvēkus braukt kopā. Tas samazinās satiksmes sastrēgumus.
Visu interviju Sekmē jaunus paradumus lasiet 15. oktobra laikrakstā Dienas Bizness.