Vilcienu ražotājs Talgo Iepirkumu uzraudzības birojā (IUB) ir pārsūdzējis Pasažieru vilciena elektrovilcienu iepirkuma rezultātu pārvērtēšanu un aicina izslēgt kompāniju Škoda no dalības sarunu procedūrā, jo, pēc uzņēmuma teiktā, tās piedāvātie elektroenerģijas rādītāji un uzturēšanas izmaksas saskaņā ar nozares standartiem ir uzskatāmas par nepatiesām.
«Škodas piedāvātais tehniskais risinājums nespēj nodrošināt tādu elektroenerģijas patēriņa un uzturēšanas izmaksu samazinājumu, kāds tika norādīts uzņēmuma piedāvājumā. Piedāvājumā minētais ietaupījums saskaņā ar nozares standartiem nav atbilstošs patiesībai un nav īstenojams dzīvē. Tāpat eksperti secināja, ka piedāvātās elektrovilcienu nākotnes uzturēšanas izmaksas ir vismaz divas reizes zemākas nekā tuvākajam labākajam piedāvājumam un nesedz pat nepieciešamo rezerves daļu un materiālu izmaksas. Pieejamie dati un starptautiskā prakse liecina, ka šāda milzīga starpība un atšķirība starp uzturēšanas izmaksām norāda, ka Škoda uzturēšanas izmaksas ir balstītas uz mākslīgiem un maldinošiem aprēķiniem, ko praksē nebūtu iespējams īstenot, atsaucoties uz vārdā neminētiem Eiropas Savienības ekspertiem, kuriem ir ilggadēja pieredze elektrovilcienu konkursos, norāda Talgo.
Pēc uzņēmuma teiktā, būtisks aspekts, kam jāpievērš pastiprināta uzmanība, ir tas, ka 32 elektrovilcienu uzturēšanas izmaksas 35 gadu laikā būs jāsedz pašam Pasažieru vilcienam. Sankcijas par pienācīgu līguma neizpildi ir noteiktas tikai par piecu pirmo gadu laikā veiktajām tehniskās apkopes pārbaudēm. Tādējādi var izveidoties situācija, kad Pasažieru vilciens būs spiests iegādāties elektrovilcienus gandrīz par 16 miljoniem eiro dārgāk, nākotnē saskaroties ar būtisku uzturēšanas izmaksu pieaugumu, jo Škoda iesniegusi nepatiesus datus, par kuru neatbilstību uzņēmums neuzņemas nekādu atbildību, skaidro Talgo.
Talgo uzskata, ka uzturēšanas izmaksām ir liela ietekme uz kopējām izmaksām, proti, šādas izmaksas var sasniegt 25%-30% no visām uzturēšanas izmaksām. Tādējādi piedāvājums ir padarīts nepamatoti lēts un neatbilstošs nolikumam. Eksperti pieļauj iespēju, ka Škodas piedāvātās elektrovilcienu uzturēšanas izmaksas varētu būt tik zemas tādēļ, ka uzņēmuma piedāvājumā nav ietvertas visas nepieciešamās uzturēšanas izmaksas korektīvām apkopēm. Līguma slēgšana ar pretendentu, kura piedāvājums nav saimnieciski izdevīgs un ir pamatots ar nepatiesiem aprēķiniem, nav uzskatāma par vienlīdzīgas attieksmes un konkurences nodrošināšanu. Elektrovilcienu iepirkums tika pārvērtēts tikai pēc IUB iejaukšanās sarunu procedūras gaitā, uzliekot par pienākumu Pasažieru vilcienam pārvērtēt Škodas sniegto elektroenerģijas patēriņa aprēķinu. Uzņēmuma piedāvājumam tika piemēroti citi vērtēšanas kritēriji nekā pārējiem iepirkuma dalībniekiem, tādejādi pārkāpjot vienlīdzīgas un taisnīgas attieksmes principu.
Uzņēmums uzsver, ka lai neveidotos situācija, kad līguma slēgšanas tiesības tiek piešķirtas pretendentam, kurš ir pārkāpis iepirkuma nolikuma prasības un iesniedzis piedāvājumu saskaņā ar vērtībām, nosacījumiem un noteikumiem, kas ir ļoti tālu no pārējiem iepirkuma dalībniekiem piemērotajiem nosacījumiem un neatbilst dzelzceļu nozares standartiem, piedāvājumu, kas var nostādīt PV riska situācijā, ja tiek īstenots šis piedāvājums, un lai tādējādi novērstu nopietnus draudus sabiedrības interesēm. Eksperti uzskata, ka Škoda ir jāizslēdz no tālākās dalības sarunu procedūrā, norāda Talgo.