Savu firmas zīmi – šamaņu cepures – Irita Tīlane-Pakalniņa papildinās ar kostīmiem un maskām, bet vairs nepiedāvās mazos aksesuārus.
Papildu šamaņu cepurēm Irita sākotnēji izgatavoja arī citus galvas aksesuārus un matu rotas. Aksesuāru ideja bija solis pretim klientam, piedāvājot kaut ko lētāku par šamaņa cepuri. Diemžēl atdeve neesot bijusi pietiekama. «Vislabāk var nopelnīt ar lielajām, nevis mazajām mantām. Mazie aksesuāri aizņem daudz laika un peļņa ir mazāka nekā no lielajiem darbiem. Mazās lietas, piemēram, matu sprādzes, var nopirkt daudzviet, bet šamaņa cepure ir unikāla un citur to nevar nopirkt – tāpēc pērk šeit,» spriež Irita. Viņa nolēmusi atgriezties pie savas sākotnējās profesijas – apģērbu modelēšanas – un strādā pie savas pirmās kolekcijas. «Tā būs pavisam maza, maksimums kādi desmit komplekti, kas saskanēs ar jebkuru šamaņa cepuri,» saka Irita.
Šamaņa cepure ir aksesuārs, ko viegli nopirkt, – ir skaidrs, ka tā derēs. Savukārt apģērbu cilvēki labprāt vēlas pielaikot. Tomēr Irita uzskata, ka tas viņai netraucēs, jo vairums apģērbu būs viena izmēra, kas nozīmē, ka derēs jebkuram. Katrs tērps iecerēts vienā līdz divos eksemplāros.
Sākumā Irita prātojusi par tērpiem no otrreizējām izejvielām, t.i., pirkt lietotus apģērbus un pārtaisīt. Taču atklājies, ka tas ir visai dārgi. Tad Irita apsvērusi domu izgatavot apdrukātus krekliņus, papildināt tos ar dažādiem akcentiem. Taču tas bijis sarežģīti un laikietilpīgi. «Esmu palikusi pie tā, ka taisu unikālas mazas kolekcijas ar ekskluzīviem apģērbiem, kas šūts no jauna, ieturot Utha šamanīgo stilu,» teic Irita.
Radošā brīvība
Cepuru modeļi, kurus Irita izgatavoja pirmos, joprojām ir vairāk iecienīti. «Tās ir pirmās lietas, ko uztaisīju, un laikam – patiesākās. Pēc tam jau sāku rēķināt un domāt par cepuru izgatavošanu kā biznesu. Acīmredzot nav tas, pazūd dvēsele,» viņa pieļauj. Gatavojot aksesuārus, Irita īpaši domājusi par to, lai šie aksesuāri cilvēkiem patiktu, lai viņi varētu šīs lietas atļauties. Taču izrādījās, ka tā nav īsti laba pieeja, jo ierobežo radošo garu. «Šamanis tapa, brīvi izpaužoties. Sapratu, ka tas ir labs ceļš, kā rīkoties, tad nav tās prātošanas, kas bija ar aksesuāriem – vai patiks, vai pirks? Par to es tagad vispār nedomāju un taisu to, kas pašai liekas aktuāli, iedvesmo. Tad jau tālāk viss notiek pats par sevi,» viņa stāsta. Irita domā, ka galvenā biznesa morāle ir atrast savu individuālo stilu un pie tā turēties, lai mantas būtu tieši tādas kā nekur citur un tās ieraugot, būtu skaidrs, ka tās ir tevis radītas.
Vaicāta pēc padoma citiem, kuri vēlas sākt biznesu, Irita saka, ka ir vērts mēģināt, bet nevajadzētu likt lielas cerības, ka tas būs pamatdarbs, ar ko pelnīt miljonus. Viņa iesaka nepamest pamatdarbu un vismaz sākumā savu nodarbi uztvert kā hobiju, kas sniedz iespēju piepelnīties, lēnām ļaujot tam pāraugt mazā biznesiņā. Laiks, kurā kļūst skaidrs, vai tas var būt bizness, esot aptuveni gads.
Pievienosies partnere
Irita savus darinājumus galvenokārt realizē interneta platformā Etsy. Viņai ir bijuši vairāki mēģinājumi pārdot savas lietas citos interneta veikalos, bet līdz šim neviens nav spējis pārspēt Etsy. «Esmu sapratusi, ka nav jēgas meklēt jaunus veikalus, jo, ja līderis ir tik stiprs, kāds mazs veikaliņš to nevar izkonkurēt. Tā ir naiva ilūzija,» viņa uzskata. Irita domā, ka šajā portālā viss ir sakārtots un ir izveidota ērta un loģiska sistēma, lai jebkurš varētu tirgoties. Vaicāta, cik ilgs laiks nepieciešams, lai «ielauzītos» šajā sistēmā, Irita saka, ka tieši te slēpjas Etsy unikalitāte – ieej un jūties kā mājās.
Viņas vietā ar klientiem šajā portālā sarakstās vīrs. Viņš reizēm brīnās, cik daudz jautājumu un prasību cilvēkiem ir, piemēram, viņi vēlas sakombinēt krāsu no vienas cepures, ragus no citas. Galu galā rezultāts reizēm iznākot tāds, kāds Iritai pašai nepatīk. Tāpēc pēdējā laikā Utha mēģina atteikties no individuāliem projektiem.
Utha aksesuāri agrāk bija nopērkami arī vietējos veikalos, taču Irita preci izņēmusi no tirdzniecības vietām. Pirmkārt, produkts ir specifisks, tāpēc pieprasījums ir mazs. Otrkārt, nododot savus produktus tirgošanai citiem, tie kļūst krietni dārgāki – Irita pati Etsy var piedāvāt vislabāko cenu. Tāpat tad ik pa laikam jāiet uz veikaliem apskatīt, kā produkti tur izvietoti, kā izskatās. Tas prasa papildu laiku un pūles.
Šobrīd Utha mārketings esot pasīvs – viņa piedāvā savu produkciju, bet nekādi īpaši to nereklamē. Lai arī šāds modelis pagaidām nodrošina gana daudz pasūtījumu, nākotnē paredzēts vairāk pievērsties mārketingam, atklāj Irita. Drīzumā plānots uzrāviens, jo viņai pievienosies biznesa partnere. «Vienai ir grūti. Esmu runājusi ar citiem cilvēkiem, arī māksliniekiem, kuri strādā vieni paši, un visi žēlojas, ka vienam ir grūti, ja blakus nav pleca, cilvēka, kas uzmundrina grūtā brīdī un piespiež strādāt tad, kad negribas. Ja pats esi sev priekšnieks, ir ārkārtīgi grūti sevi disciplinēt. Divatā būs foršāk,» cer Irita. Būt mammai un vienlaikus uzņēmējai nebūt nav vienkārši, tomēr viņa nesūdzas. Bērna vajadzības ir pirmajā vietā, tāpēc Iritas darba diena bieži vien ir samērā īsa, ko viņa raksturo kā pusslodzīti. Viņa cer, ka kopā ar biznesa partneri drīzumā varēs paveikt vairāk.
Novērtē kā zvaigzni
Pērn Utha par vienu no Latvijas eksporta uzlecošajām zvaigznēm atzinusi eksportējošo uzņēmumu atbalsta kustību The Red Jackets, ierindojot to starp vienpadsmit Rising Stars kandidātiem. Irita ir ieguvusi divas mentores un pusgadu reizi mēnesī tiekas ar padomdevējām. Mentoru uzdevumā Utha, piemēram, bija jāpēta, no kurām valstīm vairāk pērk uzņēmuma aksesuārus. Tā ir Amerika, Kanāda, Austrālija, arī Francija un Vācija, turklāt tirgus pētījums parādīja, ka klienti no Vācijas vienā pirkumā iztērē vairāk naudas.
Kamēr Iritai vēl nav biznesa partneres, viņa ir sadarbojusies ar citiem uzņēmējiem, kopā radot jaunus produktus. Piemēram, sadarbībā ar ziedūdeņu ražotāju Dabba izstrādāts skaistumkopšanas komplekts – Dabba ziedūdens un Utha sejas komprešu maska, ko sasmidzina ar ziedūdeni un liek uz sejas. Tāpat viņa sadarbojas ar Malvine.lv, papildinot Utha aksesuārus ar smalkiem pērlīšu izšuvumiem. Sadarbības rezultāts būs redzams jaunajā kāzu aksesuāru kolekcijā. Šādi projekti rodas ar cilvēkiem, ar kuriem Iritai izveidojušās draudzīgas attiecības un kuri lielākoties nav orientēti uz biznesu, drīzāk to varot saukt par kopīgu piedzīvojumu.